آیا من افسرده ام یا فقط خسته ام؟ این سوال بسیاری از ماست. اکثر ما از کمبود خواب رنج می بریم، خستگی بعضی از ما غیر قابل توصیف است. هر روز مجبوریم کار کنیم یا درس بخوانیم و زندگی این روزها با سرعت زیادی جریان دارد. پس وقت کافی برای استراحت و رسیدن به خودمان را نداریم. اما پاسخ مناسب برای سوال: آیا من افسرده ام یا فقط خسته ام؟ چیست؟



طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، از هر 3 بزرگسال 1 نفر خواب کافی ندارد. علاوه بر این افرادی که کمتر از هفت ساعت خواب شبانه دارند، به احتمال بیشتری 10 بیماری سلامتی مزمن – از جمله افسردگی را گزارش می دهند.

آمار افسردگی به همان اندازه نگران کننده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی دچار هستند. به گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، حدود 20 میلیون نفر که افسردگی دارند، خواب بی قرار و بی خوابی را نیز تجربه می کنند.

افرادی که از کمبود خواب خسته شده اند، می توانند علائمی شبیه به افسردگی را تجربه کنند، مانند:

  • اختلال در تمرکز
  • از دست دادن انرژی و انگیزه
  • تحریک پذیری

با این حال، افرادی که افسردگی دارند، می توانند دچار مشکلات خواب شوند، از جمله به خواب رفتن، ماندن در خواب یا بیش از حد خوابیدن.

بنابراین، چگونه می توانید تفاوت افسردگی با خستگی را بفهمید؟ کدام مشکل اول است؟ اگرچه تمایز این دو می تواند گیج کننده باشد، اما روش های مختلفی برای متمایز کردن این دو وجود دارد.

چگونه نشانه هایی که بدن تان می دهد را متوجه می شوید؟

“خواب نوک کوه یخ برای وضعیت ذهن ماست” به این معنی که وقتی خواب تان دچار تغییر می شود، می توانید بفهمید که چیزی در اعماق وجودتان به مشکل برخورده است.

اصلی ترین نشانه کمبود خواب، خواب آلودگی در روز است. علائم و نشانه های دیگر عبارتند از:

  • افزایش اشتها
  • خستگی
  • احساس “کرختی” یا فراموشی
  • کاهش میل جنسی
  • تغییرات خلق و خوی

از طرف دیگر علائم و نشانه های افسردگی عبارتند از:

  • بیخوابی
  • کاهش تمرکز
  • کمبود انرژی
  • احساس ناامیدی، گناه یا هر دو
  • افکار خودکشی

بسته به آنچه احساس می کنید و تجربه می کنید، خط بین افسردگی و کمبود خواب ممکن است مبهم باشد. اغلب سؤالی را باید از خودتان بپرسید که بتواند به ریشه مشکل برسد و این مربوط به انگیزه تان است.

آیا تمایل به انجام کاری دارید اما انرژی اش ندارید، یا در وهله اول به آن علاقه ندارید؟ افراد افسرده به احتمال زیاد می گویند که به انجام کارهای مختلف، حتی کارهای لذت بخش نیز اهمیت نمی دهند. افراد افسرده، اغلب حتی علاقه ای به انجام کارها دارند.

بنابراین افسردگی بیشتر روی انگیزه ی افراد برای انجام کارهای مختلف -بیرون رفتن با دوستان، باشگاه رفتن و … تاثیر می گذارد. در حالیکه خستگی بر انرژی روانی و جسمانی افراد برای انجام کارها تاثیر خواهد داشت.

چرا باید زمان بروز علائم را ردیابی کنید؟

روش دیگر برای بیان تفاوت بین افسردگی و کمبود خواب زمان بندی است. افسردگی با یک دوره زمانی دو یا چند هفته ای از 1. روحیه پایین و 2. کاهش یا از دست دادن علاقه یا لذت در انجام کارها مشخص می شود.

اگر هر دو یا یکی از این علائم را برای دو هفته یا بیشتر داشتید، بهتر است به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید، زیرا افسردگی وضعیتی است که کل زندگی تان را تحت تاثیر قرار می دهد و با خوددرمانی نمی توانید ریشه اش را از زندگی تان بکنید، همانطور که بعضی از مشکلات سلامتی حتما با کمک پزشک متخصص بهبود پیدا می کنند.

روش درمان کمبود خواب و افسردگی متفاوت است!

در همه موارد چه با افسردگی روبرو باشید یا نه، مهم است که ابتدا مشکل خواب را برطرف کنید. این مشکل می تواند در خانه حل شود. 

مواردی از قبیل داشتن یک برنامه منظم خواب، محدود کردن زمان موبایل یا لب تاب و تمرین تکنیک های ریلکسیشن قبل از خواب همه راه حل های آسانی هستند که می توانید امتحان کنید. اما اگر متوجه شدید که اگرچه خواب تان بهبود یافته است، روحیه تان همچنان پایین است، ممکن است ارزیابی بیشتری لازم باشد.

درمان افسردگی متفاوت است. روان درمانی و دارو درمانی به بعضی افراد کمک می کند، در حالی که تغییر شیوه زندگی مانند ورزش، محدود کردن الکل و خوردن رژیم غذایی متعادل می تواند به برخی دیگر کمک کند.

محرومیت از خواب باعث افسردگی نمی شود و بدن ما توانایی جالبی در جبران کمبود خواب دارد. “خواب اساسی ترین فعالیت ترمیمی برای ذهن است و می تواند بر همه چیز از خلق و خوی تا انرژی، توجه و تمرکز تأثیر بگذارد.