تقریبا، یک سوم از روز ما در محل کار صرف می شود. محیط کار می تواند موجب افزایش یا کاهش روحیه و بهره وری کارکنان شود.یادگیری نحوه ایجاد اعتماد بین همکاران می تواند کارایی، نگرش و اعتماد را بهبود ببخشد.

کارشناسان نکاتی را در مورد چگونگی ایجاد اعتماد در محل کار فراهم آورده اند که در ادامه آنها را شرح خواهیم داد.

در ادامه بخوانید » آیا مدیران دلیل ازدست دادن انگیزه در کارمندان هستند؟

1- محیطی مثبت را انتخاب کنید!

رابرت بروس شاو، مدیر عامل پرینستون MCG، یک شرکت مشاوره در پرینستون، نیوجرسی توضیح می دهد: افراد با استعداد در هر صنعت و حرفه ای همه جا خواهان دارند و آنها گرینه های زیادی برای انتخاب محلی که در آن کار می کنند خواهند داشت. محیط کاری پر از اعتماد باعث پرورش ایمنی روانی خواهد شد و نتیجه ی آن فرهنگ باز در کار و همکاری بیشتر گروهی خواهد شد. “تحقیقات نشان می دهد که ایمنی روانی کلید موفقیت است به ویژه در سطح تیمی.”

2- علاقه ی تان را به همکاران تان نشان دهید!

اعتماد بین همکاران

شاو می گوید: اعتماد سطوح مختلفی دارد: 1- در سطح شرکت، از نظر فرهنگ، 2- در سطح تیمی از نظر روابط میان اعضا و 3- در سطح بین فردی ازنظر روابط بین دو نفر”. اگر به همکاران تان نشان دهید که به آنها اهمیت می دهید، آنها کم کم به شما اعتماد می کنند و اعتماد متقابل ایجاد می شود.


همچنین بخوانید:راهکارهایی موثر و کارآمد و برای یادگیری مهارت انتقادپذیری در محیط کار


3- خودافشاگر باشید!

اعتماد بین همکاران

به اشتراک گذاشتن اینکه شما چه کسی هستید، به طور محدود، می تواند بسیار مفید باشد. روت شرمن یک بنیانگذار موفق می گوید: مخصوصا برای رهبران و مدیران، تعریف کردن داستانی از زمانی که شکست خوردید و درسی که از آن گرفتید، باعث همدلی و اعتماد می شود. اینکار شما را انسانی عادی نشان می دهد که تمام و کمال نیست.

4- برای شایسته بودن تلاش کنید!

اعتماد بین همکاران

Ryan Outlaw دکترای علوم انسانی و دانشیار مدیریت دانشکده تجارت کالج ایندیانا می گوید: “کارمندان باید تلاش کنند که در نقش خود صلاحیت داشته باشند و شایسته باشند.”  این به معنی داشتن دانش، مهارت ها و توانایی های لازم در کارشان است. Outlaw همچنین می گوید: کارمندان همچنین باید مجموعه ای از ارزش های حفظ شده نسبت به دیگر اعضای سازمان داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر کارکنان دیگر زود سرکار می آیند و دیر می روند،  آیا شما هم همین کار را انجام می دهید؟ این گونه رفتارها نشان دهنده ی ارزش همبستگی است. کارکنان باید بر شایستگی، ارزش ها و نوع دوستی خود برای ایجاد اعتماد متمرکز شوند.

5- انتظارات را مدیریت کنید!

اعتماد بین همکاران

میشل رینا، PhD، یکی از بنیانگذاران Reina، مشاور اعتماد در Stowe، می گوید: کارمندان باید انتظارات را به طور مناسب مدیریت کنند و اطمینان حاصل کنند که دیگران از حمایت مناسبی برخوردارند. رینا توصیه می کند: “انتظارات واقع بینانه را مشخص کنید و به صلاحیت دیگران اعتماد کنید. “انتظارات ضمنی را روشن کنید و برای وضوح در مورد آنچه که از دیگران انتظار دارید و از آنچه که از شما انتظار دارند، تلاش کنید.”


همچنین بخوانید:دلیل عدم پیشرفت و شکست مدیران تنبیه گر با رفتاری مستبدانه در چیست؟


6- مرزهایتان را ایجاد کنید!

مرزها نقطه ارتباط و فرصت های همکاری را فراهم می کنند. رینا می گوید: “برای روشن کردن مرزها، نقش ها و مسئولیت ها را به وضوح تعریف کنید و مطمئن شوید افراد درک کرده اند که چه مسئولیتی دارند.” 

7- مثل یک الگو رفتار کنید!

اعتماد بین همکاران

Carol L. Kardas مشاوره منابع انسانی می گوید: کارکنان باید رفتارهایی که از دیگران انتظار دارند را مدل سازی کنند. یعنی خودشان ابتدا آن رفتارها را بروز دهند. این بدان معنی است که نظرات دیگران را گوش کنید و به آنها رسیدگی کنید. با ذهنی باز فکر کنید، بر مسائلی که در دست دارید تمرکز کنید نه بر شخصیت ها، و به همه ی همکاران تان احترام بگذارید.

از طرفی Washington Post عامل محوری در موفقیت را با مثالی از مقاله ای که اخیرا منتشر شد، توضیح می دهد: رهبر باید مانند الگویی در انجام وظیفه ها باشد. او باید معتبر باشد. به عنوان مثال آنچه می گوید انجام خواهد داد را انجام دهد، تعهدات و اطلاعات محرمانه خصوصی را حفظ کند ودر مورد کارکنانش در مقابل دیگران بدصحبت نکند.

8- نقش ایمیل را درک کنید!

مجله ی تایم در مقاله ای که منتشر کرده است توضیح می دهد: آن دسته از همکارانی که همیشه ارتباط الکترونیکی با هم دارند، کمتر بهم اعتماد دارند و رابطه ی شان محکم نیست. در این مقاله مطرح شده است که گروه هایی که باهم ارتباط ویدیویی داشتند، بیشتر از کسانی که فقط با ایمیل و پیام رسان ها با هم ارتباط داشتند به هم اعتماد داشتند.  و این نشان می دهد که ملاقات های حضوری یا تصویری کلید اعتماد هستند. اگر بیرون از محیط کار به انجام دادن وظایف تان مشغول هستید، حداقل سعی کنید برای ملاقات های مهم شخصا حضور پیدا کنید.

در ادامه بخوانید: