جمجمه مرد اژدهایی

کشف جمجمه بزرگ انسان در چین هر آنچه در مورد تکامل می دانستیم را به هم زد. این جمجمه 90 سال پیش در این مکان پیدا شد و حالا آنالیزهای انجام شده بر این تکه استخوان ارزشمند نتایج جالبی را به ارمغان آورده است. بر اساس نتایج این آنالیزها، شاخه ی دیگری به شجره نامه ی انسانی اضافه شده. شاخه ای که در واقع بسیار مدرن تر از نئاندرتال هاست و بر همین اساس ژن خواهری بشر مدرن به شمار می رود.

این جمجمه ی خبر ساز، هومو لانگی یا مرد اژدهانما نام گرفت. چرا که بسیار بزرگ و البته ارزشمند است. محققان چینی معتقدند این جمجمعه نسبت به سایر فسیل های کشف شده سالم تر است و به همین خاطر می توان اطلاعات زیادی از آن کسب کرد. جالب است بدانید که چینی ها این جمجمه را برترین کشف 50 سال اخیر کشورشان می دانند. اما چرا؟ چرا این تکه استخوان تا این حد ارزشمند است؟ جدای از ماندگاری خوب و اطلاعات علمی که دارد، چرا برترین کشف کشور چین در 50 سال اخیر محسوب می شود؟ با من و مجله وارونه همراه باشید تا در مورد کشف جمجمه بزرگ انسان در چین بیشتر بدانیم!

چرا این جمجمه تا این حد مهم است؟

ارزش این جمجمه برای چینی ها به داستان پشتش است. اگر می خواهید بدانید چرا باید بگویم که این تکه استخوان توسط کارگران چینی و در سال 1933 کشف شد. آنها در حال ساختن پلی بر رودخانه ی سونگوا بودند که در یکی از شمالی ترین استان های این کشور قرار دارد. این استان در آن زمان محل اقامت ژاپنی ها بود. کارگران چینی این استخوان را در پوششی پیچیدند و برای اینکه به دست ژاپنی ها نیافتد آنرا در چاهی دور افتاده و خارج از دسترس مخفی اش کردند. این داستان تا سال 2018 مخفی ماند تا اینکه یکی از این کارگران در زمان مرگش موضوع را به نوه اش گفت و بالاخره جمجمه ارزشمند به دست چینی ها دوباره کشف شد.


مطلب پیشنهادی: دانشمندان شواهدی از جهان موازی کشف کرده اند که در آن زمان به عقب می رود! 


کشف جمجمه بزرگ انسان در چین

پس از آن یک تیم بین المللی به سرپرستی پروفسوری چینی بر روی جمجمه کار کرد و با روش های خاص ژئومتریک سنش کشف شد. جمجمه ی داستان ما حداقل به 146000 سال پیش برمی گردد و مواد تشکیل دهنده اش ترکیبی بی نظیر از ژن های قدیمی و جدید است. این ترکیبات شباهت کمتری به انسان های اولیه داشته، و در عین حال بسیار شبیه به انسان های مدرن است. صورت بازسازی شده ی این جمجمه هم نشان می شود که این نوع از انسان خیلی شبیه به هومو سپیان هاست.

همانطور که قبلا هم گفته ام استخوان این جمجمه بسیار بزرگ است. با داشتن طولی به اندازه ی 23 سانتی متر و عرض 15 سانتی متر یکی از بزرگترین جمجمه های کشف شده و یکی از نزدیک ترین انواع استخوان های کشف شده از لحاظ شباهت به انسان مدرن است. چرا که با داشتن این اندازه، حجم مغز 1/420 میلی متری را در خود می گنجاند! حجمی که بسیار شبیه به انسان مدرن و باهوش است. در قسمت زیرین استخوان پیشانی بلند و ضخیم این نوع از بشر، چاله های چشمی قرار دارند. چاله هایی بسیار بزرگ و مربع مانند! احتمالا این نوع خاص از انسان سر بسیار بزرگ و چشم های فرو رفته ای داشته است.

جمجمه ی چینی متعلق به چه کسی بوده است؟

کشف جمجمه بزرگ انسان در چین

آنالیز ها نشان داده که این جمجمه متعلق به مردی حدودا 50 ساله است که احتمالا ویژگی های ظاهری خیلی خوبی داشته. اگر می پرسید چرا باید بگویم که منافذ بینی در این جمجمه بسایر بزرگ است. بر همین اساس این فرد قادر بوده مقادیر بالایی از اکسیژن را وارد بدنش کند. هر چه میزان اکسیژن دریافتی بدن بیشتر باشد فرد از زندگی سالم تر و توان بیشتری برای انجام کارها برخوردار است. البته آن سوی سکه را نباید فراموش کرد. مرد داستان ما با این سوراخ های بزرگ بینی احتمالا زمستان ها و هوای بسیار سردش را به سختی پشت سر می گذاشته!

بر اساس گفته های محققان جمجمه ی غول آسا متعلق به مردی چهارشانه و درشت اندام است. البته تخمین زدن قد از روی جمجمه سخت است. اما با توجه به بزرگی اش می توان حدس زد که قدش هم خیلی بلندتر از انسان مدرن بوده است. در نهایت اطلاعات به دست آمده از این جمجعه و 59 جمجمه ی دیگر وارد برنامه ی نرم افزاری شد! یافته های این برنامه از کشف شاخه ای جدید در شجره نامه ی بشریت خبر میدهد. شاخه ای که در جایی بسیار از نزدیک تر از نئاندرتال ها به انسان مدرن قرار دارد.


همچنین بخوانید: پایان جهان ؛ جهان چگونه نابود خواهد شد؟ 


ادعای بزرگ چینی ها!

البته چینی ها معتقدند که این جمجمه به تنهایی نشان دهنده ی نوع خاصی از بشر است اما چنین ادعایی هنوز ثابت نشده. چرا که جمجمه ای شبیه به جمجمه ی چینی ها در کشور دالی و در سال 1978 کشف شد. البته تمام این مسائل ارزش چندانی ندارد. مهم ترین و ارزشمند ترین کشف در مورد این جمجمه اضافه کردن شاخه ای جدید به شجره نامه ی انسان است.

حالا با هر عنوان و با هر نامی که باشد! فرضیه های زیادی در مورد نژاد و اصل این جمجمه که با نام هاربین هم شناخته می شود وجود دارد. عده ای از محققان بر این باورند که این جمجمه دنیسوانی است. یعنی متعلق به گروهی از دی ان ای است که در سیبری کشف شد. این در حالی است که دی ان ای دنیسوانی هنوز کاملا مورد بررسی قرار نگرفته و باید تکه های بیشتری از آن کشف شود تا اطلاعاتمان در موردش کامل شود. پس قبل از هر گونه نامگذاری و دسته بندی باید خیلی مراقب بود و همه ی جوانب را در نظر گرفت.

تاریخ تکامل، تاریخی خطی نیست!

یکی از مطرح ترین دیرینه شناسان دنیای فسیل ها می گوید ادعای اینکه شاخه ای جدید به شجره نامه بشریت اضافه شده ادعای بسیار بزرگی است. چرا که استخوان جمجمه می تواند در بین نسل های متفاوت بسیار شبیه باشد. شاید هم این جمجمه واقعا متعلق به خانواده دنیسوانی باشد. چیزی که مشخص است این است که انسان های اولیه بدون توجه به ظاهر و تفاوتهایشان جفت گیری میکردند و همین عامل موجب شده گونه های میان رده ای و شبیه به هم بسیار زیادی وجود داشته باشد. گونه هایی که هنوز کشف نشده اند.

شاید کشف این جمجمه نقطه عطفی برای شجره نامه بشریت به معنای واقعی کلمه نباشد، اما در عین حال این واقعیت را مشخص میکند که تاریخ تکامل بشر تاریخی خطی و ساده نیست. شاید 10 نسل از انسان ها در جاهای مختلف و در زمان یکسان به وجود آمده و این جمجمه های پیچیده نتیجه ی جفت گیری شان است. هنوز خیلی از شاخه ها پیدا نشده و ژن خود ما نتیجه ی همین شاخه های گمشده در تاریخ است.

جالب است بدانید که در این میان شاخه ی دیگری هم کشف شده! این شاخه نزدیک به 60000 سال پیش در آفریقا زندگی میکرده و به کلی منقرض شده است. ما حتی نمیدانیم این شاخه چه بوده و چرا به مرز نازایی و انقراض کشیده شده. تنها راه پر فراز نشیب و پر مشقت علم است که دروازه های جدیدی به رویمان باز میکند. تا آن زمان باید صبور بود!  

در ادامه بخوانید: در مورد جهان هستی چه می دانیم؟ رازها و افسانه ها