آیا تماشای پورن باعث اختلال در نعوظ می شود؟

منتقدین می گویند تماشای پورن باعث اختلال در نعوظ می شود، اما اشتباه می کنند. بعضی ادعا می کنند که تماشای فیلم های دارای درجه XXX در مردان هر سنی، به ویژه در مردان بالغ، خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش می دهد. اما بهترین تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته است، هیچ ارتباط علت و معلولی بین تماشای فیلم های مستهجن، به خودی خود و ED (اختلال نعوظ) نشان نمی دهد.

تماشای پورن باعث اختلال در نعوظ

مطالعه ای که به اشتباه اختلال نعوظ را ناشی از پورن می دانست:

یک گزارش نظامی آمریکایی در سال 2016 دلیل “افزایش بی سابقه” در ED در میان سربازان آمریکایی را تماشای پورن دانست. محققان این ادعا را بر اساس بررسی سریع نوشته ها و سه مطالعه موردی از سربازان جوان که پورنو تماشا می کردند و گزارش ED داده بودند، مطرح کرده بودند.

از چنین نمونه کوچکی، هیچ نتیجه گیری معتبر علمی امکان پذیر نیست. علاوه بر این، محققان نیروهای مسلح به طور بسیار چشمگیری کوته نظر بودند. آنها ادعا می کنند که پیش از اواسط دهه 1990 هنگامی که پورنو مهاجرت خود را به اینترنت آغاز می کرد، تنها 5 درصد از مردان زیر 40 سال مبتلا به ED بودند، اما امروزه با دسترسی به پورنو فقط با استفاده از تلفن های همراه، این آمار در برخی مطالعات به 33 درصد رسیده است. آنها بدون در نظر گرفتن توضیحات احتمالی دیگر، نتیجه گرفتند که تماشای پورن باعث اختلال در نعوظ می شود.

بعضی از توضیحات احتمالی دیگر به شرح زیر هستند:

ویاگرا

بله، پورنوگرافی در اواخر دهه 1990 در اینترنت منفجر شد، اما اتفاق دیگری نیز رخ داد. در سال 1998، FDA ویاگرا را تأیید کرد. داروهای نعوظ، برچسب “ناتوانی جنسی” را به اختلال نعوظ که بار منفی کمتری دارد تغییر دادند. با تشکر از ویاگرا و سایر داروهای نعوظ، بحث پزشکی و رسانه ای درباره ی ED به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از دهه 1990، مردان در هر سنی، چه اهل تماشای پورن باشند چه نباشند، تمایل بیشتری برای پذیرش مشکلات نعوظ شان پیدا کرده اند و دیگر کمتر آن را یک ننگ می دانند. کاملاً ممکن است که این گشودگی بیشتر در مورد پذیرش مشکلات جنسی، افزایش گزارش اختلال نعوظ از طرف مردان را توضیح دهد.

اطمینان از نعوظ

داروهای نعوظ برای مردان بالای 50 سال تولید شده است. اما امروزه اکثریت مردانی که از این داروها استفاده می کنند جوان تر هستند. اکثر مردان جوان نه به دلیل داشتن اختلال نعوظ، بلکه برای اطمینان از نعوظ از این داروها استفاده می کنند تا دیگر در طول رابطه ی جنسی نگران عملکردشان نباشند.



بسیاری از مردان جوان تا میانسال، به پزشکان می گویند که گاهی اوقات نعوظ ضعیفی دارند و از این بابت نگران هستند. بیشتر پزشکان سریعاً داروهای نعوظ را تجویز می کنند، حتی اگر آنها مبتلا به ED بالینی نباشند. با افزایش نسخه های دارویی برای مردان زیر 50 سال، این تصور غلط ایجاد شده است که ED در بین جوانان شیوع بیشتری پیدا کرده است.

استرس های هیجانی سربازان

ED دو دلیل عمده دارد: بیماری قلبی عروقی و استرس شدید هیجانی. که هر دو واکنش فیزیولوژیکی ای که تنگ کننده ی شریان های انتقال دهنده ی خون به آلت تناسلی هستند را برمی انگیزانند. جریان خون کمتر به سمت آلت تناسلی=اختلال نعوظ . معدود سربازان بالغ جوان مبتلا به بیماری قلبی عروقی هستند، اما همین تعداد معدود هم باید در نظر گرفته شوند. بیماری قلبی عروقی معمولاً با سیگار کشیدن و چاقی در ارتباط است، که هر دو با ED در ارتباط هستند.

از طرف دیگر، بسیاری از سربازان جوان با ترس های عمیق و روزانه از مبارزه در عراق یا افغانستان مواجه هستند. در شرایطی که احتمال دارد مورد ضرب و شتم قرار گیرند و یا کشته شوند، بسیار استرس خواهند داشت. این نوع استرس می تواند باعث ED شود. محققان نظامی هرگز به این موضوع اشاره نکردند.

نحوه مقابله ی سربازان با استرس

سربازانی که با ترس از مبارزه و یا اعزام  به مناطق جنگی مواجه هستند، معمولا با سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا با کمک داروهای ضد اضطراب با این استرس مقابله می کنند. الکل برترین ماده در جهان برای کشتن نعوظ است و داروهای ضد اضطراب نیز با مشکلات جنسی همراه است. اما محققان نظامی این موضوع را نادیده گرفتند و تمام آنچه که دیده اند تاثیرات پورن بوده است.

محققان ارتش فقط کوته نظر نبودند – بلکه، تجزیه و تحلیل آنها از نظر علمی غیرمسئولانه است.

بهترین مطالعه نشان می دهد که پورنو باعث ED نمی شود!

این یک مطالعه در سال 2019 است که توسط محققان دانشگاه ایالتی بولینگ گرین (اوهایو) انجام شده است. آنها تماشای پورن و خطر اختلال نعوظ را در بین 877 مرد آمریکایی (از 18 تا 60 سال) که نمونه های معقولی بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها ظرفیت های نعوظ مردان را با استفاده از مقیاس های معتبر استاندارد بررسی کردند، همچنین احساسات اخلاقی و اعتقادات مذهبی آنها را ارزیابی کردند.



چند مرد تماشاگر پورن، اختلال نعوظ را گزارش کردند، اما به طور کلی، هیچ پیوندی بین این دو متغیر وجود ندارد. محققان دریافتند: “هیچ مدرکی مبنی بر مرتبط بودن استفاده صرف پورنوگرافی با تغییر در عملکرد نعوظ وجود ندارد. مردانی که به لحاظ جنسی فعال بودند و پورن نیز تماشا می کنند عملکرد بسیار بالایی از نعوظ نشان دادند و ED نادر بود. یافته های آنها خلاف روایت عامه پسند است که نشان می دهد فیلم های مستهجن به اپیدمی ED منجر می شود. “

اعتقادات اخلاقی و مذهبی

در مطالعه بولینگ گرین، تعداد کمی از مردان هم تماشای مکرر پورن و هم ED را گزارش کردند، اما آنها یک چیز مشترک دیگر نیز داشتند. همه آنها اصولگرایانه ترین و محافظه کارترین دیدگاه ها را در مورد رابطه جنسی داشتند و تماشای پورن را اشتباه، غیراخلاقی و یا گناهکارانه می دانستند.

بنابراین، به نظر می رسد که پورن به خودی خود باعث ED نمی شود. علت واقعی ممکن است استرس و دلهره قابل توجهی باشد که بعضی از جوانان در هنگام استمناء و تماشای پورن احساس می کنند، در حالی که معتقدند پورن و خود ارضایی بلیط رفتن به جهنم هستند. این پریشانی هورمون استرس، یعنی کورتیزول را آزاد می کند، که شریانهای آلت تناسلی را باریک می کند و جریان خون را در آلت تناسلی کاهش می دهد و در نتیجه نعوظ به خوبی صورت نمی گیرد.

به همین دلیل است که کسانی که به لحاظ جنسی بی بند و بار هستند و فاقد اعتقادات مذهبی و اخلاقی هستند، در نتیجه ی تماشای پورن دچار اختلال نعوظ نمی شوند، زیرا متوجه غیر اخلاقی بودن و خلاف شرع بودن آن نیستند.

پورن، اختلال نعوظ و دوره ی مقاومت در مردان

بسیاری از مردان شکایت می کنند که بعد از خودارضایی با پورن دیگر نمی توانند نعوظ داشته باشند. اما آقایان باید بدانند که در صورت داشتن رابطه ی جنسی و یا خود ارضایی و به ارگاسم رسیدن، چیزی را تجربه خواهند کرد که سکسولوژیست ها به آن “دوره ی مقاومت” (RP) می گویند. که به معنی عدم توانایی نعوظ برای مدت معینی بعد از ارگاسم است.

RP ها با افزایش سن افزایش می یابند. اما ممکن است این برای پسران نوجوان فقط چند دقیقه طول بکشد. اما با افزایش سن، RP ها تا چندین ساعت افزایش می یابند، و در بین مردان بالای 60 سال، گاهی به اوقات 12 ساعت یا بیشتر خواهد کشید. این خودارضایی یا پورن نیست که باعث این امر شود، بلکه فیزیولوژی چرخه پاسخ جنسی است. تا زمانی که RP خود را پشت سر نگذاشته اید، نباید انتظار نعوظ  جدیدی را داشته باشید. و با افزایش سن تان انتظار افزایش زمان دوره ی مقاومت تان را داشته باشید.

در ادامه بخوانید: