دی جی ها و تولید کنندگان موسیقی برای ساخت ریمیکس یا استفاده از سمپل ملودیک ها باید قادر باشن تا گام صحیح موسیقی رو تشخیص بدن. خوشبختانه برای این کار راه های زیادی وجود داره. در اینجا با ۵ راه برای تشخیص دادن گام موسیقی آشنا می شید.


قبل مطالعه این مطلب، مطالب زیر رو هم یه نگاهی بکنید


با معرفی ۵ راه برای تشخیص دادن گام موسیقی همراه من باشید


۱. هم نوازی

۵ راه برای تشخیص دادن گام موسیقی

هم نوازی یعنی چی؟!!!

ساده ترین راه اینه که یه میدی کیبورد یا کیبورد داشته باشیم و همزمان با شروع ملودی ما هم شروع به همنوازی هم زمان با ملودی کنیم و نت های ملودی و تشخیص بدیم.
معمولا نت هایی که بدست میان توی یکی از گام های ماژور یا ماینور قرار میگیره و شما باید با بررسی تمام نت ها با گام های موجود و پیدا کردن نت اول ملودی یا بیس اکورد گام موسیقی مورد نظرتون و پیدا کنید.
با یکم تمرین سریع راه میوفتید.

۲.تجزیه و تحلیل کردن فایل صوتی

اگر یه فایل سولو وکال یا سازی دارید خیلی راحت میتونید با بررسی Pitch فایلتون با کمک نرم افزار های real-time مرتبط مثل AutoTune Pro یا melodyne و … نت های فایلتون و بدست بیارید و بفهمید که توی چه گامی اون فایل خونده یا نواخته شده.
راحت تر از راه قبلیه حتی!!!



۳.استفاده از پلاگین

از پلاگین ها استفاده کنید. خیلی خیلی راحته. به این صورته که شما فایل و میدی دکمه و میزنی و منتظر میشی تا گام و بهت نشون بده
پلاگین های زیادی برای این کار هست که محبوب ترینشون Mixed In Key هست تا اونجا که من اطلاع دارم.
نرم افزار های دی جی اینگ هم این امکان و بهتون میدن و من خودم قبلا با استفاده از این  نرم افزار این کار و انجام میدادم.



۴.گوشتون رو تقویت کنید!!!

این مورد شدیدا پیشنهاد میشه ! به نظر شخص بنده اگر بخواید حرفه ای کار کنید باید این توانایی و داشته باشید. چون برای استفاده از روش های بالا نیاز به تکنلوژی یا ساز دارید. ولی با این روش با استفاده از قدرت شنوایی خودتون این کار و انجام میدید.

برای این کار مستلزم که تمرین کنید. گوش کنید، حدس بزنید و حدستون و با جواب درست مقایسه کنید یا از تمرین فواصل استفاده کنید و این کارو تکرار کنید و تکرار کنید و تکرار کنید تا جایی که به خودتون میاید و میبینید تمام صداهای کلاویه پیانو و حفظ شدید و همه نت هارو راحت میتونید تشخیص بدید.

برای سرعت بخشیدن به این روش هم یه سری وب سایت و اپلیکیشن ساخته شده که با یکم گشتن تو محیط وب میتونید ابزار مورد علاقه خودتون برای یاد گیری پیدا کنید.



۵.استفاده از Ableton live

تشخیص دادن گام موسیقی با Ableton live

تقریبا تمام نرم افزار های اهنگ سازی قستمی داره به اسم پیانو رول که ابزاری برای نت نویسی هستش. Ableton live یه آپشنی داره که میتونه فایل صوتی و به فایل میدی تو پیانو رول تبدیل کنه

Convert Harmony to Midi Track
Convert Melody to Midi Track

ولی معمولا با کلی خطا این کار و انجام میده. برای استفاده از این راه میتونید فایل میدی پر خطا رو با فایل صوتی پلی کنید و نت های اضافه و حذف کنید و نت های اصلی و با زدن دکمه Fold نگه دارید

با بررسی نت های موجود میتونید خیلی راحت گام قطعه مورد نظرتون و پیدا کنید.

خب امیدوارم این مطلب به کارتون بیاد. لطفا شما هم اطلاعات و روش هایی رو که برای تشخیص گام موسیقی استفاده میکنید با ما به اشتراک بگذارید.