۱۰ نکته برای درمان سریع آفتاب‌سوختگی

وقتی به مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرید، پوستتان قرمز و متورم می‌شود و احساس ناخوشایندی مثل سوزش دارید. ما امروز به شما مک می‌کنیم تا خیل راحت از شر این مشکل خلاص شوید.

پژوهش‌های زیادی در مورد تأثیرات طولانی‌مدت آفتاب‌سوختگی، انجام‌نشده است ولی برخی شواهد حاکی از این است که افراد اگر در سنین پایین زیاد دچار آفتاب‌سوختگی شوند، احتمال ابتلای آن‌ها به ملانوما افزایش می‌یابد. بهترین راه برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی، استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب است.

۱-از آفتاب و دریا دور باشید.

شن و ماسه، آب‌شور و کلر می‌توانند باعث افزایش حساسیت پوست شوند و پوست را برای عفونت مستعد بکنند. پس از آفتاب‌سوختگی به هیچ صبح دریا نروید. در زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. پیشنهاد ما این است که حتماً از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید. برای این‌که پوستتان زودتر خوب شود روی قسمت‌هایی که آفتاب‌سوخته شده‌اند. یک پارچه نرم و لطیف بگذارید. می‌توانید از لباس‌های زیر نرم استفاده کنید.

۲-حمام آب سرد

در بسیاری از آفتاب‌سوختگی‌ها، علاوه بر قرمزی، پوست متورم نیز می‌شود. در این زمان یک حمام آب سرد می‌تواند با کاهش التهاب پوست، درد را تسکین دهد… استفاده از صابون جوی دوسر یا سویا می‌تواند به ترمیم هرچه سریع‌تر پوستتان کمک کند. توجه کنید که استفاده از آب‌گرم باعث خشک شدن و تشدید التهاب پوست می‌شود.

درمان سریع آفتاب‌سوختگی

۳-یخ را فراموش نکنید

همان‌طور که در بالا نیز گفتیم تا چند روز بعد از آفتاب‌سوختگی باید از دوش آب سرد استفاده بکنید. علاوه بر آن می‌توانید چندتکه یخ را درون نایلون بریزید و دور آن، یک حوله نرم بپیچید و سپس روی مناطق آفتاب‌سوخته بگذارید. می‌توانید این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.


همچنین بخوانید:

هر آنچه که باید درباره تاثیر هورمون‌ها بر پوست بدانید!

غذاهای مفید برای پوست که به شما پوستی سالم و با طراوت می بخشند!

3 دستور تهیه ماسک صورت برای پوست‌های خشک و پوسته پوسته


۴- استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

مرطوب‌کننده‌ها با مرطوب کردن پوست، به ترمیم آن کمک می‌کنند. همچنین مرطوب‌کننده‌ها اغلب دارای مواد ضدعفونی‌کننده‌ای هستند که جلوی عفونت و سوزش پوست را می‌گیرند. آلوئه‌ورا یک مرطوب‌کننده و ضدالتهاب طبیعی است که می‌تواند در درمان سریع آفتاب‌سوختگی مؤثر باشد.

کرم هیدروکورتیزون برای مواقعی که احساس درد و سوزش شدیدی دارید، می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. همچنین به‌هیچ‌وجه صابون جوی دوسر و سویا را فراموش نکنید. این دو با حفظ رطوبت پوست باعث‌ترمیم سریع‌تر پوست می‌شوند.

۵-از کرم‌ها و لوسیون‌های مراقبتی استفاده نکنید.

اگر از لوسیون‌های مراقبتی استفاده می‌کنید؛ فعلاً آن‌ها را کنار بگذارید. پوست شما در این زمان، حساس است و احتمال دارد به مواد مراقبتی حساسیت نشان دهد. ماسک‌های صورت، داروهای ضد آکنه، محصولات ضد پیری، لایه‌بردارها و خلاصه هر مواد حاوی لیدوکائین و یا بنزوکایین می‌تواند مضر باشد.

برخی از مردم از بی‌حسی‌های موضعی استفاده می‌کنند. این مواد در ظاهر باعث تسکین درد می‌شوند ولی باید بدانید که این مواد دوره بهبودی شمارا طولانی و پوستتان را حساس‌تر می‌کنند.

در ضمن به‌هیچ‌وجه تلاش نکنید قرمزی‌های پوستتان را با آرایش پنهان کنید، مواد آرایشی ممکن است در این شرایط باعث حساسیت بیشتر شوند.

۶-آب بنوشید

آب پوست در ناحیه آفتاب‌سوخته خیلی زود تبخیر می‌شود و این در خیلی از موارد باعث کمبود آب در بافت‌های زیرین نیز می‌شود؛ بنابراین بهتر است نسبت به سایر روزها آب بیشتری بنوشید تا بدن بتواند ضمن حفظ رطوبت محل آسیب‌دیده، آب کافی برای بافت‌های زیرین نیز در اختیار داشته باشد.

۷-داروهای ضدالتهابی مصرف کنید.

در ساعات اولیه آفتاب‌سوختگی، مصرف داروهای ضد‌التهابی غیر‌استروئیدی بسیار مفید هستند. این داروها با تأثیرات مثبتشان به پوست اجازه می‌دهند تا بتواند ترمیم قسمت‌های آسیب‌دیده را شروع کند. در مورد داروها نیز ایبوپروفن یک گزینه مناسب است ولی حتماً قبل از مصرف، موارد منع مصرف و تداخلات دارویی ایبوپروفن را چک کنید.


همچنین بخوانید:

10 راه حل طبیعی برای جلوگیری از تحریک پوست پس از شیو کردن !

غذاهای مفید برای رشد مو که معجزه خواهند کرد!


۸-لباس راحت و نرم بپوشید

همان‌طور که قبلاً گفتیم بهتر است از لباس‌های تنگ استفاده نشود و به‌جای آن از لباس‌های نرم و لطیف و همچنین گشاد استفاده کنید. برخورد مداوم لباس با پوست باعث گسترش التهاب‌ها می‌شود.

۹-به تاول‌ها دست نزنید

دست‌کاری تاول‌ها می‌تواند باعث گسترش آن‌ها شود. برای جلوگیری از این کار در طول روز روی آن‌ها گاز استریل بگذارید و در هنگام شب این گاز را بردارید تا تاول‌ها در معرض هوا قرار بگیرند. این کار تاثیر خوبی در درمان سریع آفتاب‌سوختگی دارد.

۱۰-رفتارهایتان را اصلاح کنید.

اشعه‌های مضر خورشید، باعث جهش در سلول‌های پوست می‌شوند و این جهش‌ها می‌توانند باعث سرطان پوست شوند. برای همین بهتر است از لوسیون‌های مراقبتی مانند کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید تا احتمال ابتلا به سرطان پوست در شما کاهش یابد.

آیا کرم ضدآفتاب واقعا باعث جلوگیری از سرطان پوست می شود؟

امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید.