در ادامه با آلرژی و راه های درمان خانگی آن به طور کامل آشنا خواهید شد. اگر بخواهم به زبان ساده این بیماری را برایتان توصیف کنم باید بگویم که آلرژی در واقع پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی بدن ما به ذرات خارجی است. این بیماری علائم فیزیکی بسیار متفاوتی ایجاد میکند و شدت این علائم به میزان حساسیت سیستم ایمنی شما و البته نوع ذرات خارجی وارد شده به بدن دارد.

مطلب پیشنهادی: مراقب داروهای مورد استفاده در سرما خوردگی و آنفولانزا باشید! 

آلرژی و راه های درمان خانگی آن

بر اساس آخرین آمار به دست آمده شیوع آلرژی در بین مردم در حال گسترش است و جالب است بدانید که حداقل 30 تا 40 درصد از مردم به یک ماده خاص حساسیت دارند. این را هم بگویم که آلرژی بزرگ و کوچک نمیشناسد. همه گروه های سنی می توانند به مواردی مانند غذاها، داروها، گیاهان یا تولیدات حیوانات آلرژی نشان دهند.

کسانی که آلرژی دارند ممکن است جوش های قرمز پوستی بزنند، ورم کنند یا حتی راه تنفسی شان در برخورد با ماده آلرژی زا مسدود شود. پس با مسئله ساده ای رو به رو نیستیم. در ادامه با دلایل بروز آلرژی و راه های درمان خانگی آن آشنا خواهید شد.

دلایل آلرژی و راه های درمان خانگی

دلایل بروز آلرژی

خب، اول از علت آلرژی شروع میکنیم. آلرژی توسط ذرات خارجی که با نام آلرژن شناخته می شوند ایجاد می شود. در واقع آلرژن ها به خودی خود خطرناک نیستند. مگر اینکه وارد بدن فردی شوند که سیستم ایمنی حساسی دارد. با پاسخ و واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی فرد به آلرژن ها، آلرژی ایجاد می شود.

در واقع آلرژن ها سیستم ایمنی را تحریک میکنند تا ماده خاصی از رده آنتی بادی ها ( پروتئینی) تولید کند. این آنتی بادی ها موجب ترشح مواد شیمیایی به نام هیستامین از سلول هایی به نام ماست سل می شوند. ترکیب آنتی بادی و هیستامین آزاد شده در جریان خون علائم فیزیکی مانند خارش، تورم و قرمزی چشم ها را ایجاد میکند. این همان آلرژی است که خیلی ها را عذاب می دهد. مثلا یکی از شایع ترین انواع آلرژی حساسیت به مواد غذایی است که توسط آنتی بادی ایمونوگلوبین ایجاد می شود.

یادتان باشد که نوع ذرات خارجی وارد شده و روش وارد شدنش به بدن است که وخامت علائم آلرژی را تعیین میکند. برای مثال اگر آلرژن های پوستی از راه پوست وارد شوند موجب خارش، سوزش و تورم پوست می شوند. این در حالی است که آلرژی های گرده ای موجب آبریزش بینی، سنگینی قفسه سینه و مشکلات تنفسی می شوند.

لیست زیر شایع ترین آلرژن ها را در بر میگیرد

  • غذاها: انواع بادام، تخم مرغ و حلزون صدف دار
  • داروها: پنی سیلین، داروهای حاوی سولفور
  • نیش حشراتی مانند زنبور عسل و زنبور بدون عسل
  • تولیدات گیاهی مانند گرده ها که از سبزه ها و درختان آزاد می شود
  • تولیدات حیوانات مانند شوره ی سر و زائده های پوستی شان  

مرتبط: غذاهایی که باعث تشدید حساسیت میشوند ؛ غذاهای ممنوع در زمان حساسیت 

آلرژی حاد (آنافلاکسی)

افراد ممکن است به یکی یا حتی چند تا از این موارد حساسیت نشان دهند و در نهایت ممکن است آنا فلاکسی اتفاق بیافتد. آنافلاکسی یا فراپایش، واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن به نوعی آلرژن خاص است. این واکنش آنقدر شدید است که زندگی فرد را در مخاطره قرار میدهد. 

در آنافلاکسی فشار خون کاهش پیدا میکند، تنفس سخت شده و مشکلات پوستی شدیدی ایجاد می شود. آنافلاکسی یک شرایط اورژانسی وخیم است و فردی که دچار چنین حمله ای شده حتما باید به بیمارستان مراجعه کند.

 آلرژی و راه های درمان خانگی

روش های درمان آلرژی

متاسفانه درمانی برای آلرژی وجود ندارد. حتی بچه ها هم ممکن است به بعضی غذاها آلرژی پیدا کنند. اما این امکان هم وجود دارد که حساسیت غذایی این گروه با بالاتر رفتن سن شان کمتر شود. برای مثال بچه هایی که در سال های اولیه عمرشان به شیر حساسیت دارند با بزرگ تر شدن نسبت به این ماده غذایی مقاومت نشان می دهند. خیلی از بچه ها هم به تخم مرغ حسایت نشان می دهند.

درست است که آلرژی درمانی ندارد اما راه هایی هم برای کنترلش هست. یکی از بهترین راه های مدیریت و کنترل آلرژی دوری از آلرژن هایی است که سیستم ایمنی فرد را تحریک میکنند. در این قسمت به نکته هایی در دوری از آلرژن هایی که ممکن است در خانه تان باشند اشاره میکنم.

  • در خانه لوازم رطوبت زدا نصب کنید تا سطوح مرطوب خانه کاهش پیدا کنند.
  • به جای فرش از سرامیک های نقش دار استفاده کنید.
  • از حیوانات دوری کنید
  • در خانه از فیلتر های HEPA استفاده کنید تا آلرژن های موجود در هوا فیلتر شوند.

البته شما می توانید از داروهایی مانند آنتی هیستامین هم برای مقابله با آلرژی استفاده کنید. چرا که علائمی مانند خارش، آبریزش بینی و ورم پوست را به شدت کاهش می دهد.

مرتبط: درمان سرماخوردگی در خانه در سریع ترین زمان! 

آلرژی واکسن دارد؟

جالب است بدانید که آلرژی واکسن هم دارد. افرادی که به آلرژن های موجود در هوا حساسند از این واکسن ها استفاده میکنند. نمونه ضعیف این آلرژن ها در واکسن وجود دارد و با ورود آن به بدن پاسخ ایمنی بدن آغاز می وشد. در این صورت با مواجهه دوباره و دوباره با آن آلرژن ها بدن پاسخ بسیار شدیدی نشان نمی دهد و جان فرد به خطر نمی افتد.

برای مثال افرادی که به گرده ها حساسند از این واکسن ها تزریق میکنند. نمونه بسیار کمی از انواع گرده های آلرژن در واکسن موجود است و با برانگیختگی اولیه سیستم ایمنی فرد از حملات شدید در امان می ماند. از این واکسن ها در کنترل آسم هم استفاده می شود. هر چند در مواردی هم دیده شده که با تزریق واکسن حملات تنفسی آسم شدت بیشتری پیدا میکند. پس در حین تزریق باید به تمام نکات مثبت و منفی این واکسن ها فکر کرد.

تفاوت آلرژی با سرماخوردگی ساده و کویید 19

آلرژن هایی که از راه بینی وارد می شوند موجب سوزش گلو خواهند شد. همین عامل احتمالا خلط های غلیظ و آبریزش بینی را هم در پی خواهد داشت. موکوز یا خلط غلیظ در مجاری بینی به سمت گلو حرکت میکند و این حرکت باعث می شود شما احساس خارش و سوزش داشته باشید. این علائم دقیقا مانند علائم سرما خوردگی و یا حتی کویید 19 هستند. پس خیلی مهم است که تفاوت بین آلرژی و سرماخوردگی و یا تفاوت بین آلرژی فصلی و کویید 19 را بدانید تا راه های درستی را برای درمانش انتخاب کنید. علائم آلرژی و کویید 19 هم پوشانی زیادی دارند پس اگر شک دارید حتما تست بدهید تا خدای نکرده بیماری را به فرد دیگری منتقل نکنید. در این قسمت به برخی از تفاوت های کویید 19 و آلرژی اشاره میکنم.

کویید 19 از ویروس کویید 2 یا همان سارس تکامل پیدا کرده. در هر دو گونه از این ویروس ها، بیماری از فرد آلوده به دیگری منتقل می شود. اگر با فرد آلوده ای در تماس نبودید بیماری تان آلرژِی است.

کویید 19 زمانی منتقل می شود که فرد بیمار ذرات تنفسی اش را با سرفه، عطسه و نفس کشیدن در هوا آزاد کند. این در حالی است که آلرژی ها مسری نبوده و با آزاد شدن ذرات تنفسی فردی که آلرژی دارد شما بیمار نخواهید شد.

کویید 19 علائمی مانند تب، تنگی نفس، گرفتگی عضلات، از بین رفتن حس چشایی و بویایی دارد. آلرژی معمولا این علائم را ندارد. البته آنافلاکسی گونه ای از آلرژی است که موجب تنگی نفس می شود. علائم بالینی آلرژی خارش و آبریزش از چشم هستند که متوقف نمی شوند.

آلرژی ها با دوری از آلرژن و برخی داروها قابل کنترل هستند. اما کویید 19 تنها با واکسن قابل کنترل است.

اطلاعات گفته شده را در نظر بگیرید و اگر فکر می کنید آلرژی دارید با مشورت پزشکی خوب درمان و کنترلش را آغاز کنید.  

در ادامه بخوانید: موثرترین و ساده ترین خوراکی ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن!