میوه و سبزیجات و پوست آن ها !

همه ما تقریبا از فواید میوه و سبزیجات آگاه هستیم.متخصصین تغذیه اعتقاد دارند که باید حداقل در روز 5 وعده میوه وسبزیجات مصرف کنیم.اما آیا باید میوه و سبزیجات را با پوست مصرف کرد و یا خیر ؟ میوه و سبزیجات اکثرا در معرض آفت کش ها قرار می گیرند ، از این رو ما همواره سعی می کنیم که هنگام مصرف پوست آن ها را جدا کنیم.اما این امر سبب می گردد که مواد غنی در میوه و سبزیجات از بین روند.

آیا باید میوه و سبزیجات را با پوست مصرف کرد و یا خیر

پوست میوه وسبزیجات نیز مانند خود میوه ها دارای مواد غنی و مفید برای بدن است.مواد غنی موجود در آن ها بسته به نوع میوه وسبزیجات متفاوت است.با این حال به طور کلی میوه و سبزیجاتی که پوست آن ها بریده نمی شود در مقایسه با میوه و سبزیجاتی که پوست آن ها بریده می شود دارای مقادیر بالایی از ویتامین ها ،مینرال و سایر مواد مفید هستند. با توجه به محتوای تغذیه ای، سیب پوست کنده نشده تقریبا 332 درصد بیشتردارای ویتامین های (K) ، 142 درصد بیشتر ویتامین (A) ،115 درصد بیشتر ویتامین (C) و 19 درصد بیشتر پتاسیم است.


در ادامه بخوانید :با فواید و تاثیرات پوست میوه ها آشنا شوید !!!


پوست سبزیجات حاوی مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است.آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و تا حد زیادی آن ها را کنترل می کنند.آنها از ایجاد رادیکال های آزاد در سلول ها جلوگیری می کنند و  از آلوده شدن الکترونها جلوگیری می کنند.آنها به شما در مبارزه با سرطان، آترواسکلروز، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و بسیاری از بیماری های دیگر کمک می کنند.برخی از آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات نیز به کاهش خطر بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط هستند.


در ادامه بخوانید :پوست خود را با لیمو زیبا کنید !


در یک مطالعه انجام شده بر روی  پوست ، دانه ها و هسته های میوه ها با توجه به ظرفیت آنتی اکسیدان های موجود در آن ها مشخص شد ظرفیت آنتی اکسیدان ها در پوسته میوه تقریبا 328 برابر بیشتر از قسمت های داخلی است. البته این مقدار با توجه به نوع میوه و سبزیجات متفاوت است.در مطالعه دیگری بر روی هلو مشخص شد که بعد از پوست کندن هلو حدود 13-48 درصد از آنتی اکسیدان آن کاهش می یابد.
شما می توانید مقدار قابل توجهی از فیبر را در پوست سبزیجات پیدا کنید.یعنی زمانیکه که شما پوست سبزیجات را جدا می کنید مقدار زیادی از فیبر آن را بدور می اندازید.بر اساس تحقیقات انجام شده فیبر برای سلامت سیستم گوارش و روده ها بسیار اهمیت دارد همچنین باعث احساس سیری بیشتر در طول روز می گردد.اگر قصد کاهش وزن دارید سعی کنید در طول روز فیبر بیشتری را مصرف کنید.
به طور خلاصه از آنجایی که برخی میوه ها مانند آناناس و مرکبات را نمی توانیم با پوست مصرف کنیم از این رو سعی کنیم برای دریافت فیبر و آنتی اکسیدان بیشتر میوه وسبزیجات دیگر را با پوست مصرف کنیم اما حتما دقت کنید که پوست آن ها کاملا شسته و تمیز باشند. در میان میوه ها و سبزیجات می توانیم سیب، زردآلو، هلو، ، مارچوبه، قارچ، گوجه، خیار و…با پوست مصرف کنیم .از این رو در پاسخ به سوال اینکه آیا باید میوه و سبزیجات را با پوست مصرف کرد و یا خیر ؟ پاسخ مثبت است و تا می توانید میوه و سبزیجاتی را که ممکن است را با پوست میل کنید.

در ادامه بخوانید :

با فواید انار این میوه معجزه آسا آشنا شوید !

با ۹ میوه معجزه آسا که در مبارزه با پیری نقش بسزایی دارند آشنا شوید !

با ۱۰ مورد از فواید آووکادو این میوه شگفت انگیز آشنا شوید