آکسفورد یا کمبریج ؟آکسفورد و کمبریج ،دو دانشگاه دارای رقابت به قدمت نسل ها : آکسفورد و کمبریج  (که به نام ترکیبی “Oxbridge” شهرت دارند ).هر دو دانشگاه دارای شهرت جهانی هستند.و به خاطر ساختمان های قدیمی و رودخانه های تاثیر گذار شهرت دارند.اگرچه تصور می شود این دو شهر دارای شباهت های زیادی هستند اما در واقعیت اینگونه نیستند.اما آکسفورد یا کمبریج کدام بهتر است ؟ 

1-در مورد کالج ها تفاوت های زیادی وجود دارد.

آکسفورد یا کمبریج

دانشگاه آکسفورد و کمبریج دارای دانشکده های معتبر در دنیا هستند و ساختاری متفاوت نسبت به دانشگاه های سنتی دارند.دانشگاه آکسفورد دارای 39 کالج متفاوت و دانشگاه کمبریج دارای 31 کالج متفاوت است.قدمت دانشگاه آکسفورد به تاریخ 1096 باز می گردد اما در سال 1209 به دلیل درگیری دانشجویان با مردم شهر آکسفورد ، بعضی از دانشجویان به شهر کمبریج فرار کردند و در طول زمان دانشگاه کمبریج را تاسیس کردند.

2-سیستم را بیاموزید

آکسفورد یا کمبریج

دانشگاه آکسفورد ، دارای 39 کالج خود مختار با سیستم فدرال است.علاوه بر این، هفت کالج خصوصی ایجاد شده توسط انجمن های مسیحی نیز در دانشگاه گنجانده شده است.همه 30 کالج و حتی کالج های خصوصی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس دانشجو قبول می کند.7 کالج فقط مختص به دانشجویان مقطع فوق لیسانس است و یک کالج مخصوص دانشگاهیان است.کالج باقی مانده مخصوص دانشجویان نیمه وقت است.

دانشگاه کمبریج توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد تاسیس شده است.سپس این دانشگاه توسط شاه بریتانیا هنری سوم تقویت شد و به عنوان یک موسسه آموزشی پذیرفته شد.این باعث می شود دانشگاه کمبریج دومین دانشگاه قدیمی انگلیس ، اروپا و انگلیسی زبان باشد.دانشگاه کمبریج در کل دارای 31 کالج متفاوت است.

3-رقابت در مسابقات قایق رانی بالاست.

آکسفورد یا کمبریج

رقابت بزرگی بین هر دو دانشگاه آکسفورد و کمبریج  وجود دارد.این رقابت تنها در زمینه کیفیت آموزش و موفقیت تحصیلی نیست ، بلکه در زمینه فرهنگی و ورزشی نیز رقابت وجود دارد.این رقابت تداوم پیروزی را تضمین می کند.زمانیکه صحبت از مسابقات آبی می شود ، می دانیم هر دو دانشگاه آکسفورد و کمبریج دارای رقابت شدیدی در این زمینه هستند.


همچنین بخوانید :

با بهترین دانشگاههای آلمان آشنا شوید

گران ترین و ارزان ترین کشورها برای تحصیل خارج از کشور

پیشنهاد های استایلی برای دانشجویان


4-تفاوت جالبی میان رتبه بندی و شناخت وجود دارد.

آکسفورد یا کمبریج

دانشگاه کمبریج دارای تعداد زیادی جوایز نوبل است.اما با این حال دانشگاه آکسفورد به عنوان بهترین دانشگاه جهان شناخته می شود.اما دلیل آن چیست ؟ به دلیل قدمت به اندازه 113 سال بیشتر (از زمان تاسیس تا کنون ) ، کلکسیون کتابخانه ای به اندازه 2.699.400 بیش تر ،5 جایگاه بالاتر در رتبه بندی آموزش عالی تایمز،31 کارمند دانشگاهی بیش تر ،3502 تعداد دانشجو بیش تر ،3611 تعداد دانشجوی بالاتر از مقطع لیسانس ،و….. این لیست همچنان ادامه دارد.یکی دیگر از مزایای دانشگاه کمبریج این است که هزینه کمتری باید نسبت به دانشگاه آکسفورد پرداخت کنید( البته باید یاد آوری کنیم که هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه کمبریج سالانه 70 هزار پوند است ، دیگر هزینه تحصیل در دانشگاه آکسفورد را خودتان تصور کنید ).

5-هر دو دانشگاه از نظر چاپ و نشر بسیار موفق هستند.

آکسفورد یا کمبریج

آکسفورد یا کمبریج ؟ کدام بهتر است ؟ دانشگاه آکسفورد با بیش از 11 میلیون کتاب در مجموع 190 کیلومتر قفسه، بزرگترین کتابخانه دانشگاهی را در بریتانیا پس از سیستم کتابخانه برادلی  در بریتانیا دارد. انتشارات دانشگاه آکسفورد دومین ناشر سالیانه در جهان و بزرگترین ناشر دانشگاه در جهان با تعداد انتشارات است.هر سال بیش از 6000 کتاب جدید منتشر می شود.این  کتاب ها شامل مراجعی مانند فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد و کلاسیک آلاسکا و کلاسیک های جهانی و نشریات علمی است.دانشگاه کمبریج دارای 15 میلیون کتاب است.دانشگاه کمبریج دارای دومین کتابخانه قدیمی در جهان است.

6-شهرت فارغ التحصیلان

آکسفورد یا کمبریج

دانشگاه آکسفورد و کمبریج دارای فارغ التحصیلان زیادی هستند اما شهرت دانشگاه کمبریج بسیار بیش تر است و دلیل آن این است که  از دانشگاه کمبریج افراد مشهوری مانند  اسحاق نیوتون ،استفن هاوکینگ فیزیکدان معروف،  چارلز داروین فارغ التحصیل شده اند.و حدو 27 نخست وزیر نیز از دانشگاه آکسفورد فارغ التحصیل شده اند.

7-حمل و نقل آسان

آکسفورد یا کمبریج

شهر آکسفورد و کمبریج از لحاظ حمل و نقل شهری بسیار پیشرفته هستند.به خصوص با داشتن شبکه مترو و اتوبوس فوق العاده شما هرگز ترافیک این شهر را احساس نخواهید کرد.می توانید به راحتی پیاده روی کنید و یا از دوچرخه استفاده کنید.مدت زمانیکه می خواهید با قطار از آکسفورد به لندن بروید 1 ساعت و از دانشگاه کمبریج به لندن 50 دقیقه است.تمام این موارد تمام مقایسه ای است که میان دو دانشگاه آکسفورد و کمبریج وجود دارد و شما با علم به تمام این موارد می توانید پاسخ پرسش آکسفورد یا کمبریج ؟ را پیدا کنید.