تست شخصیت MBTI مایرز-بریگرز تا چه حد درست است؟

آیا تست شخصیت MBTI علمی است؟ قبل از هرچیز خیلی رک برویم سر اصل مطلب. کلا دو دسته آدم در دنیا وجود دارد. آنهایی که به تست شخصیت MBTI مایرز-بریگرز اعتقاد دارند و آنهایی که ندارند. غیر از این ممکن نیست. چرا؟ خب دسته بندی مردم و شخصیت هایشان به زیر مجموعه های مختلف، هدف بسیاری از تست های شخصیت شناسی است. شاید بگویید من اعتقادی به این دسته بندی ها ندارم اما باید بدانید که مایرز-بریگرز پر طرفدارترین و محبوب ترین تست شخصیت شناسی است که اکثر روانشناسان دنیا به آن اعتقاد دارند. اما حتی این درصد بالای مقبولیت و محبوبیت باعث نمی شود انتقادی بر این تست وارد نباشد. روان شناسان زیادی هستند که اعتقادی به آن ندارند یا حداقل دیدگاه متفاوتی به آن دارند.


مطلب پیشنهادی: آیا تست های روانشناسی آنلاین قابل اعتماد هستند؟ 


بر اساس آمار و ارقام به دست آمده سالانه 1.5 میلیون نفر در دنیا از این تست آنلاین برای شخصیت شناسی استفاده میکنند. علاوه بر این بیش از 88 درصد از استخدام های دنیا در شرکت های بزرگ و دانشگاه های معتبر با کمک این تست انجام می شود. جالب است بدانید که حتی تک تک پرنسس های دیزنی و شخصیت های هری پاتر هم به یکی از دسته بندی های این تست شخصیت شناسی تعلق دارند.

همانطور که قبلا هم گفتم محبوبیت و مقبولیت بالای این تست موجب نمی شود نقدی به آن وارد نباشد. کمتر از یک ماه قبل یکی از مهم ترین شخصیت های دنیای روان شناسی این تست را نقد کرد و گفت که شخصیت شناسی با این تست کاملا بی معنی و غیر علمی است. البته تمام نقد های وارد شده به این تست روانشناسی تا این حد رادیکال نیستند. خیلی ها معتقدند قسمت هایی از این تست درست است و تنها جنبه های معدودی از آنرا را قبول ندارند.

آیا تست شخصیت MBTI علمی است؟

تست شخصیت MBTI چیست؟

اگر بخواهم از اول برایتان بگویم میرسیم به مبتکر این تست! در سال 1942 روانشناسی به نام کاترین کوک بریگرز و دخترش ایزابل بریگرز مایرز این تست را ابداع کردند. کوک همیشه به رفتار های انسان ها و تفاوت های موجود در شخصیتشان علاقه مند بود. به همین دلیل بود که تحت تاثیرمکتب روان شناس بزرک کارل یونگ و تئوری های بی نظیرش قرار گرفت و چنین تستی را خلق کرد. یکی از معروف ترین تئوری های کارل یونگ درونگرا و برونگرا بودن آدم هاست. مسئله ای که تقریبا تمام دنیا به آن اعتقاد دارد. این مادر و دختر تمام تلاششان را کردند تا فاکتورهای دسته بندی کننده ی شخصیت آدم ها را کشف کنند. تنها هدفشان هم این بود که انسان ها بدانند به چه گروهی تعلق دارند و با این روش بتوانند راه مناسب خودشان را در آینده انتخاب کنند. در این تست 93 سوال وجود دارد. با کمک این سوال ها رفتار های زیر سنجیده می شود.

  • درونگرا یا برونگرا بودن
  • حسی یا شهودی
  • احساسی یا عاقلانه
  • قاضی یا درک کننده

بر اساس پاسخی که به سوال ها داده می شود افراد در دسته های مختلف که با 16 نام متفاوت نام گذاری شده قرار میگیرند. اما چرا روانشناسان چنین تست روان شناسی پر طرفداری را قبول ندارند! با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.


مرتبط: 12 کهن الگوی برند یونگ را با تمام ویژگی هایشان بشناسید!


چرا روانشناسان تست شخصیت MBTI را قبول ندارند؟

مشکل اصلی روانشناسان با این تست شخصیت شناسی نبود بستر علمی لازم برای قبول نتایجش است. در سال 1991 یک آکادمی علمی تمام تمرکزش را بر این تست گذاشت و به این نتیجه رسید که مشکل اصلی در یکنواخت نبودن جواب های به دست آمده از این تست شخصیت شناسی است. اگر می پرسید چرا این تست زمینه ی علمی لازم را ندارد باید بگویم که ایده های ابداع این تست پیش از اینکه روانشناسی به علمی مورد قبول تبدیل شود به وجود آمد. بنابراین این تست پیش از اینکه با فاکتورهای علمی دنیای روانشناسی تست شود تبدیل به ابزاری تجاری شد. این در حالی است که در دنیای روان شناسی مدرن هر تست شخصیت شناسی باید چند فاکتور ارزشی را رد کند تا تایید شود.

چهار فاکتور تشخیصی ارزش تست های شخصیتی

آیا تست شخصیت MBTI علمی است؟ چهار فاکتور تشخیصی برای ارزش گذاری تست های شخصیت شناسی وجود دارد. این چهار فاکتور عبارت اند از: قابل اعتماد بودن، پایا بودن، استقلال معنایی داشتن و قابل فهم بودن. در مورد تست شخصیت شناسی مایزر-بریگرز هیچ کدام از این فاکتور ها وجود ندارد. راستش را بخواهید در مورد اول که بسیار کم، و در مورد های دوم و سوم و چهارم به ترتیب اصلا، اصلا و به هیچ وجه فاکتورهای ذکر شده صدق نمی کنند.

اگر می خواهید فاکتور قابل اعتماد بودن را به زبان ساده برایتان بنویسم باید بگویم که علت عدم اعتماد روانشناسان به این تست جواب های متفاوتی است که افراد در تست ها میگیرند. یعنی یک نفر با چند بار تست دادن جواب های متفاوتی میگیرد و این خیلی عجیب است. حالا برویم سراغ فاکتور دوم یعنی پایایی! این فاکتور یعنی جواب تست به دست آمده با دنیای واقعی قابل ارتباط باشد. مثلا اگر شما تست دادید و شخصیتتان مشخص شد و کار مورد نظرتان هم تایید شد، شما و کار مورد نظرتان واقعا با هم تطابق و سازش داشته باشید.

این انتقادات آن چنان که فکر میکنید هم بی جواب نمانده

کمپانی مایرز-بریگرز ادعا کرده نقد هایی که بر این تست وارد می شود اصلا معقولانه نیست. چرا که در عین قدیمی بودن تست، آنها فاکتورها را بر اساس دانش روز روان شناسی بازسازی کرده اند تا مشکلی وجود نداشته باشد. پس در درست بودن و واقعی بودن نتایج تست شکی نیست. البته آنها محدودیت های ساختاری تست را قبول دارند و کاملا به آن واقفند. مثلا اینکه مرزهای سیاه و سفید در این تست خیلی زیاد است. شما یا درونگرا هستید یا برونگرا، یا احساسی هستید یا عاقلانه عمل میکنید. همه ی ما میدانیم که این دسته بندی های سیاه و سفید اصلا درست نیست. ممکن است شخصیت ما جایی میان دو سر پیکان برونگرا درونگرا باشد. در واقع بیشتر آدمها همین هستند! جایی در میانه ی پیکان شخصیتی وافراد بسیار کمی هستند که در نقاط رادیکال و خالص درونگرایی برونگرایی قرار داشته باشند. اگر افراد در دسته بندی های شخصیتی قرار بگیرند که به آن تعلق ندارند چه بر سر واقعیت ها میاید. آیا می توان هم چنان به نتیجه ی چنین تستی اعتماد کرد؟

داستان تست مایرز-بریگرز به همین جا ختم نمی شود. چرا که این تست شخصیت انسان ها را تنها بر اساس 4 فاکتور دسته بندی میکند. این در حالی است که سال ها قبل 5 دسته بندی و پس از آن 6 گروه شخصیتی کشف شد. یکی از این دسته بندی ها به میزان صداقت و محافظه کاری انسان ها اشاره میکند. فاکتور دیگر به میزان صبور بودن و نبودن اشاره میکند. این در حالی است که جای تمام این کاراکتر ها در مایرز-بریگرز خالی است.

مایر- بریگرز آنقدر ها که فکر میکنید هم بی فایده نیست!

یکی از انتقادات وارد به مایرز بریگرز سیاه و سفید بودن مرزهای شخصیت شناسی اش است. اما همین نقد به یکی از نقاط قوت تبدیل شده چرا که شخصیت انسان در اصل خیلی پیچیده و سخت است. با کمک این تست درک این پازل چند هزار تکه برای روان شناسان راحت تر می شود. این یعنی سهل الهضم کردن غذایی سنگین! پس این تست آنقدر ها که فکر میکنید هم بی فایده نیست. مردم برای شناختن خودشان و دیگران از این تست استفاده میکنند. همین چهار فاکتوری که در مایرز-بریگرز به آن اشاره شده کافی است تا بشر بتواند از شخصیت خودش و دیگران سر در بیاورد. شاید نتایج خیلی سیاه و سفید باشند، شاید هم خیلی درست نباشند اما مهم این است که سر نخ هایی به شما می دهند و درشناسایی شخصیتتان کمکتان میکنند.

خیلی از کسانی که از این تست استفاده کرده اند این تاثیر مایرز-بریگرز را قبول دارند. شاید ارزش اصلی مایر- بریگرز در نشان دادن شخصیت ما نباشد. خیلی ها معتقدند تفاوتی که در نتیجه ی این تست و دانش ما از شخصیت خودمان وجود دارد کمک میکند که ما ابعاد بیشتری از خودمان را بشناسیم. اگر از این بعد به مایرز بریگرز نگاه کنیم جنبه های مثبت زیادی در آن می بینیم. شاید این تست قدم اول ما در خودشناسی و زبانی برای بیان شخصیت ما و دیگران باشد.

امیدوارم به خوبی پاسخ شما به سوال آیا تست شخصیت MBTI علمی است؟ را داده باشیم. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید: 9 حقیقت روانشناسی جالب درباره ی رفتار انسانها که بهتر است آنها را بدانید!