براساس گزارش ها در حال حاضر بیش از 200 شرکت روی آزمایش هایی پیرامون محاسبات کوانتومی مشغول کار هستند.

هوش مصنوعی کنفرانس های مختلفی را به دنبال داشته که از جمله آنها باید به سمپوزیوم فنی پیشرو ، Neurips اشاره کرد. هر سال حضور در این مسابقات بیش از قبل می شود و این نشان می دهد که باید محاسبات تحت هوش مصنوعی را فراتر از آنچه فکر می کنیم، بدانیم. در واقع باید بگوییم که هوش مصنوعی در آینده همراه با محاسبات کلاسیک، یک نقش پررنگی ایفا خواهد کرد که نباید آن را ساده انگاشت.

اما باید مطرح کنیم که سومین نوع محاسبات که آینده را به شکلی از آن خود خواهد کرد، محاسبات کوانتومی نام دارد. به طور کلی ما باید آینده را حول سه نوع محاسبات بدانیم. یکی از آنها محاسبات کلاسیک است، دیگری محاسبات هوش مصنوعی و سومین مورد محاسبات کوانتومی خواهد بود. البته این سه محاسبات جدای از هم نیستند و در آینده برای حل پیچیده ترین مسائل با یکدیگر همکاری دارند.


همچنین بخوانید »

آموزش محاسبات کوانتومی به کودکان ؛ فرزندان خود را برای آینده آماده کنید!!!

قوی ترین کامپیوتر های کوانتومی برای علاقه مندان به تکنولوژی در راه است!!!!

واقعیت چیست ؟؟؟ واقعیت درون ذهنتان ممکن است در دنیاهای متفاوت ؛ متفاوت باشد!!!


اگرچه کنفرانس های پیرامون محاسبات کوانتومی چندان گسترده نیست اما فعالیت شرکت های بزرگی چون IBM ، Intel ، Google و Microsoft  در این زمینه خبرهای خوبی است و انتظار می رود در آینده بر تعداد کنفرانس های آن افزوده شود. به نوعی با همکاری محاسبات کوانتومی می توان مسائلی در بخش شیمی ، رمزنگاری ، زیست شناسی و امور مالی، به سادگی حل کرد و پیشرفت های چشمگیری را شاهد بود.

درک محاسبات کوانتومی به سادگی ممکن نیست و در حال حاضر IBM Quantum یک گروه پیشرو است که آموزش کوانتومی را برای مخاطبان گسترده تر فراهم می کند. IBM بیش از هر شرکتی فعالیت هایی در زمینه رایانه های کوانتومی داشته است. اکثر رایانه های کوانتومی هنوز در آزمایشگاه های قفل شده اند که توسط برخی محققان ممتاز قابل دسترسی هستند. اما IBM چهار سال امکان دسترسی به رایانه های کوانتومی خود را از طریق سرویس های ابری فراهم کرده است.

همچنین IBM Qiskit یک چارچوب نرم افزاری کوانتومی منبع باز است که محبوب ترین ابزار برنامه نویسی کوانتومی بوده که از طریق GitHub قابل دریافت است. IBM پیشتر اعلام کرده که این چارچوب نرم افزاری از محیط Python و Jupyter Notebook پشتیبانی می کند. این شرکت پایتون را به جای ایجاد یک زبان جدید که به حمایت زیادی نیاز دارد، به دلیل کتابخانه های گسترده و محبوبیت خود، انتخاب کرد. پایتون اجازه می دهد تا کوانتوم به گردش کار برنامه نویسی کلاسیک متصل شود. پردازش کوانتومی به عنوان شتاب دهنده رفتار می کند و بنابراین می تواند به عنوان یک عملکرد کتابخانه ای ظاهر شود.

پذیرش این یک مفهوم مهم است – کار کلاسیک و کوانتومی همراه با کوانتومی که در سیستم های اصلی اضافه می شوند تا بتوانند بار کاری خاص را تسریع کنند. این مدل محاسباتی شبیه به حجم کار AI است – پردازنده کلاسیک ، بازوی ، POWER یا x86 ، هنوز هم برنامه اصلی را اجرا می کند. کامپایلر بارهای کاری را که توسط هوش مصنوعی یا کوانتومی تسریع می شود، مشخص می کند و آن کارها را به شتاب دهنده مناسب ارسال می‌کند.

برنامه IBM Quantum طی چهار سال گذشته به سرعت در حال رشد است. IBM “Q Network” متشکل از بیش از 100 عضو ، با بیش از 10 شریک صنعت استراتژیک ، 13 مرکز تحقیقاتی و بیش از 30 دانشگاه است. در طی چهار سال گذشته، بیش از 200،000 کاربر ثبت نام کرده اند تا از ابزارهای کوانتومی IBM استفاده کنند و مدارهای کوانتومی را در ابر IBM اجرا کنند. به طور متوسط ​​400 میلیون مدار کوانتومی در هر روز مشخص در یکی از 16 دستگاه کوانتومی IBM اجرا می شود.

اگر می خواهید برای تحقیقات دقیق به سطح مدار کوانتومی بروید، IBM نیز از آن پشتیبانی می کند. در حقیقت ، این کمپانی سریال جدیدی را برای “جلسات مداری” منتشر می کند.

بنابراین باید آینده محاسبات را در دست کوانتوم دانست که هر روز در حال پیشرفت است.