آیا چت کردن با روانشناس مفید است؟ امروزه با توجه به اینکه سطح اضطراب در جامعه بسیار بالاست و همه باید در خانه هایشان بمانند، بسیاری به دنبال پاسخ این سوال هستند که واقعا آیا چت کردن با روانشناس مفید است؟ خب پاسخ این سوال بسیار پیچیده است. چت کردن با روانشناس به عنوان چت درمانی شناخته می شود. امروزه اپلیکیشن های زیادی برای این منظور طراحی شده اند و مردم به طور گسترده از آنها استفاده می کنند. 

چت درمانی دقیقا به چه معناست؟

از نظر علمی، هیئت منصفه هنوز با این روش موافق نیستند. اما از نظر تئوری، به نظر می رسد ارسال پیامک با یک درمانگر راه بسیار خوبی برای صرفه جویی در وقت تان برای رفتن به مطب و نشستن در مقابل یک روانشناس برای یک جلسه روان درمانی است. از طرفی با اینکه امروزه چیزی که همه ی ما مشکلی با کمبود وقت نداریم، اما نمی توانیم از خانه هایمان برای این منظور خارج شویم.


همچنین بخوانید: روان درمانی آنلاین ؛ هرآنچه نیاز دارید در این باره بدانید! 


اپلیکیشن هایی که خدمات چت درمانی را ارائه می کنند، متخصصان بهداشت روان را استخدام می کنند تا در زمان های مشخصی به پیام های شما پاسخ دهند. بنابراین این یک الگوی کاملاً متفاوت از درمان سنتی و حتی روان درمانی آنلاین با تماس ویدیویی است. 

چت درمانی به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است تا بفهمیم آیا علم می تواند از آن پشتیبانی کند یا نه ، اما یک مطالعه کوچک از 55 نفر نتیجه مثبت جالبی داشته است.  

مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه زوریخ انجام شد، نشان داد که افراد عزادار که از دست دادن یک عزیز رنج می برند پس از داوطلب شدن در ایمیل درمانی، احساس بهتری پیدا می کنند. به گفته محققان، این امر می تواند به این دلیل باشد که نوشتن احساسات به خودی خود درمان کننده است. همچنین نوشتن افکار و احساسات همیشه راحت تر از بیان کردن آنها با صدای بلند است. 

اما آیا چت کردن با روانشناس مفید است؟

جواب این سوال بستگی به شما و روانشناسی که با او کار می کنید دارد. درست است که چت درمانی یکی از ساده ترین روش های روان درمانی است -زیرا فقط کافی است هرزمان که دوست داشتید گوشی تان را بردارید و از احساسات و افکارتان برای درمانگر بنویسید- اما فراموش نکنید کخ همیشه راحت ترین راه بهترین راه نیست.


همچنین بخوانید:  6 مورد از مشکلات پست های روانشناسی اینستاگرام و درمانگران اینستاگرامی


به آخرین باری که با یک نفر با چت کردن در حال بحث بوده اید فکر کنید، حتما متوجه شده اید که همیشه در چت کردن ها سوء تفاهم های زیادی پیش می آید و منظور افراد به درستی منتقل نمی شود. زمانی که شما نمی توانید صورت کسی را ببینید یا صدای او را بشنوید، نمی توانید متوجه هیجانات او و منظور دقیق او از صحبت هایش بشوید و باید اضافه کنم که استفاده از ایموجی ها هم کمک بسیار کمی می کند، چه بسا باعث سوء تفاهم های بیشتری هم می شود!

پیام هایی که حاوی متن های عاطفی هستند به احتمال بیشتری مورد کج فهمی و سوء تفاهم می شوند. دیدن یکدیگر و صحبت حضوری بخش اساسی ارتباط و تعامل انسان است. 

سایر نشانه های جسمی مثل زبان بدن و ارتباط چشمی برای فهمیدن درست منظور و احساسات اهمیت ویژه ای دارند. یک روان درمانی خوب و موثر به جزئیات اهمیت ویژه ای قائل است، در حالی که چت درمانی اطلاعات فوق العاده محدودی را در اختیار درمانگران قرار می دهد. 

اما با توجه به شرایط حال حاضر روان درمانی آنلاین به صورت تماس تصویری گزینه بسیار بهتری نسبت به چت درمانی است. تنها مشکلی که سر راه روان درمانی آنلاین قرار دارد، نداشتن اینترنت قوی و قطع شدن ها ی مکرر تماس تصویری است که افراد را به چت تراپی متمایل تر می کند. از طرفی برای بسیاری هزینه های اینترنت هم مشکلی بزرگ است. 

آیا چت درمانی ارزش امتحان کردن را دارد؟

مشخص است که ما در شرایط خوبی نیستیم و نمی توانیم به صورت حضوری به روانشناس مراجعه کنیم، از طرفی ضعیف بودن و قطع شدن مکرر اینترنت ارتباط تصویری را بسیار سخت می کند و اینکه در میانه ی صحبتی مهم ناگهان ارتباط قطع شود واقعا آزرنده است. اما از طرفی خلاصه کردن کل جلسه روان درمانی در چند پیامک هم می تواند به شما کیفیت پایینی از روان درمانی را ارائه کند. 

اگر واقعاً نمی توانید تماس تصویری برقرار کنید، چت درمانی می تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد، تلاش برای دریافت درمان از طریق پیامک ضرورتاً به شما یا وضعیت شما آسیب نمی رساند. 

در ادامه بخوانید:

آیا من به روانشناس احتیاج دارم؟ 12 نشانه ی نیاز داشتن به روانشناس 

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟ همه ی دانستنی ها درباره ی روانپزشکی