نیاز به کمال در بطن هستی انسانها وجود دارد.

تفاوت کمال گرایی و وسواس در چیست؟ کمال گرایی با وسواس چه فرقی دارد؟ این روزها افراد زیادی کمال گرایی وسواسی را با کمال گرایی فطری اشتباه می گیرند و حتی آن را یک مشکل نمی دانند. از این رو لازم دیدیم تفاوت این دو را برای شما عزیزان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

آیا کمال گرایی آسیب زاست؟

انسانها تمایل دارند بهترین خودشان باشند که کاملا طبیعی است. انسانهایی که معیارهای بالا برای خود تعیین می کنند و از کار و تلاش لذت می برند و سعی همیشگی در پیشرفت دارند انسانهای کمال گرایی هستند، ولی در صورت شکست خود را سرزنش نمی کنند و خود را بی ارزش نمی دانند و این را قبول دارند که شکست جزئی از زندگی انسان است‌.

اما آنچه عقل سلیم می گوید این است که هیچکس نمی‌تواند کامل باشد و در هر چیزی بهترین باشد و هیچ خطایی نداشته باشد و ایم تفاوت کمال گرایی و وسواس است. اگر کسی از خودش این توقع را داشته باشد که بدون خطا کارهایش را انجام دهد و هرچیزی را تمام و کمال بخواهد دچار کمال گرایی منفی و آسیب زا است.

برفرض اگرهم بتواند به آن سطح کمال برسد نمی‌تواند با محیط اطراف و دیگران انطباق پیدا کند و رابطه خوبی با اطرافیان نخواهد داشت و می توان گفت بازهم راضی نخواهد بود.



این افراد کارهایشان را به تعویق می اندازند زیرا می خواهند تمام و کمال انجامشان بدهند، آنها به فکر موفق شدن نیستند بلکه به فکر کامل بودن هستند و می‌خواهند بدون اشتباه زندگی کنند، در این ساختار کمال گرایی ترکیب شده با وسواس است. در واقع آنها نتیجه گرا هستند اصلا به راه و روش و مسیر توجهی ندارند، فقط نتیجه برای آنها مهم است‌‌.

تفاوت کمال گرایی و وسواس در این است که کمال گرایی فطری باعث خودشکوفایی و رشد انسان می شود، سطح رضایت از خود و زندگی را بالا می برد، روابط فرد را بهبود می بخشد. اما در کمال گرایی آسیب زا که ترکیب شده با وسواس است فرد هرگز رضایتی از خودش و زندگی ندارد، دائما به خودش نهیب می زند که باید بهتر باشی، باید کامل تر باشی. این امر نشات گرفته از عزت نفس پایین فرد است که دائما می خواهد با کسب مهارت ها و چیزهای مختلف و به نوعی کامل کردن خودش، کمبود عزت نفس خود را بهبود ببخشد.

اما این افراد در این مسیر تلاش برای همیشه کامل بودن اکثرا شکست می خورند و این شکست باعث می شود عزت نفسشان بیشتر صدمه ببیند، زیرا آنها در صورت شکست خودشان را سرزنش می کنند.
پس توجه داشته باشید این کمال گرایی فطری است که به رشد انسان کمک می کند، نه وسواس کامل بودن.

لطفا سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در ادامه بخوانید :