آیا شریک زندگی شما خوش بین است ؟محققان می گویند که  داشتن رابطه عاشقانه با یک فرد  خوش بین ممکن است به شما کمک کند با افزایش سن ، از افت توانایی های شناختی جلوگیری کنید.افراد خوش بین تمایل دارند رفتارهای سالم تری به نمایش بگذارند که با عملکرد شناختی خوب مرتبط است.شاید جالب است بدانید که خوش بینی کیفیتی است که می توان آموخت.

آیا شریک زندگی شما خوش بین است

آیا شریک زندگی شما خوش بین است ؟

به گفته گروهی از محققان دانشگاه ایالتی میشیگان ، راز داشتن یک ذهن تیز تر و خلاق تر در هنگام افزایش سن  ممکن است در داشتن شریک زندگی خوش بین باشد.با این حال ، تیم تحقیقاتی برای این مطالعه می خواستند ببینند که آیا داشتن شریک زندگی با نگرش خوش بینانه نیز می تواند به حفظ عملکرد شناختی فرد در سن بالایی کمک کند.


در ادامه بخوانید:


این تحقیق بر روی 4.457 زوج انجام شد.افرادی که در این مطالعه شرکت کرده اند آمریکایی های 50 ساله و بالاتر بودند.در آغاز مطالعه ، شرکت کنندگان از طریق پرسشنامه برای خوش بینی مورد ارزیابی قرار گرفتند.شناخت هر 2 سال طی یک دوره 8 ساله  انجام شده است و افراد تا 5 بار نیز مورد آزمایش قرار گرفته اند.

ارزیابی شناخت شامل آزمون حافظه کوتاه مدت و حافظه محاسباتی بود.همچنین از مردم خواسته شد تا کیفیت حافظه خود را در زندگی روزمره ارزیابی کنند.هنگامی که تیم داده ها را تجزیه و تحلیل کردند ، دریافتند که افراد خوش بین تر از لحاظ شناختی بهتر عمل می کنند.ازدواج با یک خوش بین نیز به عملکرد بهتر شناختی مرتبط بود.

عوامل موثر در خوش بینی

 ویلیام جی چوپیک ، دکتر و استادیار روانشناسی در دانشگاه ایالتی میشیگان ، توضیح داد که چندین عامل خطر شناخته شده برای کاهش شناختی وجود دارد.اینها شامل استعداد ژنتیکی ، نشانگرهای بیولوژیکی و عوامل سبک زندگی است.عوامل سبک زندگی شامل فعالیت بدنی ، رژیم غذایی سالم ، وزن سالم و پر تحرک بودن در طی زمان هستند.

خوشبینان تمایل دارند که رفتارهای سالم تری داشته باشند ، مانند غذا خوردن بهتر ، فعال تر بودن و احتمال ابتلا به خدمات درمانی پیشگیرانه.به احتمال زیاد به همین دلیل است که خوش بینی با ریسک پایین تر با کاهش شناختی مرتبط است.این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که  یک رابطه عاشقانه با یک  فرد خوش بین نیز می تواند مزایای مشابهی را ارائه دهد.

یک شریک خوش بین ممکن است نمونه ای از رفتار سالم برای همسر خود داشته باشد.آنها همچنین ممکن است درگیر “خاطره مشترک” با شریک زندگی خود شوند و به آنها اجازه دهند تا تجربیات زندگی خود را با جزئیات بیشتری به یاد آورند.

خوش بینی می تواند در جلوگیری از کاهش شناختی مرتبط با آلزایمر و اشکال دیگر زوال عقل مفید باشد.

آیا می توانیم یاد بگیریم که خوش بین تر باشیم؟

گرچه حدود 25 درصد از خوش بینی وراثت است ،  اما این کیفیت آن است که می توان یاد گرفت.بسیاری از کارهای مربوط به ایجاد تغییر شخصیت به این واقعیت مربوط می شود که آیا افراد واقعاً خواهان تغییر هستند ، و همچنین اینکه چه گام هایی می توانند در زندگی خود بردارند تا آن تغییر را ایجاد کنند.

با خوش بینی ، نه تنها باید فکر خود را به یک ذهنیت مثبت تر تغییر دهید.همچنین لازم است که احساس خوبی از انجام کارها داشته باشید  تادر آینده قادر خواهید بود که آنها را به خوبی انجام دهید.

مردم همچنین می توانند نحوه مشاهده موفقیت و شکست را تغییر دهند.خوش بینان فکر می کنند که موفقیت هایشان از درون حاصل می شود. آنها فکر می کنند که شکستهای آنها ناشی از چیزهای خارج از کنترل آنها است.که این طرز تفکر باعث می شود که آنها با گذشت زمان شاد و موفق تر باشند. 

برای سالم نگه داشتن ذهنمان چه اقدامات دیگری می توانیم انجام دهیم؟

یک مسیر برجسته از طریق مشغول فعالیت بیشتر است. ” “آمادگی جسمانی و فعالیت با افزایش سن پیش بینی مثبت از حفظ شناختی است.”تعامل اجتماعی  نیز برای حفظ عملکرد شناختی ارزشمند است.بنابراین ، ماندن با دوستان و خانواده خود مفید خواهد بود.