آیا مایندفولنس برای کودکان مفید است؟ مایند فولنس یا ذهن آگاهی به کودکان کمک می کند تا با استرس مقابله کنند. در ادامه شما را با نکاتی درباره ذهن آگاهی از زبان یک پسر 12 ساله آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

ذهن آگاهی فرایند آگاهانه توجه فرد به تجربیاتی است که در لحظه ی حاضر اتفاق می افتد، که می توان از طریق تمرین های مراقبه و سایر ابزارهای مؤثر آن را توسعه داد. ذهن آگاهی شما را آموزش می دهد تا لحظه به لحظه از وقایع ذهنی، هیجانی و جسمی و حالات وجود آگاه باشید. مایند فولنس با اجازه دادن به ذهن که فقط لحظه ی حاضر را احساس کند، در تجربیات روانشناختی ای ترکیب می شود که با افزایش آرامش و خوشبختی مرتبط هستند. مطالعات نشان داده اند که ذهن آگاهی استرس، عصبانیت، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش بهره وری، بهبود حافظه و توجه و همچنین بهزیستی کلی می شود.


همچنین بخوانید:


وقتی به ذهن آگاهی و مراقبه فکر می کنیم، معمولاً بزرگسالانی را درنظر می گیریم که در حال تمرین این هنر هستند، تا تغییرات مثبتی در خلق و خو و نگرش شان ایجاد کنند. با این حال، روانشناسان کودک و مدارس به طور فزاینده ای از اثربخشی ذهن آگاهی یا مایندفولنس برای کودکان و نوجوانان آگاه شده اند و شروع به ترکیب آن در برنامه های روزمره مدرسه و اقدامات بهداشت روان کرده اند.

تاثیرات مایندفولنس برای کودکان

همانند بزرگسالان، ذهن آگاهی به کودک می آموزد که نسبت به احساسات خود وسواس نداشته باشد، بلکه نسبت به آنها آگاه باشد، آنها را بپذیرد و سپس رهایشان کند. پذیرفتن رها کردن “کنترل” و هدایت دوباره ی انرژی شان به آرامش و آگاهی بیشتر، باعث ایجاد فضایی هیجانی، مثبت و التیام بخش می شود. 

مدیتیشن یا مراقبه، یکی از راه های تمرین ذهن آگاهی، به کودکان کمک می کند تا با رویدادهای استرس زا روبرو شوند و احساسات شان را به روش های سالم تری مدیریت کنند. افزایش ظرفیت کودک در تحمل ناامیدی، استرس، عصبانیت، سرخوردگی و اندوه، برای کمک به کودک برای موفقیت در مواجهه با سختی و هرچه بیشتر مولد، سالم و خوشحال کردن او بسیار اهمیت دارد. 

در کار با پسری که در مدرسه و خانه با چالش های متعددی فراتر از کنترلش روبرو بوده است، ذهن آگاهی مثل یک نجات دهنده عمل کرده است. در ادامه افکار این پسر بچه که دوست دارد آنها را با بچه های دیگر به اشتراک بگذارد تا آنها هم به ذهن آگاهی ترغیب شوند را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چه چیزی به آرامش من کمک کرد؟ از .Luke P

روش های زیادی برای آرام شدن وجود دارد،، مانند نفس عمیق کشیدن، تا ده شمردن و خیلی موارد دیگر. به طور کلی، فکر می کنم مدیتیشن، صحبت با بزرگسالان و گوش دادن به صداهای آرامش بخش چند راه خوب برای آرام کردن خودم است، در ادامه دلایلش را برایتان ذکر می کنم.

مایندفولنس برای کودکان

مراقبه و تمرین ذهن آگاهی یکی از بهترین راه های کمک به استرس، عصبانیت و دیگر هیجانات دیوانه کننده ی من است. نه تنها باعث می شود احساس آرامش کنم، بلکه باعث می شود که مغز و بدنم نیز چنین احساسی داشته باشند. وقتی روی مبل خاکستری نرم خود می نشینم و چشمانم را می بندم، تصور می کنم در ساحل هستم و احساس می کنم ذهنم در بهشت است. امواج ملایم بدنم را خنک می کند و صدای مرغ دریایی و پرندگان باعث می شود فکر کنم که در یک ساحل زیبا در هاوایی مشغول آفتاب گرفتن هستم.



همانطور که به صداهای ضبط شده ی ذهن آگاهی گوش می دهم، برایم مانند صدای یک فرشته ملایم است. با شنیدن آن در گوشم، فکر می کنم که به سمت درخشان ترین و رنگین ترین رنگین کمان پرواز می کنم. وقتی سرانجام چشمانم را باز می کنم، احساس می کنم از خوابی بیدار شدم که مانند واقعیت بوده است. این احساس تسکین دهنده ترین و آرامش بخش ترین چیز در کل جهان پهناور است.

در مرحله بعد، صحبت کردن با یک فرد بزرگسال یا دوست به روش های آرام، بسیار دلداری دهنده است. آیا فقط تنها بودن با یک بزرگسال و یا یک دوست به نظر آرامبخش نمی رسد؟ وقتی کسی مثل مادرم و یا دوستم به سمت من می آیند و می پرسند: “چی شده؟” همیشه برای رها کردن اشکهایم احساس امنیت می کنم. صحبت کردن با یک نفر به طور خصوصی بهتر از صحبت کردن با کسی درمقابل افراد دیگر است. به علاوه صحبت کردن به طور خصوصی با یک دوست به شما احساس امنیت می دهد، زیرا می دانید که او حرفهایتان را به کسی نمی گوید تا شما را شرمنده کند. 

در آخر، صداهای آرامش بخش به من کمک می کند تا آرامش خود را حفظ کنم. اگر از چیزی عصبانی باشم یا احساس استرس کنم، این صداها من را آرام می کنند. آنها افکار استرس زای من را با امواج صوتی دور می کنند و به من کمک می کنند تا به یاد داشته باشم نفس بکشم و خیلی نگران نباشم.



این برای مغزم مانند هذیان است، اما هذیان خوب! تنها کاری که باید انجام دهم این است که برای یک دقیقه چشمانم را ببندم و گوش دهم و بوووم! من به اندازه Sidartha Guatama، خدای مراقبه، آرام هستم. این یکی از بهترین راه های کنترل خشم و استرس برای من است و من واقعاً به آن اعتماد دارم تا به من در حفظ آرامش کمک کند. امیدوارم که این روش ها برای شما هم مؤثر واقع شوند و به شما کمک کنند که فردی آرام باشید.

اینها سخنان عاقلانه ای برای یک پسر 12 ساله است و با توجه به تحقیقات روز افزون در مورد اثربخشی ذهن آگاهی بر ذهن و بدن، توصیه می شود مدارس، معلمان، والدین و مشاوران از مزایای مایندفولنس برای کودکان و نوجوانان بهره ببرند. 

در ادامه بخوانید: