سلام به همراهان عزیز وارونه. با گرم شدن هوا و رسیدن تابستان، تصمیم گرفتیم کمی حواسمان بیشتر به سلامت و آبرسانی به بدن باشد. نوشیدن کافی آب، و آبرسانی به بدن فواید بی‌شماری دارد؛ از سالم شدن مو گرفته تا هشیار شدن ذهن (که با توجه به اینکه بیشتر مغز از H2O ساخته شده، منطقی به نظر می‎رسد.). یک مرد متوسط در دمای معتدل، به صورت میانگین هر روز 13 لیوان آب نیاز دارد و یک زن، حدود 9 لیوان. حتی اگر قانون 8 در 8 را رعایت کنید، (یعنی نوشیدن هشت لیوان آب تا قبل از ساعت هشت شب)، در زمینه‌ی آبرسانی به بدن خود از بیشتر افراد بهتر عمل کرده‌اید.

البته برای تعیین مقدار نیاز آب برای آبرسانی به بدن عوامل دیگری نیز دخیلند. ممکن است یک ورزشکار که زیاد عرق می‌کند، یا فردی که در آب و هوای خشک زندگی می‌کند، بانوان باردار و افراد بیمار، آب بیشتر نیاز دارند.


بیشتر بخوانید: صحیح ترین روش برای آبرسانی پوست چیست ؟ 


اگر نوشیدن آب کافی در طول روز برایتان به معضلی تبدیل شده و باعث شده به خاطر این کم‌آبی بدن بی‌انرژی و خسته باشید و حتی احساس بیماری کنید، چند ایده‌ی کوچک به شما خواهیم داد تا آبرسانی به بدن خود، برایتان تبدیل به عادت شود.

به طور طبیعی، آب را طعم‌دار کنید

آبرسانی به بدن

اگر طعم آب لوله‌کشی و آب معدنی را دوست ندارید، به آن طعمی جدید اضافه کنید؛ البته از نوشیدن آب‌های بسته‌بندی‌شده‌ی ویتامین‌دار خودداری کنید چرا که داری مقدار زیادی شکر در خود هستند.

در عوض، طبق سلیقه و ذائقه‌ی خود با تکه‌های میوه مانند لیمو، خیار، توت‌فرنگی و حتی آب گازدار یا چند قطره از آب‌میوه‌ی مورد علاقه‌ی خود یا نعناع، دتاکس واتر یا همان آب طعم‌‌دار درست کنید تا در طول روز، دریافتی آب را بالا ببرید.

میزان آب مصرفی خود را بدانید

هیدراته کردن بدن

چند بطری آب با خطوط نشانگر لیتر تهیه کنید. با یک ماژیک که پاک نشود، روی نشانگر خط‌هایی بکشید تا معلوم شود در هر ساعت از شبانه‌روز، آب درون بطری به کجا رسیده است. (مثلا، اگر می‌خواهید تا ظهر نصف آب را نوشیده باشید، وسط خطوط نشانگر بنویسید 12.) برای آبرسانی به بدن و دانستن میزان آّب مصرفی، این روش بسیار توصیه می‌شود.


بیشتر بخوانید: نوشیدن بیش از حد آب ؛ خطری که جانتان را تهدید می کند!!!


یادآور تنظیم کنید

آبرسانی به بدن

برنامه‌های زیادی وجود دارند که مخصوصا این ساخته شده‌اند که از آبرسانی به بدن غافل نشوید. می‌توانید هم خودتان به طور ساعتی، از نرم‌افزار یادآور (reminder) گوشی موبایلتان استفاده کنید تا در هر ساعت با فرستادن نوتیفیکشن، یادتان بیندازد آب بنوشید.

حواستان باشد که گرچه چای و دیگر نوشیدنی‌ها هم حساب می‌شوند اما نوشیدن بیش از حد این‌ها، باعث می‌شود بدن دچار کم‌آبی شود.

چالش بگذارید

آبرسانی به بدن

اگر واقعا به انگیزه نیاز دارید، به خودتان قول دهید پس از آنکه یک مقدار آب کافی به بدنتان رساندید، برای خودتان جایزه‌ی کوچکی ترتیب دهید. مثلا در پایان روز و پس از نوشیدن دوازده لیوان آب، یک تکه شکلات یا یک اپیزود از سریال مورد علاقه‌تان می‌چسبد!


بیشتر بخوانید: آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می شود؟ نوشیدن چند فنجان قهوه در روز مضر است؟


اگر هم فقط توانستید 6 لیوان آب بنوشید و از هدف آبرسانی به بدن در آن روز جا ماندید، یک اسکناس درون قلکی بیندازید. اگرچه این کار یک معامله‌ی دو سر برد است! اما با این وجود، کمی شبیه به جریمه می‌شود تا روزهای بعد، برنامه را با جدیت بیشتری دنبال کنید.

حواستان باشد: برای ایجاد هر عادتی، 21 روز زمان لازم است. پس عجله نکنید و به برنامه وفادار بمانید و طولی نخواهید کشید که دیگر برای آبرسانی به بدن خود، نیاز به انگیزه‌سازی هم نباشد.