نگاهی به برخی از ارزشمندترین آموزه های انیمه های شونن

با مرور برخی از ارزشمندترین آموزه های انیمه های شونن در خدمت شما هستیم. اصولا هدف ژانر شونن، سرگرم کردن مخاطبه؛ اما این موضوع، به معنای این نیست که آثار شونن لحظات پر معنایی ندارن. این تصور غلطه که یه اوتاکو، صرفا جهت اکشن های هیجان انگیز پای داستان یه انیمه یا مانگای شونن می نشینه.
بسیاری از انیمه های شونن، حاوی پیام ها و مضامینی بزرگسالانه هستن. این انیمه ها، با روایت جذابی که دارن، باعث رشد شخصیت های داستانشون می شن که همین نکته، به خودی خود برای بیننده بسیار جالب و دوست داشتنیه.
بهترین انیمه های شونن، در قلب مردم ماندگار می شن؛ چون چیزی بیشتر از اکشن و هیجان ارائه می دن. در ادامه با وارونه همراه باشید تا نگاهی به برخی از مهم ترین آموزه های انیمه های شونن بیندازیم.


مطالب پیشنهادی:

5 مورد از درس ها و آموزه های گیم آف ترونز در دنیای واقعی!!!

بهترین انیمه های سینن


مای هیرو آکادمیا: سرسختی و تلاش های بی وقفه، نادیده گرفته شده اند.

زندگی پر از شکسته. این واقعیت رو میدوریا، شخصیت اصلی انیمه مای هیرو اکادمیا، وقتی فهمید که بدون هیچ قدرت خاصی، در دنیایی با مردمی تکامل یافته زندگی می کنه. همین موضوع، باعث شد که در جامعه، به او برچسب “شکست خورده” بزنن. اما اون چیزی که به میدوریا، نسبت به سایر مردم، برتری خاصی می ده، این نیست که از یه ابرقهرمان قدرت خارق العاده ای رو به ارث می بره.
چیزی که باعث برتری میدوریا می شه، تلاش های بی وقفه و پشتکار اونه. اون در هر شرایطی، سعی می کنه که درمونده و ناامید نباشه. میدوریا تمام تلاش خودش رو می کنه تا به خواسته اش، تبدیل شدن به قهرمانی فداکار، برسه. و همین موضوع بود که باعث جلب توجه آل مایت و همینطور احترام مخاطب ها نسبت به میدوریا شد.

اتک آن تایتان: حواستان به هیولایی که از تبدیل شدن به آن میترسید باشد.

سخته که بخوایم اتک آن تایتان رو به عنوان یه شونن در نظر بگیریم. این انیمه فانتزی دارک، از رو به رو شدن با بدترین وجه انسان ها و زیر سوال بردن ارزش های شخصیت ها نمی ترسه. و مرز بین انسانیت و شرارت – یا به قولی هیولا شدن – در این داستان اونقدر نازکه که حتی ممکنه حس نشه.


مرتبط: مانگای اتک ان تایتان ؛ نگاهی به تئوری های چپتر آخر ۱۳۹


هاجیمه ایسایاما، خالق داستان اتک ان تایتان، با دقت تاریخی رو به ما نشون میده که در اون، خشونت نسل به نسل تاثیر خودش رو روی دنیا میذاره. و شخصیت اصلی، حتی قبل از اینکه تبدیل به تایتان بشه، یه قاتل بود.این موارد، اگه در هر سریال دیگه ای بودن، ممکن بود باعث بشن که اون سریال، حال و هوای یه ملودرام رو بگیره؛ ولی همین موضوعات به طرز وحشیانه ای به مخاطب گفته میشن و تاثیری که باید رو روی اون میذارن.

هایکیو: بین رفقای واقعی، شما می توانید بدون اینکه لازم باشد اصل ماهیت و شخصیتتان را عوض کنید، رشد کنید.

خب، فکر کنید شما شاهد داستانی هستید که در اون، شخصیت مجبوره که خودش رو عوض کنه تا به موفقیت برسه. اون وقت چه درسی می شد از این داستان گرفت؟!
“اگه آدم ها حمایت و درک بشن، میتونن بدون اینکه اصل ماهیتشون رو از دست بدن و یا عوضش کنن، رشد کنن.” هایکیو انیمه ایه که در کل دنیا محبوبه، چون حسابی این نکته رو فهمیده بود و خیلی خوب این رو به ما نشون داد.
در هایکیو، ما کاگیامای دوست داشتنی رو می بینیم. مغرور، خودخواه، و یه مقدار عصبی. و بله، خیلی هم دوست داشتنی.


همچنین بخوانید: 5 دلیل برای تماشای انیمه هایکیو Haikyuu!! داستان زمین خوردن و دوباره ایستادن


کاگیاما در دوره راهنمایی، توسط هم تیمی های خودش طرد شده بود. وقتی اون به دبیرستان اومد و به کاراسونو ملحق شد، تا حدودی انتظار داشت دوباره طرد بشه؛ ولی هاها! در کاراسونو کسی طرد نمیشه. کاراسونو مثل خونه ای برای هر کسیه که از دید بقیه غیر عادیه، و جایی که بهت اجازه میده در حالی که واقعا خودت هستی، رشد کنی. و بله، حتی یک نفر از هم تیمی های کاگیاما در کاراسونو سعی نکرد که شخصیت کاگیاما رو عوض کنه.

وان پانچ من: خیلی اوقات دستیابی به هدف، آنطور که فکر می کنید راضی کننده نیست.

وقتی سایتاما به هدفش، یعنی قهرمان شدن، می رسه، یک روز به خودش میاد و می بینه: “هی، من دیگه قدرتمندترین آدم دنیام.” و بعد وقتی دور و برش رو نگاه می کنه، می بینه که این زندگی، چیزی نبوده که اون می خواسته.
پس با این تفاسیر، احتمالا صحنه های اکشن انیمه وان پانچ من بهترین صحنه های این انیمه نبودن؛ بلکه بخش هایی بودن که زندگی عادی و روزمره سایتاما در اون ها نمایش داده می شدن.
معمولا اهداف، زمانی که به اونها دست پیدا می کنید، چندان راضی کننده نیستن. شغل طوری که آدم می خواد نیست، طعم غذا هیچ وقت به خوبی ای که در منو به نظر میاد نیست، ازدواج ناموفق میشه و… . ولی به هر حال، زندگی را اینکه سرشار از ناامیدیه، ولی ادامه پیدا می کنه. و مقابله با این نا امیدی ها، عاقلانه ترین کار ممکنه.


سایتاما را چه کسانی می توانند شکست دهند؟ لیستی پر از احتمالات جذاب


کیمیاگر تمام فلزی: اشتباهات شما، نشان نمی دهند که شما واقعا چه کسی هستید. بلکه واکنش شما به آنهاست که شما رو تعریف می کند.

یه نکته که بین همه شخصیت های کیمیاگر تمام فلزی مشترکه، اینه که همگی اشتباهات غیر قابل جبرانی رو انجام دادن. از دست دادن دست و پا زمانی که برای زنده کردن یه مرده تلاش می کنید، کشتن چندین نفر در یک جنگ، کشیدن اسلحه روی کسی که پدر و مادر رو کشت و چندین اشتباه دیگه.
اما نکته ای که باعث تفاوت قهرمانان کیمیاگر تمام فلزی با آنتاگونیست های اون میشه، کارهایی هست که اونا بعد از اشتباهاتشون انجام میدن. اونا از اشتباهات، درس میگیرن و سعی می کنن تا آدم بهتری بشن.
همونطور که هیرومو آراکاوا، خالق مانگای طولانی Fullmetal alchemist نوشت:
“یک درس بدون درد بی معنیه. چون هیچ کس نمی تونه بدون فدا کردن چیز دیگه ای چیزی رو به دست بیاره. اما یه نفر با تحمل درد و غلبه بر اون، قلبی قوی و بی همتا به دست میاره؛
قلبی کاملا فلزی.”

مطلب پیشنهادی مرتبط: پنج دلیل برای تماشای انیمه کیمیاگر تمام فلزی Fullmetal alchemist 2003 

باکومن: واقعیت می تواند به اندازه تخیل هیجان انگیز باشد.

اکثر انیمه های شونن، نقاط اشتراکی با یکدیگر دارند: اکثر اونها، دارای نبردهایی نفسگیر، آنتاگونیست هایی قوی، و همینطور داستان هایی فانتزی و سرشار از خیال هستند. با این حال، انیمه باکومن Bakuman درس مهمی رو به مخاطبانش داد: اینکه واقعیت میتونه به اندازه خیال، هیجان انگیز، و قابل تحسین باشه.

این انیمه، درباره دو مانگاکاست. و بدون استفاده از هیچ گونه عناصر فانتزی، داستانی کاملا واقع گرایانه اما هیجان انگیز رو روایت می کنه.

آموزه های انیمه های شونن

هانتر ایکس هانتر: بهترین چیزها در زندگی، ارزش صبر کردن را دارند.

طرفداران سری Hunter x Hunter چندین سال برای نتیجه گرفتن داستان منتظر بودن. و در این بین، وقفه های متعدد بین انتشار مانگا، مثل یک مشت محکم و ناخوشایند عمل میکنه.

با این حال، سری هانتر x هانتر، در تمام این مدت، محبوبیت چشمگیر خودش رو حفط کرده. و همچنان شخصیت های دوست داشتنی اون، در قلب مخاطبان جا دارند. مثلا شخصیت کیلوا که طبق آخرین نطرسنجی مای انیمه لیست، جزء محبوب ترین شخصیت های انیمه ها شونن محسوب میشه.

قضیه نتیجه گرفتن این سری، مثل یه رویای همیشگی در افق میمونه که میتونه مدت ها، طرفداران رو با همون امید و اشتیاق قبلی، به دنبال خودش بکشونه. همین موضوع، به ما یاد میده که “بهترین و شیرین ترین چیزهای زندگی، ارزش صبر کردن رو دارن.”

آموزه های انیمه های شونن

ناروتو: بعضی رفاقت ها نتیجه می دهند، بعضی ها نمی دهند!

انیمه ناروتو درس های زیادی برای یادگرفتن داره، اما از نظر برخی مخاطبان، رفاقت ساسکه و ناروتو، دیگه سمی شده و شاید بهتر بود بعد از همون دفعات اول که ساسکه روی تاریک خودش رو نشون داد، ناروتو بیخیالش میشد. اما نشد. از نظر ناروتو، همچنان میشد کاری برای ساسکه انجام داد.

به هر حال، اگه این اتفاق میفتاد، ما دیگه شاهد همون ناروتوی قدیم که میلیون ها نفر، از جمله مخاطبان کم سن و سال، دوستش داشتند و نگاهش میکردند، نبودیم.

همچنین بخوانید: بهترین انیمه های شبیه Naruto

آموزه های انیمه های شونن

وان پیس: خانواده ای که با شما نسبت خونی ندارند، همچنان خانواده شما هستند!

یکی از ایده های انیمه وان پیس، که آن را به شدت دوست داشتنی میکنه، ایده “ناکاما”ست. محاله کسی طرفدار وان پیس باشه اما فضای گرم و صمیمی اون رو دوست نداشته باشه. رابطه لوفی با سایر رفقاش، اونقدر عمیقه که خیلی اوقات باعث برانگیختن حسادت ما و سایر شخصیت های انیمه میشه.

ارادت و احترامی که لوفی به خدمه کشتی، ناکاماش، داره، پیام مهمی رو به ما میرسونه: چه با نسبت خونی، چه بدون اون. خانواده، خانواده ست.


این موارد، برخی از آموزه های انیمه های شونن در دنیای واقعی بودند. شما چه درس هایی گرفتید؟ کدومشون تاثیرگذارتر بود؟

برای دیدن ویدیوهای باحال انیمه می تونید، کانال نماشا، یوتوب و اینستاگرام انیمه مجله وارونه رو دنبال کنید.

در ادامه بخوانید: بهترین انیمه های ضدقهرمانی