کفش ناقل کرونا را چه کنیم؟؟؟

کفش ناقل کرونا !!!! تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که کرونا روی کفش های شما می نشیند و با شما به خانه می آید!!! موضوع این گزارش کفش ناقل کروناست! با ما همراه باشید تا در مورد کفش ناقل کرونا بیشتر بدانید!!

هر روز چیز های بیشتری در مورد این بیماری همه گیر می دانیم! اما فردا دوباره سوال های بیشتری مطرح می شود ! پاسخ این سوال ها هر روز جنبه ی خاصی از زندگی ما را دگرگون می کنند!

در ادامه بخوانید » بیماری کاوازاکی چیست؟ 

باید بدانیم چگونه لباس هایمان و البته کفشهایمان را بشوییم و ضدعفونی کنیم! دست ها هم خیلی مهم هستند! اما شستن کفش ها به خاطر برخوردی که ممکن است با محیط آلوده داشته باشد به همان اندازه مهم است!!!

این را هم بگویم که به هر اطلاعاتی اکتفا نکنید! همواره اطلاعاتی را دنبال کنید که منبعی موثق داشته باشد! این روز ها خبر های کرونا زیاد است! اما هر خبری درست نیست! پس با ما همراه باشید تا در مورد کرونا و چگونگی پاک کردن آن از روی کفش ها بیشتر بدانیم!!!



سازمان بهداشت جهانی ….

بر اساس گفته های سازمان بهداشت جهانی کرونا ویروس تا روز ها روی بعضی سطوح می ماند ! اما هیچ شاهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه این ویروس روی کفش ها می ماند و با ما به درون خانه هایمان می رود!

اما از آن جایی که احتیاط شرط عقل است کفش ها هم منبعی برای میزبانی این ویروس محسوب می شوند!

ما می دانیم که دست ها آلوده ترین هستند ! شستن روزانه دست ها آنهم به میزان 20 ثانیه توصیه می شود! پس این ویروس با لمس دست به دست انتقال می یابد نه کفش به انسان !!!

کرونا روی کفشمان تا کی زنده می ماند!

ما میدانیم که این بیماری از طریق ذرات تنفسی انتقال پیدا می کند! هم چنین می دانیم که این ذرات ممکن است روز ها روی سطوح زنده بمانند! برای مثال روی سطح کاغذی تا 24 ساعت و روی سطوح فلزی و پلاستیکی تا 3 روز فعال باقی می ماند!

کفش هایمان هم از این قاعده مستثنی نیستند! به خصوص اگر در مکان های شلوغ و پر جمعیت مانند فروشگاه ها پوشیده شده باشند!!!

اگر زمان زنده امند این موجودات بر روی کفش ها را بخواهید باید بگویم تا 5 روز کفش های شما آلوده خواهند بود!

در ادامه بخوانید » برای خرید از فروشگاه ها دستکش لازم نیست! توصیه های جدید بهداشتی

آیا سطح کفش جای مناسب برای فرود ویروس است؟؟؟

مشخص است که ذرات تنفسی به راحتی بر روی سطوحی مانند کفش ها فرود می آیند! روز های فعال بودن ویروس به جنش کفش شما بستگی خواهد داشت! برای مثال اگر کفشتان پلاستیکی باشد تا چند روز میزبان مهمانی زنده و خطرناک خواهید بود!

با این وجود نکاتی هست که باید بیشتر مورد توجهتان قرار بگیرد! نکته ی مهم در مورد کفش ها هم بند کفشتان است!!!

بند کفش ها از سطح آن مکان بهتری برای رشد و فعالیت ویروس فراهم می کند! جنس این بند ها معمولا پلاستیک یا نهایتا چرم است! جنسی که تا روز ها خانه ای گرم و نرم برای ویروس مهیا می کند!

در سال 2008 تحقیقاتی بر روی بند کفش انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که بیش از 421000 نوع باکتری بر روی بند کفش ها فعالیت دارند! چه برسد به ویروس کرونا!!!

چه مدل کفشی سر کارم بپوشم؟؟؟

اگر هنوز هم مجبور هستید سر کار بروید ؛ از یک مدل کفش برای محل کارتان استفاده کنید! کفش های خانه و سر و کار را جدا کنید! با این روش امکان انتقال ویروس در بیرون از منزل به درون منزل خیلی کم است!

پیشنهاد می شود برای داخل خانه یک جفت کفش آماده داشته باشید ! بلافاصله پس از ورود به منزل کفش ها عوض کنید! کادر درمان هم باید پیش از ورود به ماشین کفش هایشان را در کیسه ای گذاشته و از سایر لوازم جدا کنند!

پبشنهاد دیگرمان این است که از کفش های قابل شست و شو استفاده کنید و هر چند وقت یک بار کفش هایتان را بشویید!

کفش ناقل کرونا

کفش کارم را تمیز کنم؟؟؟

بله!! هر از چند گاهی با مواد ضدعفونی کننده سطح کفش ها را تمیز کنید!!! اگر هم کفش هایتان قابل شست و شو هستند و ماشین لباسشویی در دسترس دارید ؛ درنگ نکنید! کفش ها را بشویید!

برای شستن از آب داغ و صابون زیاد استفاده کنید! الکل هم برای تمیز کردن کفش ها خیلی خوب است! شاید کفش هایتان خراب شود ! خیلی نگران نباشید! بهتر از بیماری است!!!

بهتر است کفش های با الیاف مصنوعی بپوشید که اگر هم خراب شدند خیلی ضرر نکنید! یادتان باشد پس از تمیز کردن ،حوله یا پارچه ای که با آن تمیز کرده اید آلوده به ویروس است! دست هایتان هم همین طور! پس شستن یادتان نرود!

خوب است بدانید کرونا مانند سایر ویروس ها از چربی ساخته شده! یعنی کمی نوکلئوتید اسید و لیپید! پس گرما اذیتش می کند! صابون هم ساختارش را از بین می رود! آب داغ و صابون یعنی مرگ کرونا!!!

کفش کارم را کجای خانه بگذارم؟؟

قبل از ورود به خانه کفشتان را عوض کنید!!! ویروس را مانند مهمان به خانه دعوت  نکنید! فضای حیات یا گاراژ بهترین مکان برای کفش های کار هستند!

هنوز نمی دانیم این ویروس در دماهای مختلف از خود چه واکنشی نشان می دهد! پس فقط کفش ها وارد خانه نکنید ! بیرون با هر دمای که باشد فرقی ندارد!

گرما ممکن است نابودش کند! سرما هم دمای مناسب فعالیتش است! بیرون که باشد چه گرم و چه سرد برای شما و خانوادتان امن است!

با کفش بچه ها چه کنم؟

بچه ها بیشتر از بزرگتر ها دست ها را وارد دهان می کنند! پس در مورد کفش هایشان هم باید حساسیت بیشتری به خرج داد!

بچه ها هم باید مانند بزرگتر ها پیش از ورود به خانه کفش هایشان را عوض کنند! اینکار را شما برایشان انجام دهید تا دستهایشان کمترین برخورد با آلودگی را داشته باشند!

دست ها هم بلافاصله پس از ورود به منزل باید شسته شوند! به کودکان یاد دهید به کفش ها دست نزنند! اگر هم گوش نمی کنند کفش هایشان را قایم کنید!

یادمان باشد بعد از توالت کفش ها کثیف ترین چیز های دور و بر مان هستند!!!