نتایج تحقیقات جدید نشان می دهند که چاقی خطر زوال عقل و آلزایمر را بالا می برد و با آسیب مغزی مرتبط است. برای اکثر افراد، کلمه ی اعتیاد بیشتر با الکل، مواد مخدر، سیگار یا حتی کافئین همراه است. با این حال، یک فرد می تواند به هر چیزی از جمله تکنولوژی، رابطه جنسی یا غذا معتاد باشد. زیرا همه عناصر کلیدی اعتیاد در آنها هم وجود دارند؛ گرایش، مصرف بیش از حد و تاثیر منفی آن بر جنبه های مختلف زندگی فرد.

اعتیاد به غذا مانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل است و عناصر فیزیکی و روانی دارد. عوامل محیطی نیز نقش مهمی ایفا می کنند. درست همانطور که ترک سیگار اصلا کار آسانی نیست، ترک عادات نامناسب غذایی هم به آسانی گرفتن یک رژیم نیست.


همچنین بخوانید:آیا اعتیاد به رابطه ی جنسی به لحاظ علمی ثابت شده است؟؟؟


شما قبل از هرچیز نیاز دارید علت های اساسی اعتیادتان به غذا را شناسایی کنید، در غیر این صورت زمانی که با موقعیت یا هیجان خاصی رو به رو شوید بازهم به همان الگوهای منفی غذا خوردن باز می گردید. در بهداشت و سلامت فیزیکی معمولا نقش مولفه های روانی نادیده گرفته می شوند درحالیکه بدون در نظر گرفتن عناصر هیجانی و روانی، درمان هر نوع اعتیادی از جمله اعتیاد به غذا غیر ممکن خواهد بود و پیداکردن و رفع ریشه ی مشکل الزامی است.

عواقب اعتیاد به غذا می تواند به اندازه ی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل مخرب باشد. خوردن بیش از حد می تواند به چاقی منجر شود و این باعث افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های پزشکی مثل دیابت و فشار خون بالا می شود. در ایالات متحده، بیش از یک سوم بزرگسالان چاق هستند. اما آیا می دانستید چاقی با آلزایمر مرتبط است؟

چگونه خوردن بیش از حد و چاقی به مغز آسیب می رساند؟

میزان چاقی در 25 سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، در حال حاضر بیش از 1 نفر در هر 3 بزرگسال معیارهای چاقی را برآورده می کنند. و این موضوع باعث افزایش خطر بیماری های مرتبط با سن و وزن می شود. چاقی یک مشکل قابل پیشگیری است و به شدت با بیماری آلزایمر (AD) در سن بالاتر ارتباط دارد.


همچنین بخوانید:دلایل، درمان و نشانه های افسردگی در افراد مبتلا به آلزایمر


آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است، یک اصطلاح عمومی برای از دست دادن حافظه و سایر توانایی های شناختی که به اندازه کافی جدی هستند که در زندگی روزمره اخلال ایجاد کنند. علت بیش از 60 تا 80 درصد موارد دمانس آلزایمر است.

در حالیکه پیری به تنهایی نقش مهمی در پیشرفت بیماری آلزایمر دارد، چاقی اثرات پیری بر عملکرد مغز را تشدید می کند. محققان در کانادا با انجام آزمایشی بر روی موش ها و دادن رژیم غذایی پرشکر و پرچربی به آنها متوجه شدند که موش هایی که رژیم پرشکر و پرچربی دریافت کردند سطح بالا تری التهاب و مقاومت به انسولین (که با آلزایمر ارتباط دارد) را نشان می دهند. نتایج این آزمایش به این عقیده که پیری عامل اصلی در آزایمر و زوال عقل است و چاقی به آن سرعت و شدت می بخشند قوت بخشید.


همچنین بخوانید:بهترین روش برای مقابله با از دست دادن حافظه یا زوال شناختی


 تری دیویدسون، مدیر مرکز علوم اعصاب رفتاری در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی سی می گوید: “این برای من تعجب آور است که مردم می پرسند که چاقی تاثیر منفی بر مغز دارد یا نه، چرا که چاقی بر روی بسیاری از سیستم های دیگر بدن تاثیر منفی دارد و تعجب برانگیز نیست که روی مغز هم تاثیر مخرب بگذارد.”

مطالعات دیگری وجود دارد که نشان می دهند چاقی با التهاب مرتبط است، که به نوبه خود بر مغز تاثیر می گذارد. چاقی نه تنها بر سلامت مغز، بلکه بر سلامت روان نیز تاثیر می گذارد.

برخی از علل شناخته شده ی بیماری آلزایمر چیست؟

علل شروع دیر رس آلزایمر، شامل ترکیبی از ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی است. رژیم غذایی با چربی های اشباع شده و قندها، در واقع قسمت هایی از مغز را که در عملکرد حافظه مهم هستند، تحت تاثیر قرار می دهد.همچنین درنتیجه ی این تاثیر ما میل بیشتری به خوردن غذاهای ناسالم مانند چربی ها و قندها خواهیم داشت. این عنصر بیولوژیکی وابستگی و اعتیاد به غذا است. 

اگر چه عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است در آلزایمر شرکت داشته باشند، اما ما فقط روی این موضوعات تمرکز خواهیم کرد: شیوه زندگی و سلامت قلب.


همچنین بخوانید:این 2 تمرین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 50 درصد کاهش دهد !!!


تحقیقات نشان داده است که همان عوامل خطر مرتبط با بیماری قلبی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز افزایش دهند. آنها شامل:

  • نداشتن ورزش
  • چاقی
  • سیگار کشیدن و یا قرار گرفتن در معرض دود 
  • فشارخون بالا
  • کلسترل بالا
  • دیابت نوع 2 که به طور ضعیف کنترل می شود

علیرغم تأثیر عظیمی که آلزایمر دارد، هیچ نشانگر زیستی وجود ندارد که به روشنی افرادی را که در معرض خطر هستند مشخص کند، استراتژی های پیشگیری و سلامت عمومی را تامین کند و یا درمان های مربوط به آسیب شناسی زمینه ای یا جلوگیری از پیشرفت آلزایمر را فراهم کند.


همچنین بخوانید:8 توصیه به بیماران دیابتی در روزهای گرم تابستان


شواهد تجربی زیادی وجود دارد که نشان می دهند چاقی و ارتباطات متابولیکی و عروقی آن با آلزایمر ارتباط دارد. آلزایمر یک بیماری جدی و دلهره آور است، اما پیشگیری و درمان چاقی می تواند روشی موثر و ایمن برای پیشگیری یا تأخیر در شروع آن باشد.

بنابراین، اگر شما هم بیش از حد می خورید یا افزایش وزن یافته اید، با بهبود سبک زندگی و عادات غذا می توانید خطر ابتلا به آلزایمر خود را در سنین بالاتر کاهش دهید. در حالی که ما نمی توانیم همه علل زمینه ای (عاطفی) بیش از حدخوردن و چاقی را در این مقاله بررسی کنیم، می توانیم راه هایی را برای افزایش توجه به مواد غذایی مورد استفاده تان شرح دهیم.

چگونه به عادات غذایی خود آگاه باشیم و به آنها توجه کنیم؟

  •  یک برنامه ی غذایی سالم یک هفته ای بچینید و به آن عمل کنید و مطمئن شوید که هر وعده غذایی تان شامل این سه مورد خواهد بود: نشاسته، پروتئین سالم و سبزیجات. زمانی که به اندازه ی کافی و به طور مرتب غذای رضایت بخش و سالم بخورید کمتر به شیرینی و غذای نا سالم تمایل خواهید داشت.
  • با معده ی خالی به خرید نروید! زیرا حتی اگر لیست خرید در دست تان باشد بازهم تمایل دارید چیزهای اضافی، شیرین، چرب و نا سالم بخرید. ابتدا غذا بخورید و با یک لیست از چیزهایی که برای برنامه غذایی خود لازم دارید به سوپر مارکت بروید و از آن لیست سرپیچی نکنید.

همچنین بخوانید:گرسنه ماندن باعث افزایش وزن می گردد


  • غذا خوردن آگاه را تمرین کنید. در حال چت کردن یا تماشای تلویزیون غذا نخورید. هنگام غذا خوردن خودتان را از همه ی حواسپرتی ها جدا کنید و غذایتان را با تمام حواستان بخورید. چه بویی دارد، بافت آن چیست، به صدایی که غذا در دهانتان ایجاد می کند توجه کنید. با انجام این کار شما روند غذا خوردن را کاهش می دهید و به احتمال بیشتری هنگام سیری سیگنال های سیری را دریافت می کنید.
  • وعده های غذایی خود را به یاد ماندنی تر کنید. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد اگر هنگام تماشای تلویزیون یا فعالیت خاصی غذا بخوریم، به احتمال بیشتری بیش از حد می خوریم یا بعد از ظهر دوباره گرسنه می شویم و حتی شام هم بیشتر غذا می خوریم. به طوری که بدن (و ذهن) اصلا ثبت نکرده است که چیزی خورده ایم! این قدرت کاهش زمان غذاخوردن و توجه به آنچه که می خورید را نشان می دهد.
  • از عواملی که تحریک تان می کنند آگاه باشید! آیا زمانی که عصبانی یا غمگین و خسته هستید میل به غذا خوردن تان بیشتر می شود؟ این عوامل مستلزم اشاره به تجربیات عاطفی پایه هستند که به آنها توجه نمی کنید. اگر فکر می کنید که غذا خوردن تان هیجانی است، پس به دنبال پشتیبانی حرفه ای برای درمان مشکل اساسی باشید تا بتوانید رفتارهای تغذیه خود را تغییر دهید.

در ادامه بخوانید: سریع غذا خوردن می تواند احتمال چاقی را افزایش دهد