آیا انیمه اتک آن تایتان فاشیستی و ضد یهود است؟

در این مطلب قصد داریم موضوعی را مورد بررسی قرار دهیم که شاید تا به حال به آن دقت نکرده باشید. آیا انیمه اتک آن تایتان فاشیستی و ضد یهود است؟ مانگای نوشته شده توسط خالق attack on titan یعنی “ایسایاما هاجیمه” در دو فصل اول، موضوعات زیادی برای چنین تحلیل هایی را نداشت اما با رسیدن به زیرزمین پدر ارن و به طور کلی اواخر فصل سوم و حالا هم فصل چهارم، شباهت های بسیار زیاد و اشارات مستقیم و غیر مستقیمی در این انیمه گنجانده شده که به مسئله “یهودی ستیزی” و “عقاید فاشیستی” مربوط میشود. اما واقعا آیا انیمه اتک آن تایتان فاشیستی و ضد یهود است؟

وقایع اخیر در مانگا باعث شده تا بینندگان زیادی به دلیل تشابهات زیاد و ناخوشایند مانگا و انیمه درباره “یهودی ستیزی” و “عقاید فاشیستی ” و سیاست های شخصی ایسایاما هاجیمه به فکر فرو روند.


همچنین بخوانید: شباهت Attack on Titan با جنگ‌های جهانی در چیست؟ نظریات کلی


هدف این مطلب فقط و فقط تحلیل این اشارات است، قبل از معرفی و تحلیل این اشارات ابتدا دو مبحث ذکر شده را به شکل کوتاه توضیح میدهیم و سپس به بررسی آنها میپردازیم.

فاشیسم

در توضیح فاشیسم یا عقاید فاشیستی باید بدانید که این عقیده که بعدها به یک نوع روش حکومتی تبدیل شد برای اولین بار در ایتالیا ظهور کرد. این عقیده بر اساس روش دیکتاتوری است. 

اصول فاشیسم(به نقل از ویکی پدیا):

  1. عدم اعتقاد به سودمند بودن صلح
  2. مخالفت با اندیشه‌های سوسیالیست
  3. مخالفت با لیبرالیسم
  4. تبعیّت زندگی همهٔ گروه‌ها از دولت (تمامیت خواه بودن)
  5. تقدّس پیشوا تا سرحدِّ امکان
  6. مخالفت بادموکراسی
  7. اعتقاد شدید به قهرمان‌پرستی
  8. تبلیغ روح رزم‌جویی
  9. نظام تک حزبی

آیا انیمه اتک آن تایتان فاشیستی و ضد یهود است؟

اکنون که اصول فاشیست ها را متوجه شدیم، به بررسی مهم ترین اصول نه گانه فاشیست ها با انیمه حمله به تایتان میپردازیم.

1- عدم اعتقاد به سودمند بودن صلح

همانطور که در انیمه و مانگا مشخص میشود، دولت مارلی هیچ گونه قصدی برای توقف جنگ ندارد. در واقع دور از ذهن نیست که دولت مارلی را یک دولت فاشیستی بدانیم. زیرا همانطور که در ادامه مطلب به آن میرسیم، این دولت تمام ویژگی های دولت های فاشیستی را دارا است.


همچنین بخوانید: مقایسه استودیو ویت با ماپا در انیمه اتک آن تایتان “نیم فصل اول”


زیرا دولت مارلی در انیمه به عنوان دولتی شناخته میشود که آتش جنگ را علیه کشورهای دیگر (مانند آلمان نازی) برافروخته کرده و قصد توقف آن را نیز ندارد. در واقع این دولت درگیر جنگی شده است که نتیجه اش ضمیمه شدن خاک جزیره پارادیس و کشور های دیگر  به خاک دولت مارلی میشود. تمام هدف دولت مارلی از این جنگ همین است و آنها بدون دلیلی منطقی آتش این جنگ را شعله ور تر میکنند. بنابراین دولت مارلی در این انیمه تشابه بسیار زیادی با دولت آلمان نازی دارد زیرا این دولت نیز همانند مارلی ها جنگی را شروع کرد که تنها هدف آن اشغال سرزمین های دیگر تحت عقاید نازی و فاشیستی بود.

شباهت دیگر دولت مارلی با دولت نازی در اسیر کردن الدیایی ها، همانند یهودیان در دولت آلمان نازی است. زیرا اگر مارلی ها، الدیایی ها را به دلیل خون شیطانی شان تحقیر میکنند، نازی ها نیز یهودیان را به دلیلی مشابه مورد کشتار گسترده قرار میدادند.

نکته جالب در این قضیه نقش ستاره داوود در انیمه و دنیای واقعی است. یهودیان در آلمان نازی با دستبند های خاصی از سایر افراد جدا میشدند و در مکان ها و ساختمان های خاصی زندگی میکردند، حال در انیمه نیز به شکلی باور نکردنی مارلی ها، الدیایی ها را به همین روش اسیر کرده اند.

آیا ایسایاما تنها قصدش اشارات سیاسی و ضدجنگ است و یا واقعا با این تشابهات انکار ناشدنی، قصد دارد پیام خاصی را منتقل کند؟ آیا ایسایاما از این تشابهات در جهت ارائه افکار ضدیهودی و فاشیستی استفاده کرده و یا قصدش تنها اشاراتی به این دوره تاریک و خونین تاریخ گذشته است؟

Attack On Titan

2 و 3- مخالفت با اندیشه های سوسیالیست و لیبرالیسم

سوسیالیست ها یا جامعه گرایان و لیبرالیسم ها، در عقاید فاشیستی جایی ندارند. در انیمه نیز میبینیم که دولت مارلی هرگونه آزادی به مردمان الدیایی را ممنوع کرده است و اساسا هیچ گونه اهمیت و نقش اجتماعی برای آنها در نظر نگرفته است. در نظام حکومتی دولت مارلی، الدیایی ها تنها اسیران جنگی ای هستند که به دلیل اعمال پدرانشان باید تنبیه شوند و یا در جهت استفاده نظامی برای ارتش مارلی به کار گرفته شوند.

4-تبعیّت زندگی همهٔ گروه‌ها از دولت

این مورد مخصوصا درباره مردم الدیایی صدق میکند. در انیمه میبینیم که دولت مارلی و سران بلندمرتبه نظامی آنها دائما به سربازان و گاهی مردم الدیایی تذکر میدهند که دلیل زنده ماندن و زندگی اجتماعی آنها از دولت مارلی است. درواقع آنها میگویند اینکه الدیایی ها قتل عام نمیشوند و یا مسکنی برای زندگی دارند از صدقه سری دولت مارلی است. هرچند درباره اقدامات دولت مارلی بر مردم خودش در این مورد خاص اطلاع چندانی نداریم اما میتوان حدس زد با توجه به اینکه دولت مارلی شباهت بسیاری با دولت آلمان نازی و عقاید فاشیستی دارد، آنها این عقاید را نیز بر مردم خود هم تحمیل میکنند.

5- تقدس پیشوا تا سرحد ممکن:

این مورد در انیمه کاملا آشکار است و شامل دولت قبلی جزیره پارادیس و دولت مارلی نیز میشود. زیرا همانطور که در انیمه مشخص میشود، تمام اخبار و حوادث در حکومت مرکزی جزیره پارادیس سانسور میشوند. همچنین مردم اغلب امپراطور را ندیده اند اما هیچ گاه در انیمه نمیبینیم که حرکت انقلابی یا شورشی خاصی علیه این پادشاه نالایق صورت بگیرد.


همچنین بخوانید: بررسی انیمه Youjo senki ؛ به زودی شعله های نفرت همه را می بلعد!


همچنین در انیمه میبینیم که مردم جزیره پارادیس از پادشاه خود واهمه دارند و به نوعی مانند حکومت های دیکتاتوری باید تابع بی قید و شرط پادشاه باشند. بنابراین پادشاه جزیره پارادیس در نظر مردم فردی قدیس و دیکتاتور است که مردم نیز از وی واهمه دارند. در دولت مارلی نیز اگرچه رییس این حکومت مشخص نیست اما به نظر میرسد مانند جزیره پارادیس آنها نیز پادشاهی داشته باشند که قدرت مطلق را در دست دارد. باید تا انتهای انیمه منتظر بمانیم تا متوجه سیستم حکومتی دولت مارلی شویم.

7 و 8- قهرمان پرستی و رزم جویی:

این مورد حتی نیاز به توضیح ندارد. در لحظات زیادی از انیمه میبینیم که دولت مارلی حساب ویژه ای روی سربازان وارث و سربازان حامل تایتان ها به عنوان قهرمان ملی باز کرده است. دولت مارلی برای توجیه اقدامات خود علیه الدیایی ها، و نیز سوء استفاده از آنها، به این سربازان حامل و وارث تایتان لقب قهرمان میدهد.

دولت مارلی برای کشورگشایی و پیروزی در جنگ و همچنین رسیدن به قدرت تایتان بنیانگذار، به این چنین قهرمان پروری ها نیاز دارد تا به کمک جو احساسی ایجاد شده اهداف خود را به سرانجام برساند. همچنین دولت مارلی باقی سربازان را که سربازان اصیل دولت مارلی محسوب میشوند (همان سربازان با تابعیت مارلی، نه الدیایی) را به عنوان قهرمانان مارلی مشخص میکند و با ضیافت های گوناگون، سعی در جلب نظر و ارتقای روحیه آنها دارد.

قهرمان پرستی در دولت مارلی یکی از بارزترین اقدامات این دولت است که در انیمه به وضوح نشان داده میشود. همچنین در آن سمت دیوار نیز قهرمان پرستی وجود دارد، یعنی جزیره پارادیس. بنابراین ایسایاما یکی از اصول فاشیسم را این گونه در تار و پود قصه تنیده است. هرچند در مورد جزیره پارادیس این مورد صدق نمیکند زیرا قهرمان پرستی در جزیره پارادیس، یکی از اصول ارتش آنها است نه عقاید فاشیستی. پس باید تفاوت ریز بین این دو مورد را فراموش نکنیم.

اخبار انیمه هفته اول تیر ۱۳۹۸

عقاید ضد یهودی

این گونه عقاید، نه به طرز محسوس، بلکه در زیرمتن مانگا و انیمه وجود دارند. عقاید ضد‌یهودی در صورتی به شکل محسوس در انیمه رخ میدهند که فرضیه پاراگراف آخر مطلب به وقوع بپیوندد. در غیر این صورت تنها موردی که تا اینجا در انیمه داریم مربوط به دستبند های مردم الدیایی است که مشابه دستبندهای واقعی در آلمان نازی است و همچنین مسکن هایی که الدیایی ها در آن زندگی میکنند که بسیار شبیه به “گتو” های آلمان نازی است که یهودیان در آن زندگی میکردند.

مانند هر مانگای دیگری، هرچه به پایان آن نزدیک شوید، متوجه پیام واقعی آن میشوید و انیمه حمله به تایتان شامل اشارات سیاسی نگران کننده ای است که اخیرا و در فصول 3 و 4 انیمه رخ داده است.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های شبیه Attack on Titan که حتماً باید آنها را تماشا کنید ! بخش اول


به عنوان یک مورد قدیمی، ایسایاما طی انتشار پستی در وبلاگ اش از این موضوع پرده برداشت که یکی از شخصیت های فرعی انیمه با نام  ژنرال (Dot pixix)، با اقتباس از ژنرالی ژاپنی طی جنگ های چین و ژاپن و کره صورت گرفته است، ژنرالی به نام (Akiyama Yoshifuru). وی مسئول کشتار هزاران تن از سربازان چینی و کره ای در جنگ اول چین و ژاپن بود. هرچند وی در ژاپن به عنوان قهرمان ملی شناخته میشود. هم چنین وی مسئول قتل هزاران کره ای طی زلزله کانتو در شهر کانتو و مسئول واقعه ننگین “زنان آسایشگاه” که طی آن هزاران زن و دختر کره ای مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و همچنان نیز دولت ژاپن آن را انکار میکند و حاضر به عذرخواهی نشده است بود، در حالی که این قضیه با مدارک بسیار و شواهد فیزیکی ثابت شده است.

ایسایاما به خاطر این اظهار نظر باعث جنگی توییتری شد بلکه حتی تهدید به مرگ از طرف کاربران کره ای شد. همچنین دولت چین به طور کامل انیمه و مانگای حمله به تایتان را ممنوع کرده است زیرا شامل: 1-افزایش بزهکاری در نوجوانان است 2-حاوی مضامین جنسی است 3-خشونت را تشویق میکند.

تایتان ها را میتوان نسخه ای اغراق آمیز دانست از اینکه چگونه مردم خواسته و ناخواسته دشمن را تجسم میکنند. از بعضی جهات انسانی، از برخی دیگر حیوانات بی خرد، بدخواه، تجزیه ناپذیر و نابارور. این ویژگی در نوشته های دانشگاهیان و عوام فریبان بدون توجه به چپ یا راست بودن بارزتر به چشم میخورد.

وینستون چرچیل، یکی از جدی ترین منتقدان فاشیسم، قاطعانه اظهار داشت که دولت های توتالیتر با کنترل اطلاعات رشد میکنند. وی طی سخنرانی ای در سال 1938 خطاب به کنگره آمریکا اظهار داشت که آنچه که چنین رژیم هایی از آن میترسند قدرت نظامی کشور های خارجی نیست. برای یافتن و اثبات شواهد تاریخی که این گفته های نخست وزیر را تایید کنند باید به وزارت روشنگری و تبلیغات آلمان نازی نگاه کرد. آنها به یکی از مقامات عالی رتبه اداری نازی به نام “جوزف گوبلز” اختیارات نامحدودی در تولید محتوای هنری و روزنامه در حمایت از فاشیست و نازیسم دادند و هرگونه تبلیغ و روشنگری ضد این رژیم را شدیدا سرکوب میکردند (شبیه به اقدامات مارلی ها و حکومت پادشاه جزیره پارادیس نیست؟)

همچنین مشخص شده که ارن احتمالا قصد دارد تا تمام افراد الدیایی و شاید مارلیایی را قتل عام کند یا در نظریه ای دیگر قصد دارد تا دوباره الدیایی ها را به قدرت برساند که اگر این موضوع به حقیقت بپیوندد حاوی شباهت فوق العاده زیادی با عقاید آلمان نازی و نسل آریایی آنها میشود. هم چنین این نظریه شباهت بسیار زیادی با گفته صلح طلب مشهور هندی، مهاتما گاندی دارد که اظهار داشت: “تنها پاسخ و راه حل برای اهداف آلمان نازی این است که آنها (یهودیان اروپا و در اینجا الدیایی ها و مارلی ها) خودکشی جمعی کنند.”

هم چنین “اریک هریس”، یکی از قاتلان حادثه تیراندازی مدرسه کلمباین در یکی از اظهارات مشهور و ترسناکش که در دفترچه شخصی اش یافت شد گفته بود: “نژاد انسان ارزش زندگی کردن و زنده ماندن و جنگیدن را ندارد. فقط ارزش کشتن دارد. زمین را به حیوانات بدهید، آنها بیش از ما سزاوار دریافت آن هستند.”

درصورتی که انیمه به سمت این نظریه پیش برود، رخ دادن فلسفه “جهان مکان ظالمانه ای است” بیشتر و محتمل تر میشود، آرتور شوپنهاور در کتابش با نام “جهان به عنوان اراده” جملات زیر را در باب همین فلسفه میگوید:”لاکپشت های بزرگ وقتی از دریا وارد ساحل میشوند تا تخمگذاری کنند، با حمله سگ های وحشی رو به رو میشوند که به شکلی کاملا متحدانه آنها را به پشت برمیگردانند و پس از روندی بسیار دردناک، آنها را زنده میبلعند. گاهی نیز یک ببر سگ ها را دور میکند و خودش مشغول میشود. حالا این اتفاق هزاران بار تکرار میشود. برای همین، برای این هدف، این لاکپشت ها به دنیا می آیند. ولی آنها سزای کدام گناهشان را پس میدهند؟”

اکنون هیچ کس نمیتواند واقعا بگوید اهداف واقعی ایسایاما چیست، اما ما به عنوان مصرف کننده و یا بیننده، انتظار داریم تا با داستانی از او درگیر شویم. ولی اگر این داستانی است که قرار است تعریف کند، آیا واقعا میخواهیم آن را بشنویم؟

نظر شما در این باره چیست؟ مثل همیشه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

در صورت تمایل می توانید، کانال نماشا، یوتوب و اینستاگرام انیمه مجله وارونه را دنبال کنید. همچنین می توانید بررسی قسمت به قسمت فصل سوم انیمه اتک آن تایتان و همچنین بررسی قسمت به قسمت انیمه حمله به تایتان را در مجله وارونه بخوانید و تماشا کنید. 

در ادامه بخوانید: 

بهترین والپیپرهای انیمه Attack on Titan برای بهترین تجربه شما! بخش اول 

تاپ فایت ؛ 5 تا از بهترین مبارزات لیوای آکرمن در انیمه Attack On Titan