در آموزش مسائل جنسی برای کودک به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ کودکان با کنجکاوی درباره ی بدن خودشان والدین را به این فکر می اندازند که چگونه باید درباره ی مسائل جنسی با کودک شان صحبت کنند. در ادامه نکات بسیار مهم درباره ی آموزش مسائل جنسی برای کودک را برایتان شرح خواهیم داد که به شما کمک خواهد کرد به سوالات کنجکاوانه ی فرزندتان پاسخ مناسب بدهید، با ما همراه باشید.

معمولا والدین از صحبت درباره ی مسائل جنسی با کودک شان خودداری می کنند، بعضی ها ممکن است این موضوع که فرزندشان به این آموزش و آگاهی نیاز دارد را انکار کنند، بقیه ممکن است فرزندشان را بابت کنجکاوی اش سرزنش کنند و به طور کلی آموزش مسائل جنسی را از دستور کار تربیتی شان حفظ کنند.

اکتشافات اولیه

آموزش جنسی از هر سنی می تواند شروع شود و تعیین کردن سن برای شروع آن کار درستی نیست. اما بهتر است بگذاریم قدم اول را کودک با سوالاتش بردارد.

بهترین شروع برای آموزش جنسی کودک، یاد دادن نام مناسب اندام های جنسی است که معمولا کودکان زمان حمام کردن از والدین خود درباره ی آن سوال می کنند. همچنین این زمان خوبی برای گفتگو در مورد خصوصی بودن قسمت های بدن است.



این موضوع اهمیت دارد که وقتی کودک تان درباره ی بدن خودش یا شما سوال پرسید، نخندید یا خجالت نکشید. سوالات او را نشنیده نگیرید و پاسخی مستقیم و متناسب با سن بدهید. به این نکته توجه کنید که نیازی به توضیحات اضافه نیست، فقط جواب آنچه پرسیده را بدهید، اگر کودک تان بخواهد که بیشتر بداند بازهم سوال خواهد پرسید.

انتظار خودتحریکی را داشته باشید.

بسیاری از کودکان نوپا کنجکاوی طبیعی خودشان را با خودتحریکی ابراز می کنند. ممکن است پسران آلت تناسلی خود در دستشان بگیرند و دختران ممکن است دستگاه تناسلی خود را مالش دهند. به فرزند خود بیاموزید که استمناء یک فعالیت طبیعی – اما خصوصی است.

اگر فرزندتان در فضای عمومی شروع به خودارضایی می کند، سعی کنید حواس او را پرت کنید تا به اینکار ادامه ندهد. در صورت عدم موفقیت، فرزندتان را برای یادآوری در مورد اهمیت حفظ حریم خصوصی کنار بکشید.

توجه داشته باشید که بعضی اوقات، خودارضایی مکرر می تواند نشان دهنده وجود مشکلی در زندگی کودک باشد. شاید احساس اضطراب می کند یا به اندازه کافی در خانه مورد توجه قرار نمی گیرد. حتی این می تواند نشانه سوء استفاده جنسی باشد.



به فرزند خود بیاموزید که هیچ کس مجاز نیست قسمت های خصوصی بدن او را بدون اجازه لمس کند. اگر نگران رفتار فرزندتان هستید، با یک متخصص مشورت کنید.

کنجکاوی درباره ی دیگران

با رسیدن به سن 3 یا 4 سالگی، کودکان اغلب متوجه می شوند که دختران و پسران اندام تناسلی متفاوتی دارند. با شروع کنجکاوی طبیعی، ممکن است فرزندتان را در حال “دکتر بازی” یا معاینه اندام جنسی کودک دیگر بیابید. اگر فقط کودکان درگیر چنین اکتشافی باشند بی ضرر خواهد بود. با این حال، به عنوان یک موضوع خانوادگی، ممکن است بخواهید محدودیت هایی را برای چنین کاوش هایی تعیین کنید.

آموزش مسائل جنسی برای کودک

از فرصت های روزمره بهره ببرید. 

از فرصت های روزمره برای بحث در مورد رابطه جنسی استفاده کنید، زیرا آموزش جنسی مبحثی نیست که بشود یک روزه همه ی جوانب آن را به کودک توضیح داد.



اگر مثلاً در خانواده فردی حامله است، به فرزند خود بگویید که نوزادان در یک مکان خاص در داخل شکم مادر به نام رحم رشد می کنند. اگر کودک شما می خواهد جزئیات بیشتری در مورد چگونگی ورود نوزاد به رحم یا چگونگی تولد نوزاد بداند، آنوقت جزئیات را ارائه دهید. می توانید از مثال های زیر استفاده کنید:

چگونه نوزادان داخل شکم مادر می روند؟

می توانید بگویید: ” مادر و پدر با بغل کردن یکدیگر به روشی خاص، کودک را می سازند.”

نوزادان چگونه به دنیا می آیند؟

برای برخی از کودکان، شاید گفتن “پزشکان و پرستاران به نوزادانی که آماده به دنیا آمدن هستند ، کمک می کنند.” کافی باشد. اگر فرزند شما جزئیات بیشتری را می خواهد، می توانید بگویید “معمولاً مادر کودک را از مهبل خود بیرون می آورد.”

چرا همه آلت تناسلی مردانه ندارند؟

توضیح ساده ای را امتحان کنید ، مانند “بدن پسران و بدن دختران متفاوت است.”

چرا آلت تناسلی شما مو دارد؟

در اینجا هم پاسخ های ساده اغلب بهتر عمل می کنند. می توانید بگویید ” آدمها وقتی بزرگ می شوند بدن شان تغییر می کند.” اگر فرزند شما جزئیات بیشتری را می خواهد، می توانید این را اضافه کنید: ” برای پسران در نزدیکی آلت تناسلی شان مو رشد می کند، و برای دختران در نزدیکی واژن شان.”

شما در آموزش مسائل جنسی برای کودک چه تجربیاتی داشته اید؟ تجربیات یا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: