آیا هوای گرم کرونا را متوقف خواهد کرد؟ با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، برخی مدعی شده اند که نزدیک شدن به آب و هوای گرم بهار در نیمکره شمالی ممکن است سرعت بیماری را کند یا حتی متوقف کند. اما این ادعا چقدر حقیقت دارد؟

این عقیده که نزدیک شدن به بهار و هوای گرم از گسترش این ویروس جلوگیری می کند، عمدتاً از مقایسه آن با آنفولانزا ناشی می شود. از بسیاری جهات COVID-19 شبیه آنفولانزا است – هر دو به روشهای مشابه (تنفس و سطوح آلوده) گسترش می یابند و هر دو باعث بیماریهای تنفسی خفیف می شوند که می توانند به ذات الریه خطرناک تبدیل شوند. اما انتقال و شدت COVID-19 بسیار بیشتر از آنفولانزا است. و هنوز مشخص نیست که آیا انتقال COVID-19 تحت تأثیر تغییر دمای فصلی قرار خواهد گرفت یا خیر.

در مورد آنفولانزا، آمدن بهار باعث افت قابل توجهی در تعداد مبتلایان می شود. تصور می شود که این موضوع ناشی از حساسیت ویروس به اقلیم های مختلف و تغییرات فصلی در سیستم ایمنی بدن انسان و در الگوهای رفتاری ما باشد.

ابتدا، به نظر می رسد که ویروس آنفولانزا در هوای سرد و خشک با کاهش نور ماوراء بنفش بهتر زنده می ماند. دوم، برای بسیاری از ما روزهای کوتاه زمستان منجر به کاهش میزان ویتامین D و ملاتونین می شود که می تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد. سوم، در زمستان بیشتر وقت خود را با افراد دیگر، در داخل خانه و در مجاورت نزدیکتر می گذرانیم، و فرصتها را برای گسترش ویروس افزایش می دهیم.



آیا هوای گرم کرونا را متوقف خواهد کرد؟

اما این عوامل چه تاثیری در انتقال کروناویروس خواهند داشت؟ مشخص نیست که دما و رطوبت چه تأثیری در خود کرونا ویروس جدید یا در انتقال آن خواهد داشت. برخی دیگر از ویروس های کرونا فصلی هستند و باعث ایجاد سرماخوردگی در ماه های زمستان می شوند.

اپیدمی سارس در سال 2002-2003 نیز در زمستان نیمکره شمالی آغاز شد و در ژوئیه 2003 به اتمام رسید. البته با کمی تجدید حیات در زمستان بعدی، پایان یافت.  اما شمار مبتلایان به سارس در ماه گرم می به اوج خود رسید و پایان این اپیدمی در ماه جولای بود. این موضوع نشانگر این است که برای سرکوب ویروس نیاز به زمان است نه تغییر آب و هوا. 

 به مقایسه ویروس جدید کرونا با آنفولانزا برگردیم، بیماری همه گیر ویروس آنفلوانزا 2009-2010 در بهار آغاز شد، در طول بهار و تابستان قدرت بیشتری پیدا کرد و در زمستان بعدی به اوج خود رسید. این نشان می دهد که در یک پاندمیک، تعداد بالای موارد ابتلا به ویروس در بسیاری از کشورهای جهان می توانند در تابستان هم به انتقال ویروس ادامه دهند و هرگونه تنوع فصلی که در اپیدمی های کوچکتر تاثیر می گذارد بر آن بی اثر باشد. 

بنابراین نزدیک شدن به هوای گرم ممکن است انتقال ویروس در نیمکره شمالی را کاهش دهد (در حالی که به طور بالقوه انتقال را در زمستان نیمکره جنوبی افزایش می دهد)، اما بسیار بعید است که آب و هوا به خودی خود پایان دهنده ی این بیماری همه گیر باشد.

در ادامه بخوانید: