آیا ماری جوانا ضرر دارد؟  

خیلی ها از خودشان می پرسند آیا ماری جوانا ضرر دارد؟ در پاسخ به این افراد باید بگویم که ماری جوانا یکی از پر مصرف ترین مواد روانگردان در آمریکاست. اگر می پرسید که این دراگ چرا تا این حد محبوب است باید بگویم که فعالان مصرف قانونی و مصرف کنندگان این مواد موجب محبوبیتش هستند. این افراد تصور میکنند کشیدن برگ این گیاه ضرری برای سلامتی ندارد. این در حالی است که جامعه علمی و محققان چنین ایده غلطی را هرگز باور ندارند. در دنیای علم حتی استفاده از برگ ماری جوانا هم برای بدن مضراتی دارد. اگر می خواهید بدانید این مضرات چیستند و تا چه حد جدی اند با من و مجله وارونه همراه باشید!


لینک مرتبط: آیا ماری جوانا باعث ریزش مو می شود؟


ضرر های ماری جوانا بر سلامت مغز

ماده اصلی روانگردان در ماری جوانا دلتا 9 تتراهیدروکانابینول یا همان تی اچ سی است. این ماده به گیرنده های کانابینویید در مغز می چسبد. این گیرنده ها در مغز به اعصابی وصل می شوند که مسئول لذت، حافظه، فکر، تمرکز، درک از فضا و زمان و حرکت هماهنگ هستند. به همین دلیل وقتی ماری جوانا وارد بدن می شود این عوارض برای بدن اتفاق می افتد

  • توهم
  • افکار و گویش نامنظم

البته نباید از یاد برد که تاثیر ماری جوانا در گروه های سنی متفاوت، پیچیده و بسیار گسترده است. مثلا در گروه سنی نوجوانان شاهد عوارضی مانند افسردگی و اقدام به خودکشی هستیم.

ضرر های ماری جوانا بر سلامت قلب

تنفس دود ناشی از سوختن ماری جوانا موجب بالاتر رفتن ضربان قلب می شود. یعنی ماری جوانا قلبتان را مجبور میکند سخت تر کار کند. خیلی ها فکر می کنند کار کردن قلب اصلا و ابدا بد نیست. اما باید به بازه زمانی این تاثیرات هم توجه کرد. چرا که افزایش ضربان قلب از 15 دقیقه پس از مصرف شروع می شود و تا 3 ساعت ادامه پیدا میکند. می توانید تصور کنید این حجم از کار کردن در این مدت طولانی چه تاثیرات مخربی بر قلب خواهد داشت؟ به همین دلیل است که گفته شده استفاده از ماری جوانا امکان سکته قلبی را افزایش می دهد، آنهم تنها در یک ساعت اول استفاده! علاوه بر این، مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا موجب نامنظم شدن ضربان و بد کار کردن قلب می شود. این عارضه که با نام فیبریلاسیون دهلیزی شناخته می شود در بین استفاده کنندگان جوان این دراگ خیلی دیده می شود. فیبریلاسیون دهلیزی در نهایت منجر به سکته ی قلبی خواهد شد.


مطلب پیشنهادی: سم زدایی ماری جوانا ؛ بهترین روش های دتوکس بدن از ماریجوانا 


ضرر های ماری جوانا بر سلامت استخوان ها

بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده دائم و طولانی مدت از ماری جوانا موجب کم شدن تراکم استخوان ها می شود. در واقع افرادی که در طول زندگی شان در مدتی طولانی، مثلا 5000 بار، ماری جوانا مصرف کرده اند تراکم استخوانی شان 5 درصد کمتر از کسانی است که اصلا از این گیاه استفاده نکرده اند. شاید برای خیلی ها کم شدن تراکم استخوان خیلی مهم نباشد اما باید بگویم که کم شدن تراکم استخوانی در نهایت منجر به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان و شکستگی می شود. لازم به ذکر است که درمان بیماری هایی مانند پوکی استخوان بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. درست آن طرف سکه تحقیقاتی هم هستند که ثابت میکنند تی اچ سی و سی بی دی و سایر ترکیبات کانابینویید در هنگام شکستگی موجب ترمیم سریع استخوان و جوش خوردن آن می شوند.

آیا ماری جوانا ضرر دارد؟

ضرر های ماری جوانا بر سلامت ریه ها

خب همه میدانیم که نسبت به تنباکو، ماری جوانا ضرر کمتری برای ریه دارد. اما این دلیل نمی شود که کاملا بی ضرر باشد. یادتان باشد که خیلی از مواد شیمیایی مضری که در دود ناشی از سوختن تنباکو وجود دارد در ماری جوانا هم هست. خیلی از اوقات ماری جوانا هم مانند تنباکو عوارض زیر را در ریه ها ایجاد میکند.

  • برونشیت
  • سرفه های مزمن
  • زیاد شدن خلط
  • کم شدن توان تنفسی ریه ها
  • خس خس کردن

جدای از اینها استفاده دائم از ماری جوانا موجب بیماری های پیچیده تنفسی مانند انسداد و عفونت ریه ها خواهد شد.

سرطان

بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که ماری جوانا مصرف میکنند سه برابر بیشتر از کسانی که مصرف نمی کنند به سرطان سر و گردن دچار می شوند. البته این تحقیقات به آنالیزهای بیشتری نیاز دارد و هنوز کامل نشده. این را هم بگویم که ماری جوانا هم مانند تنباکو کارسینوژن یا ماده سرطان زا دارد. علاوه بر این سه برابر تنباکو قطران دارد. پس جای تعجبی ندارد اگر نتیجه بگیریم ماری جوانا هم مانند تنباکو موجب سرطان ریه  خواهد شد. البته در این مورد هم تحقیقات مدونی انجام نشده و نیاز به بررسی بیشتری هست.


همچنین بخوانید: با 5 روش خارج کردن گل از بدن که کاملا طبیعی هستند آشنا شوید! 


استفاده از ماری جوانا در بارداری

استفاده از ماریجوانا در بارداری برای سلامت جنین بسیار خطرناک بوده و طبعات جدی در پی دارد. جنینی که پیش از تولد در معرض این ماده قرار میگیرد زیر وزن طبیعی بوده و احتمال اینکه نارس به دنیا بیاید خیلی بالاست. علاوه بر این استفاده از ماری جوانا امکان مرده زایی را افزایش میدهد. بر اساس تحقیقات انجام شده بچه ای که به دنیا میاید مشکل رشد سیستم عصبی خواهد داشت. این تاثیرات شامل:

  • بیش فعالی
  • تکانشگری
  • مشکلات در انجام فرامین داده شده
  • مشکلات تمرکزی و حافظه

تمام آنچه که تا به حال گفتم از جمله مشکلاتی بود که کودک را درگیر میکند. مادری که در دوران بارداری اش ماری جوانا مصرف میکند هم تحت خطر است. مشکلاتی مانند کم خونی آنمی، گیجی و فراموشی از جمله عوارض بسیار بد برای مادران باردار است.