آیا ماری جوانا کشنده است؟ ماری جوانا عوارض جانبی کوتاه مدت و طولانی مدتی دارد، و تحقیقات محدودی در مورد اینکه آیا استفاده از آن می تواند منجر به مرگ شود یا نه، وجود دارد.

با این وجود کشیدن گل می تواند قضاوت و مهارت های حرکتی را مختل کند، بنابراین کشیدن گل قبل از رانندگی یا انجام سایر فعالیت های خطرناک می تواند خطر تصادف را افزایش دهد. با این حال، اکثر کارشناسان خطر مرگ در اثر ماری جوانا را بسیار کم می دانند.

این بدان معنی نیست که ماری جوانا یک ماده بدون خطر است. در حالی که بسیاری از افراد بر روی ترکیبات مفید موجود در ماری جوانا مانند کانابیدیول (CBD) تمرکز می کنند، برخی عوارض جانبی، خصوصاً هنگام استفاده طولانی مدت از آن یا در سنین جوانی، وجود دارند که خطرناک هستند. اما واقعا آیا ماری جوانا کشنده است؟



یک مطالعه در سال 2014 در پزشکی قانونی، دو مورد از مرگ ناگهانی را گزارش داد که پزشکان علت مرگ را مشکلات سلامتی دانسته اند که مصرف ماری جوانا احتمالا بدترشان کرده است. در واقع این گزارش مصرف ماری جوانا را قبل از مرگ مشخص کرده است، اما هیچ مرگ دیگری که به طور خاص ناشی از مصرف ماری جوانا باشد گزارش نشده است. 

در سال 2018، یک نوجوان در اثر دهیدراته شدن (بی آبی بدن) ناشی از سندرم هایپر میس کانابینوئید (CHS استفراغ شدید) درگذشت. CHS شرایطی است که می تواند در مصرف کنندگان منظم ماری جوانا ایجاد شود و باعث تهوع، استفراغ و درد شکم شود.

با وجود این حوادث، در مقایسه با مرگ و میر ناشی از سایر مواد، مانند الکل و دخانیات، بسیاری از افراد ماری جوانا را نسبتاً بی خطر می دانند.

آیا ماری جوانا کشنده است؟

طبق مراکز بیماری و پیشگیری (CDC)، بعید است که کسی از مصرف بیش از حد ماری جوانا بمیرد، اما این بدان معنی نیست که هیچ خطری وجود ندارد.

در سال 2014، کلرادو به نخستین ایالتی تبدیل شد که ماری جوانا را برای استفاده تفریحی قانونی کرد. از آن زمان به بعد، تعداد مراجعه به اورژانس برای مشکلات مربوط به مصرف ماری جوانا دچار افزایش چشمگیر شده است. اما باید به این نکته توجه داشت که قبل از قانونی شدن، افرادی که در اثر مصرف ماری جوانا علائم نامطلوبی تجربه می کردند، احتمالا به دلیل غیرقانونی بودن این ماده به اورژانس مراجعه نمی کردند.

مشکلات و بیماری هایی که باعث مراجعه افراد به اورژانس شده شامل موارد زیر است:

  • سندرم هاپپرمیس کانابینوئید (CHS)
  • روانپریشی حاد
  • سندرم کاتاتونیا کانابینوئید
  • میو پریکاردیت حاد

افرادی که در ماه 20 بار یا بیشتر ماری جوانا مصرف می کنند، بیشتر احتمال دارد که به این سندرم مبتلا شوند و جالب است بدانید که این سندرم از آنچه فکر می کنید رایج تر است. فرد مبتلا به CHS دوره های جدی استفراغ، تهوع، درد شکم و کم آبی بیش از حد را تجربه می کند. بسیاری از افراد که CHS را تجربه می کنند، می گویند علائم آنها بعد از حمام گرم یا دوش گرفتن به طور موقت از بین می رود.

مطابق مقاله ای در بررسی های سوء مصرف مواد مخدر، برخی از افراد مبتلا به CHS به سختی می توانند بپذیرند که ماری جوانا مقصر علائم آنها است زیرا تصور می کنند که ماری جوانا خود برای تهوع و استفراغ نوعی درمان است و نه علت آن. با این حال، تتراهیدروکانابینول (THC) و سایر کانابینوئیدها در ماری جوانا بر مغز و دستگاه گوارش تأثیر می گذارند.

ماری جوانا باعث ایجاد اثر ضدتهوع در سیستم عصبی مرکزی می شود. با این حال، استفاده مکرر از آن ممکن است این اثر را کمرنگ کند. در دستگاه گوارش این اتفاق برعکس رخ می دهد. THC و سایر کانابینوئیدها می توانند احتمال ناراحتی معده را افزایش دهند، به خصوص با استفاده مکرر.

روانپریشی حاد

روانپریشی حاد تغییر در ادراک واقعیت است تا جایی که فرد دچار هذیان، اختلالات خلقی و توهم می شود. فردی که روانپریشی حاد را تجربه می کند ممکن است غیرعادی رفتار کند. یک بررسی در روانپزشکی تایمز خاطرنشان می کند که ارتباطی بین مصرف کانابیس و مشکلات روانی، از جمله روان پریشی ناشی از کانابیس (CIP) وجود دارد. 

در این بررسی، یک 19 ساله که یک واقعه روانپریشی حاد را تجربه کرده بود، مطابق با CIP بود. این شخص فشارهای رقابتی محیط دانشگاه را مقصر پارانونیا و ایزوله شدن خود می دانست و ادعا کرد که کشیدن ماری جوانا باعث کمرک شدن این علائم می شود. با این حال، فرد تحت درمان قرار گرفت، مصرف ماری جوانا را متوقف کرد و هیچ اپیزود دیگری از روانپریشی را تجربه نکرد.

در موارد دیگر تنها موادی که فرد مصرف کرده بود، ماری جوانا بود و سابقه بیماری روانی خانوادگی نیز نداشت. یا فردی مسن برای اولین بار برخی محصولات ماری جوانا را خورد و شروع به نمایش برخی رفتارهای غیرمعمول کرد. می توان نتیجه گرفت که کانابیس علت این اپیزودهای روانپریشی است، اگرچه هیچ مدرک قطعی در دست نیست.

مشکلات قلبی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از ماری جوانا می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود. یک مطالعه نشان داد که استعمال ماری جوانا می تواند یک عامل نادر از حمله قلبی باشد.

با این حال، یک مطالعه در طول 25 سال به بررسی خطر بروز حوادث قلبی عروقی در افراد با سابقه مصرف ماری جوانا پرداخته است. تحقیقات آنها نشان داد که نه مصرف ماری جوانا در طول عمر و نه مصرف اخیر ماری جوانا با بیماری قلبی عروقی در افراد میانسال همراه نبوده است.

گاهی اوقات، مصرف سنگین ماری جوانا ممکن است به پریکاردیت حاد نیز کمک کند. پریکاردیت التهاب در پریکارد، یعنی غشای اطراف قلب است. برخی از کارشناسان معتقدند که تغییر در ساختار ماری جوانا در طی سالهای اخیر ممکن است تا حدی مقصر اصلی افزایش خطر این مشکلات باشد. زیرا در سالهای اخیر میزان THC در ماری جوانا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این افزایش می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • آریتمی
  • ایست قلبی

با این حال، این لزوماً اثبات نمی کند که ماری جوانا باعث این مشکلات می شود. با این وجود، این بررسی اظهار داشت که پزشکان باید در نظر داشته باشند که آیا مصرف ماری جوانا دلیل اصلی مشکلات قلبی و عروقی فرد است یا خیر.

در ادامه بخوانید: