آیا انسان ها می توانند در زمان سفر کنند؟ اول از همه باید بدانید که دو نوع سفر در زمان وجود دارد، “سفر به گذشته” و “سفر به آینده”. در ادامه ما هرآنچه باید در مورد سفر در زمان بدانید را به صورت کاملا ساده برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید تا بفهمید که آیا انسان ها می توانند در زمان سفر کنند؟


همچنین بخوانید: مفهوم سفر در زمان از کجا نشات می‌گیرد؟


سفر به گذشته

تا آنجا که می دانیم سفر به گذشته غیرممکن است. حتی تصور ارسال اطلاعات به گذشته دشوار است، زیرا می تواند اتفاقاتی را که قبلاً افتاده را تغییر دهد، کاری که غیرممکن است. فرض کنید که در کودکی با دوچرخه بدون کمکی بازی می کردید و زمین خورده و دست تان را شکسته اید. اگر به گذشته برگردید و به خودتان بگویید که سوار آن دوچرخه ی بدون کمکی نشوید، چه می شود؟ معلوم است اگر می توانستید اینکار را بکنید، هرگز سوار آن دوچرخه نمی شدید و دست تان نمی شکست. اما خب در این صورت دست شکسته ای وجود نداشت که شما بخواهید بخاطرش به گذشته برگردید، بلاخره دست شما شکسته است یا نه؟

اگر با اینطور نگاه کردن به مسئله، سرتان گیج می رود و چیزی نمی فهمید، پس بدانید که تنها نیستید!

سفر در زمان برای اکثر افراد موضوعی گیج کننده است. آنهم به این دلیل که وقتی به زمان فکر می کنیم، آن را مانند یک خط که به صورت مستقیم حرکت می کند در نظر میگیریم، به طوری که همه چیز به صورت خطی پشت سرهم اتفاق می افتد.

اگر می توانستیم به گذشته سفر کنیم و چیزی را که قبلاً اتفاق افتاده بود تغییر دهیم، یعنی ترتیب آن خط را تغییر می دهیم. این به معنای شکستن قانونی به نام “علیت” است. 

علیت قاعده ای است که می گوید یک “علت” (مثلاً اعمال شما) قبل از “نتیجه” (نتیجه اعمال شما) اتفاق می افتد یا به عبارتی، هر اتفاقی در این دنیا علتی دارد. در مثالی که ذکر شد، دوچرخه بدون کمکی علت سقوط است و نتیجه آن شکستن دست شماست. 

علیت یکی از قوانین غیرقابل شکستن جهان است. شکستن آن عواقب ناخوشایندی برای جهان و همه ما به دنبال خواهد داشت. کارشناسان معتقدند چون جهان این قاعده را دارد، سفر به گذشته باید غیرممکن باشد در غیر این صورت قاعده علیت دائماً شکسته می شود.


همچنین بخوانید: 12 فیلم درباره سفر در زمان که باعث می‌شوند همه چیز را زیر سوال ببرید!


سفر به آینده

اگر رفتن به گذشته غیرممکن است، آیا می توانیم به آینده سفر کنیم؟ خوب، از نظر فنی ما در حال حرکت به جلو در زمان هستیم، زیرا زمان می گذرد. هر ثانیه یک ثانیه به آینده سفر می کنیم. اما این برای همه اتفاق می افتد، بنابراین در واقع سفر در زمان محسوب نمی شود، درست است؟

خوب، باور کنید یا نه، افراد زمان را با سرعت های مختلفی احساس می کنند. زمان برای کسی که سریع حرکت می کند، در مقایسه با کسی که بی حرکت مانده، متفاوت است. این ایده بسیار پیچیده ای به نام “اتساع زمان” است.

شخصی که در هواپیما است، زمان را سریعتر از کسی که در فرودگاه روی صندلی نشسته و منتظر او است احساس می کند. پس چرا این تفاوت را مشاهده نمی کنیم؟

این به این دلیل است که قبل از اینکه متوجه شروع اتساع زمانی شوید، باید خیلی خیلی سریعتر از هواپیما حرکت کنید. حتی اگر تمام دنیا را پرواز کنید، زمان فقط یک میلیاردیم ثانیه با کسی که در خانه مانده متفاوت است. دانشمندان نیز تنها از طریق آزمایشاتی که به شدت دقیق هستند، متوجه وجود پدیده اتساع زمان شدند. 

متأسفانه، حتی اتساع زمان نیز هنوز نمی تواند به ما در “سفر در زمان” کمک کند. حتی اگر بیش از چهار میلیون سال به دور دنیا پرواز می کردید، افراد روی زمین فقط یک ثانیه بیشتر از شما را تجربه می کردند!

ما چقدر می توانیم سریع باشیم؟

متأسفانه، سرعت به اندازه کافی سریع برای سفر به آینده، نزدیک به سرعت نور است، که سریعترین سرعت شناخته شده است. حرکت نور در هر ساعت حدود یک میلیارد کیلومتر است – این بسیار سریع است.

سریعترین چیز ساخته شده توسط بشر، Parker Solar Probe ناسا است، سفینه ای فضایی که در آگوست 2018 به خورشید فرستاده شده است. اما سرعتش فقط 0.064٪ به اندازه سرعت نور است. بنابراین نور بیش از 1000 برابر سریعتر است!

همه اینها بدان معناست که اگر انسان ها می خواهند از آینده دیدن کنند، راه بسیار بسیار طولانی در پیش دارند.

ما به گذشته نگاه می کنیم!

خوب، بنابراین ما نمی توانیم در زمان سفر کنیم. اما ما می توانیم هر شب گذشته را ببینیم. نور دارای سرعت ثابت است و واقعاً خیلی سریع است، اما سیارات و ستارگان در جهان آنقدر از هم دور هستند که بازهم مدت زیادی طول می کشد تا نور از ستارگان و سیارات دور به ما برسد.

وقتی نور از خورشید به ما می رسد، نوری که می بینیم هشت دقیقه و بیست ثانیه پیش خورشید را ترک کرده است. این بدان معناست که ما خورشید هشت دقیقه و بیست ثانیه پیش را می بینیم. به هر حال، به یاد داشته باشید که هرگز مستقیم به خورشید نگاه نکنید زیرا می تواند به چشم شما آسیب برساند.

نزدیکترین کهکشان به کهکشان راه شیری ما کهکشان کوتوله Canis Major است که با ما 25 هزار سال نوری فاصله دارد. این بدان معنی است که رسیدن نور یا تصویر این کهکشان به اینجا 25000 سال طول می کشد!

هنگامی که از طریق تلسکوپ به این کهکشان نگاه می کنیم، در واقع به 25000 سال پیش نگاه می کنیم. بنابراین اگرچه خودمان نمی توانیم در زمان سفر کنیم، اما می توانیم هر شب به آسمان نگاه کنیم و گذشته را ببینیم.

در ادامه بخوانید: 

نقطه آبی کمرنگ ؛ اپیزود 3 / سفر به آینده 

آیا ما واقعا به ماه سفر کرده ایم ؟ حقایق پشت پرده ی ماموریت آپولو 11 از زبان میشل کالینز 

کارهای مسخره ای که در سفر های فضایی انجام شد؛ وسایل فضانوردی؟