آیا ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است؟ نظریه های توطئه ی زیادی در این باره در حال توسعه هستند. یکی از این نظریه های توطئه معتقد است کرونا ویروس در واقع یک سلاح بیولوژیکی است که توسط CIA ساخته شده است و به عنوان راهی برای شروع جنگ با چین است. 

برخی دیگر معتقدند که دولتهای انگلیس و آمریکا کرونا را به عنوان راهی برای درآمدزایی از واکسن بالقوه معرفی کرده اند. برخی افراد حتی معتقدند که بیل گیتس بانی این اپیدمی است!

اگرچه بسیاری از این تئوری های توطئه دور از ذهن به نظر می رسند، اما اعتقاد به این است که قدرت های شیطانی برنامه پنهانی را دنبال می کنند که در همه جوامع گسترده شود.



اغلب این برنامه ها مربوط به سلامتی است. نظرسنجی بزرگ YouGov در سال 2019 نشان داد که 16٪ از پاسخ دهندگان در اسپانیا معتقدند که HIV توسط یک گروه یا سازمان مخفی برای هدف خاصی ایجاد شده است. و 27٪ از فرانسوی ها و 12٪ از پاسخ دهندگان انگلیسی معتقد بودند که “حقایق در مورد اثرات مضر واکسن ها عمداً از مردم پنهان می شود”.

انتشار اخبار جعلی و تئوری های توطئه در مورد کرونا ویروس یک مشکل اساسی است که باعث شده سازمان بهداشت جهانی (WHO) یک صفحه وب “myth busters” ایجاد کند.

گسترش نظریه های توطئه ؛ آیا ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است؟

آیا ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است؟

تحقیقات نشان می دهد نظریه های توطئه معمولا در زمان های بحرانی سر برمی آورند، مثل حملات تروریستی، تغییرات سریع سیاسی یا بحران اقتصادی. نظریه های توطئه در دوره هایی از عدم اطمینان و تهدید شکوفا می شوند، جایی که ما در دنیای پر هرج و مرج که هیچ معنا و دلیلی برای چیزی پیدا نمی کنیم و به دنبال خلق یک معنا و دلیل هستیم. 

در ارتباط با کرونا ویروس هم همین اتفاق رخ داده است، ما در تهدیدی بی امان زندگی می کنیم و نمی توانیم دلیل و معنایی برای این وضعیت بحرانی پیدا کنیم، و همین می تواند گسترش نظریه های توطئه را توجیه کند.

شرایط مشابهی در مورد شیوع ویروس زیکا رخ داد. نظریه های توطئه Zika بیان داشتند که ویروس به جای یک واقعه طبیعی یک سلاح بیولوژیکی است. در تحقیقات انجام شده در هنگام شیوع ویروس Zika مشخص شده که برای مردم، صحبت در مورد تئوری های توطئه به عنوان راهی برای مقابله با عدم اطمینان شدیدی بود که نسبت به گسترش ویروس زیکا احساس می کردند.

اعتماد به توصیه های متخصصان و سازمان های بهداشت یک منبع مهم برای مقابله با بحران های این چنینی است. اما افرادی که به نظریه های توطئه اعتقاد دارند، عموماً به افرادی که در راس قدرت هستند، اعتماد ندارند، از جمله مدیران، سیاستمداران و شرکت های دارویی. اگر مردم اعتماد نداشته باشند، کمتر از مشاوره پزشکی پیروی می کنند و این خطرناک است!

محققان نشان داده اند که تئوری های توطئه پزشکی قدرت افزایش بی اعتمادی نسبت به مراجع پزشکی را دارند، که می تواند بر تمایل افراد برای محافظت از خودشان تأثیر بگذارد. افرادی که تئوری های توطئه پزشکی را تأیید می کنند، کمتر احتمال واکسیناسیون یا استفاده از آنتی بیوتیک ها را دارند و احتمال بیشتری برای مصرف مکمل های گیاهی یا ویتامین ها دارند. بعلاوه، آنها احتمالاً می گویند که به توصیه های پزشکی افراد غیرحرفه ای مانند دوستان و خانواده اعتماد خواهند کرد.

این موضوع عواقب شدیدی دارد!

با توجه به این نتایج، ممکن است افرادی که نظریه های توطئه در مورد coronavirus را قبول دارند، کمتر از مشاوره بهداشتی مانند شستن مکرر دست ها یا ایزوله کردن خود هنگام مشاهده ی علائم بیماری پیروی کنند. 

درعوض، ممکن است این افراد نسبت به رفتارهای پیشگیرانه نگرش منفی داشته یا از گزینه های خطرناک برای درمان استفاده کنند. این امر احتمال شیوع ویروس را افزایش داده و افراد بیشتری را در معرض خطر قرار می دهد. به عنوان مثال نظریه توطئه QAnon ادعا می کند که درمان ویروس کرونا خوردن سفید کننده یا مواد شوینده است!!! و در کمال ناباوری پیروان زیادی هم دارد!!!

گسترش تئوری های توطئه پزشکی نیز می تواند عواقب جدی برای سایر بخش های جامعه داشته باشد. به عنوان مثال، در طول مرگ سیاه در اروپا، یهودیان مقصر این بیماری همه گیر معرفی شدند

این تئوری های توطئه منجر به حملات خشونت آمیز و قتل عام جوامع یهودی در سرتاسر اروپا شد. شیوع کرونا ویروس، منجر به افزایش حملات نژادپرستانه در سراسر جهان شده است که افراد شرق آسیا را هدف قرار داده اند.

با این وجود می توان مداخله کرد و مانع از گسترش نظریه های توطئه شد. تحقیقات نشان می دهد که کمپین های تبلیغی ضد استدلال های نظریه های توطئه پزشکی احتمالاً در اصلاح این عقاید موفق واقع می شوند. نظریه های توطئه می تواند برای جامعه بسیار مضر باشد. آنها نه تنها می توانند بر انتخاب های سلامتی افراد تأثیر بگذارند، بلکه می توانند در ارتباطی که گروه ها و قوم های مختلف با یکدیگر دارند تاثیر بگذارند و خصومت و خشونت را نسبت به کسانی که تصور می شود این توطئه از کشور و دولت آنها برخواسته است، برانگیزد. 

در ادامه بخوانید: