امکان آمیزش انسان های اولیه در آفریقا با حیوانات مرموز

آمیزش انسان های نخستین آفریقایی با حیوانات به تازگی خبر داغ دنیای ژنتیک بوده است! ژنوم کشف شده از انسان های نخستین آفریقایی امکان  آمیزش انسان های نخستین آفریقایی با حیوانات را برای اولین بار مطرح کرد! اگر مایلید در این مورد بیشتر بدانید با ما همراه باشید!!!

یکی از تعجب آور ترین دستاورهای بشر در طول چندین دهه گذشته بازیابی ژنوم انسان های اولیه است. بر اساس بازیابی این ژنوم مشخص شد که تمام انسان هایی که خارج از آفریقا بوده اند دارای ژنومی هستند که در نهایت به نوع انسان بر نمی گردد.



شجره نامه شش میلیون نفری که ژنومشان به آفریقا برنمیگردد بررسی شده و در نهایت به این نتیجه دست پیدا کرده ایم که 1 تا 2 % از ژنوم این افراد با نزدیک ترین خویشاوندان منقرض شده مان ، یعنی نئاندارتال ها یکی است.

مردمان آسیای شرقی و مدیترانه هم اشتراک بسیار اندکی با انسان های اولیه دنیسواان تبار داشتند.

ژنوم مرموز آفریقایی

به تازگی تحقیقاتی در مجله «پیشرفت های علمی» منتشر شده و حاکی از آن است که امکان آمیزش مردمان اولیه ی آفریقایی با گونه ی منقرض شده از جانداران وجود دارد. این گونه جانداران بسیار شبیه به هومو سپین ها هستند اما متفاوت تر.

هومو سپین ها بعد ها از آفریقا خارج شدند و با نئاندارتال ها آمیزش داشتند. در نتیجه ی این آمیزش دنیسواان ها به وجود آمدند. همین خبر گویایی قدمت ژنوم آفریقایی هاست!!!!

ناگفته نماند که چنین دستاوردی به پیشرفت دانسته های ما کمک بسزایی کرد. تا به حال تصور می کردیم که گونه های حال حاضر موجود در دنیا ناشی از مهاجرت گونه ای های آفریقایی به خارج از قاره شان بوده.

اما گونه هایی مانند نئاندارتال ها و دنیسووان ها همیشه فرضیه های پیشنهادی را خراب می کردند.

امروز موهومات برای ما روشن تر است. مشخص شده که چیزی در حدود 92 تا 98.5% از گونه هایی که امروزه در آفریقا زندگی نمیکنند ژنومشان را از آفریقایی های اولیه گرفته اند.

نکته اینجاست که درصد باقی مانده ژنوم از چه موجوداتی آمده؟؟؟ به راستی چه موجودات اسرار آمیزی 8 درصد باقی ژنوم ما را تشکیل می دهند!!!!



در آفریقا چه اتفاقاتی افتاد؟؟؟

اینکه در مرزهای این قاره چه آمیزش هایی اتفاق افتاد را ژنوم های آفریقایی خارج از مرزهای این قاره برایمان مشخص کرده اند. دلیلش هم این است که هوای سرد و خشک اوراسیا در آن زمان شرایط بهتری برای ماندن ژنوم گونه ها فراهم کرده بود.

ژنوم گونه های آفریقایی به دلیل گرما و رطوبت این قاره از دسترس خارج شده است.

دانسته های ما در مورد آمیزش آفریقایی ها با قدیمی ترین گونه های این سیاره هر روز عمیق تر می شود. در سال 2017 تحقیقاتی بر روی ژنوم مردمان آفریقای جنوبی که هم اکنون در قید حیات هستند انجام شد.

ژنوم مورد بررسی این تحقیق 10000 سال قدمت داشته و 16% از ژن های این افراد را تشکیل می داد. تاریخ در این مورد بسیار پیچیده عمل کرده.

مشخص شد که تنها یک گونه انسانی در آفریقا زندگی نمی کرده. 100000 سال قبل گونه های متفاوت تر از نئاندرتال ها و دنیسووان ها بودند و ژنوم ما تلفیقی از این گونه هاست که تا به حال حتی مورد شناسایی هم قرار نگرفته اند.

بررسی ژنوم ها 

محققاندر تحقیقاتی جالب ژنوم آفریقایی نئاندرتال، دنیسووان و آفریقایی امروز را بررسی کردند .

در نهایت با استفاده از روش های آماری بسیار پیچیده به این نتیجه رسیدند که مهاجرت گونه های مختلف آفریقا به خارج از مرز های این قاره و سپس بازگشت دوباره شان به آفریقا موجب این گوناگونی امروز در نوع انسان است.

6 تا 7 % از ژنوم آفریقایی امروز قدمت 100000 ساله دارد و به گذشتهای بسیار دور بر می گردد. جالب تر اینکه این 6 تا 7 % ژنومی، ژنوم نئاندرتال یا دنیسووان نیست. ژنومی بسیار جدید و بسیار قدیمی که از دسترس خارج شده و برای ما قابل دسترسی نیست!!!!

این ژنوم مرموز بین 360000 تا 1.2 میلیون سال قبل در آفریقا موجود بوده است. این زمان بسیار بیشتر از زمان مهاجرت آفریقایی ها به خارج از این قاره است. نئاندارتال ها 43000 سال قبل از این قاره خارج شدند. قدمت این ژنوم چیزی است که ما را مسحور خود کرده است.

محققان در ارائه نتایج این تحقیقات بسیار محتاط عمل می کنند. چرا که دستاورد های حاصل ممکن است تمام دانسته ها حال حاضر بشر در مورد شجره ی انسان ها را به چالش بکشد!!!! به راستی این ژنوم مرموز از کجا آمده؟؟؟؟