امکان دارد صدا و نور زمین توجه بیگانگان فضایی را به خودش جلب کند؟

آیا آدم فضایی ها متوجه نور و صدا از سیاره ی ما می شوند؟ از زمان روشن شدن اولین لامپ های الکترونیک در قرن نوزدهم، بشر دیگر مانند سابق زندگی نکرده است. خانه ها و خیابان ها در تمام ساعت شب و روز روشن است. مردم در هر ساعتی از شبانه روز می توانند به کارهایشان ادامه دهند. در کنار تمام خوبی هایی که روشنایی شب و روز برای جامعه و اقتصادمان دارد، نکات منفی هم وجود دارد. به همین خاطر تصمیم گرفتم که این بار در مورد معایب روشنایی مصنوعی برایتان بنویسم. با من و وارونه همراه باشید.

آلودگی که این نور مصنوعی ایجاد میکند، موجب از بین رفتن انرژی، اختلال در زندگی حیوانات وحشی و آسیب به سلامت روانی ما می شود. هنوز به جای جالب داستان نرسیده ایم. باید این نکته ی کلیدی را در نظر داشت که نور علاوه بر اینکه به شما کمک می کند اطرافتان را ببینید موجب دیده شدنتان هم می شود. حالا رسیدیم به نقطه ی اوج داستان! اگر نور و سر و صدای ما موجب جلب توجه بیگانگان شود چه؟

آیا زندگی خارج از زمین جریان دارد؟

کنجکاوی انسان ها و دانش روز افزون مان در مورد هستی موجب شده که این سوال در ذهنمان مطرح شود. آیا زندگی در جایی خارج از این سیاره جریان دارد؟ اگر نظر محققان را می خواهید باید بگویم، بله! این روزها خیلی از محققان بر این باورند که زندگی به شکل های ساده ممکن است در بسیاری از سیاره های اطرافمان وجود داشته باشد.


مطلب مرتبط: حیات در کهکشان های دیگر هم جاری است! ما دیگر تنها نیستیم!!! 


ولی نکته ای که بیشتر از هر چیز دیگری نظرمان را به خود جلب کرده پیشرفت تکنولوژیکی حیات در خارج از سیاره ی ماست. شاید این موجودات به اصطلاح بیگانه تمدن و تکنولوژی بسیار پیشرفته تر از ما داشته باشند.

فیلم های علمی تخیلی بخشی از واقعیت هستند!

این فرضیه ها نظر خیلی ها را به خود جلب کرده، از جمله هنرمندان دنیای سینما. به همین خاطر است که کلکسیون فیلم های علمی تخیلی مان هر روز کامل تر و با کیفیت تر از دیروز است. این فیلم ها تنها برای من و شمای بیننده جالب نیست. حتی محققان هم نظرشان جلب شده و با دیدن این فیلم های علمی تخیلی به دنبال راه هایی هستند که بتوان با همسایگان فضایی مان ارتباط برقرار کرد.

در سال 1974، فرانک درک از قوی ترین امواج رادیویی استفاده کرد و پیام حضور ما را به فضا مخابره کرد. این پیام هم اکنون 45 سال نوری از ما فاصله دارد. پیام رادیویی فرانک تا به حال سیاره ها و ستاره های زیادی را پشت سر گذاشته و بی جواب به مسیر حرکتش ادامه می دهد.

البته کنجکاوی بشر بیشتر از این هاست. مسلما پیام های بیشتری از آن زمان به فضا مخابره شده تا هر چه زودتر به پاسخ سوالمان برسیم. این را هم بگویم که هر چه دانش مان بیشتر می شود ستاره ها و سیاره های بیشتری در کنار خورشید کشف می کنیم. این اکتشافات هر روز بهتر، علمی تر و با کیفیت تر می شوند.

آیا آدم فضایی ها متوجه نور و صدا از سیاره ی ما می شوند؟
مخابره پیام های رادیویی به فضا

کمک سرمایه داران به دنیای علم

در این میان اشخاص سر شناس و سرمایه دار هم کم نگذاشته اند. یوری و جولیا میلر در سال 2015 با صرف هزینه ی 100 میلیون دلاری و با استفاده از تلسکوپ های بسیار پیشرفته و مجهز به دنبال سیگنال های ارسالی از فضا می گردند.

فضا، وسیع و سیاره ها بی شمارند، به همین خاطر است که فکر می کنیم چرا تا به حال پیام های ما دریافت نشده و از طرف بیگانکان پیامی دریافت نکرده ایم! این سوال اساسی پازل پارادوکس فرمی نام گذاری شده است. در میان تمام جواب هایی که به این سوال داده شده یکی بیش از بقیه منطقی به نظر می رسد و آنهم اینکه شاید بیگانگان از جواب دادن به ما می ترسند.

آیا آدم فضایی ها متوجه نور و صدا از سیاره ی ما می شوند؟

خیلی ها فکر میکنند فرستادن پیام به فضا بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی ممکن است پیام را دریافت کند، اصلا منطقی نیست. چرا که اگر پیامی فرستاده شود دیگر فرستاده شده و آب ریخته دیگر جمع شدنی نیست. در این جور موقعیت ها گوش دادن خیلی بهتر از فرستادن پیام است. البته این را هم در نظر داشته باشید که فرستادن پیام های رادیویی بین خودمان هم برای بیگانگان قابل پیگیری است.

نکته ی بسیار مهمی هم در این میان هست. پیام هایی که دریافت نمی شوند به حرکت در فضا ادامه می دهند. ممکن است بی خبر از همه جا پیاممان را برای بیگانه ای بفرستیم که قصد اسیر کردن، خوردن و نابود کردنمان را داشته باشد. آن طرف قضیه را هم در نظر داشته باشید. ممکن است بیگانه ای صدایمان را شنیده باشد که قصد دوستی دارد، شاید هم خیلی از این همسایه های فضایی از ما ترسیده باشند و پیاممان را ندید گرفته باشند. تمام این احتمالات را باید در نظر گرفت. از فرستاده نشدن پیام تا رسیدن به دست گونه های مختلف!


همچنین بخوانید: انفجار‌های سریع رادیویی (FRB) ؛ راز سیگنال تکراری از فضا کشف شد! 


کمک تکنولوژی به بشر

خوشبختانه در این زمینه هم تکنولوژی به دادمان رسیده. با کمک فیبر نوری می توانیم بدون امکان ردیابی پیاممان را ارسال کنیم. در صورتی که تا پیش از این با پیام های رادیویی ارسال شده چنین امکانی وجود نداشت. پس افق جدیدی پیش رویمان باز شده است!

اما چنین راهکارهایی مشکلمان را حل نمیکند! فقط به نوری که از سیاره مان در شب ساطع می شود فکر کنید. چیزی از امواج رادیویی کم ندارد! شب های زمین زیبای ما آنقدر نورانی است که مانند یک آلارم خبر از وجودمان می دهد. نور شهر ها و جاده ها مناطق قاره ای را مشخص می کنند و نور سکوهای نفتی و کشتی ها اقیانوس ها را روشن میکنند.

این نوری که از زمین بازتاب می شود در برابر نورهای طبیعی که در روز وجود دارد بسیار زیاد بوده و البته غیر طبیعی هم هست. رنگ هایی مانند نارنجی سدیومی، آبی مرکوری و رنگ های ال ای دی همه و همه با دستگاه های پیشرفته تکنولوژیکی بیگانگان از راه خیلی دور قابل شناسایی هستند.

دستاورد های آینده مان

خود ما هم در دهه ی آینده قادر خواهیم بود این نور های مصنوعی را در سیاره های دیگر پیدا کرده و منبع ارسالش را شناسایی کنیم. اما اگر بیگانگان از ما زرنگ تر باشند و ترجیح بدهند در تاریکی سر کنند، تیرمان خطا می رود. این جاست که در پاسخ به سوالمان به هیچ جا نمی رسیم. شاید هم تا به حال خود بیگانگان ما را دیده باشند و در حال سفر به سیاره مان باشند.

چه کسی می داند؟ شاید لازم است دوباره و دوباره به این سوال فکر کنیم: «آیا بهترنیست قبل از اینکه خیلی دیر شود چراغ ها را کمی خاموش کنیم؟»

در ادامه بخوانید: 17 حقیقت جالب در مورد فضا که درموردشان چیزی نمی‌دانید!