آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می شود؟ قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. یکی از دلایل عمده نوشیدن قهوه به دلیل کافئین آن است -یک ماده سایکواکتیو که به هوشیاری و عملکردتان کمک می کند. با این حال، کافئین می تواند باعث کم آبی بدن (دهیدراته) شود، که ممکن است باعث تعجب شما شود که آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می شود؟



کافئین و هیدراته شدن (آبرسانی بدن)

کافئین پرمصرف ترین ماده روانگردان در جهان است که می تواند به تقویت روحیه و افزایش عملکرد ذهنی و جسمی شما کمک کند. (1)

در داخل بدن، کافئین از روده و وارد جریان خون عبور می کند و سرانجام به کبد می رسد، جایی که به چندین ترکیب تقسیم می شود و بر عملکرد ارگان های مختلف بدن مانند مغز تأثیر می گذارد.

اگرچه کافئین عمدتاً به دلیل اثرات آن بر مغز شناخته شده است ، تحقیقات نشان داده اند که ممکن است اثر دیورتیک بر کلیه ها داشته باشد – به ویژه در دوزهای زیاد. دیورتیک ها موادی هستند که باعث می شوند بدن بیشتر از حد معمول ادرار ایجاد کند. کافئین ممکن است این کار را با افزایش جریان خون به کلیه ها انجام دهد و در نتیجه باعث شود آب بیشتری از طریق ادرار آزاد شود. (2 و 3)

با توجه به افزایش مقدار ادرار پس از مصرف قهوه، ترکیباتی با خاصیت ادرارآور مانند کافئین ممکن است بر وضعیت هیدراته شدن شما تأثیر بگذارد.

به طور خلاصه، قهوه سرشار از کافئین است، ماده ای که می تواند خاصیت دیورتیک داشته باشد. مواد دیورتیک باعث افزایش ادرار می شوند، که ممکن است وضعیت هیدراتاسیون شما را تحت تأثیر قرار دهد.

مقدار کافئین در انواع مختلف قهوه

آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می شود؟

انواع مختلف قهوه حاوی مقادیر مختلف کافئین هستند. در نتیجه، هر نوعی از قهوه به طور متفاوتی بر وضعیت هیدراتاسیون شما تاثیر خواهد گذاشت. 

قهوه ی دم کرده یا چکه ای

یک فنجان قهوه دم کرده (240 میلی لیتر) حاوی 70-140 میلی گرم کافئین است. (به طور متوسط حدود 95 میلی گرم)

قهوه فوری

قهوه فوری کافئین کمتری نسبت به قهوه معمولی دارد، حدود 30 تا 90 میلی گرم کافئین در هر فنجان 240 میلی لیتری وجود دارد.

اسپرسو

اسپرسو با اینکه از نظر حجم از بقیه ی انواع قهوه کمتر است، اما به نسبت حجم آن کافئین بیشتری دارد. یک شات (30 تا 50 میلی لیتر) اسپرسو حدود 63 میلی گرم کافئین دارد.

قهوه بدون کافئین

قهوه ی بدون کافئین از دانه های قهوه که حداقل 97٪ کافئین آنها گرفته شده است، تهیه می شود. با این حال، این نام فریب دهنده است – زیرا این قهوه ها کاملاً عاری از کافئین نیستند. یک فنجان (240 میلی لیتر) حاوی 0-7 میلی گرم کافئین (به طور متوسط حدود 3 میلی گرم) است.

بعید است که قهوه باعث کم آبی بدن شود!

اگرچه کافئین موجود در قهوه می تواند اثر افزایش دهنده ی ادرار داشته باشد، اما بعید به نظر می رسد که بدن را کم آب کند. برای اینکه کافئین اثر دیورتیک قابل توجهی داشته باشد، مطالعات نشان می دهد که شما باید بیش از 500 میلی گرم در روز قهوه مصرف کنید – یا معادل 5 فنجان (1.2 لیتر) قهوه دم کرده!

محققان مشاهده کردند که نوشیدن قهوه با کافئین بالا اثر ادرارآوری کوتاه مدت دارد، در حالی که قهوه با کافئین کمتر و آب هر دو هیدارته کننده بودند. 

علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می دهد که مصرف متوسط قهوه، به اندازه ی آب آشامیدنی آبرسان است.  بنابراین، حتی با اینکه قهوه باعث می شود تا بیشتر ادرار داشته باشید، نباید بدن را بی آب کند – زیرا به اندازه ای که مایعات می نوشید، مایعات از دست نمی دهید.

بنابراین تنها اگر در روز بیشتر از 5 فنجان قهوه بنوشید باید نگران کم آبی بدن تان باشید!