اولین به روز رسانی لایو 10 بزودی منتشر می شود!

کمپانی ابلتون اولین بروزرسانی لایو 10 را معرفی کرد. ابلتون لایو 10.1 / Live 10.1 اولین آپدیت اصلی از زمان انتشار ابلتون لایو 10 در سال گذشته است.

ابن بروزرسانی که برای صاحبان نسخه 10 رایگان است، شامل بهبود هایی در سینت جدید ابلتون Wavetable است،همچنین دو افکت صوتی جدید اضافه شده، و در نهایت بهبود هایی وسیعی در بخش اتوماسیون انولوپ، قابلیت زوم و اسکرول ، ترک فریزینگ و … صورت گرفته است.

Wavetable

مهمترین بروزرسانی لایو 10.1 دادن قابلیت اضافه کردن سمپل خودتان درون سینت Wavetable است در نسخه قبلی شما فقط قادر بودید روی سمپل های موجود درون سینت تغییرات را ایجاد کنید! اما در نسخه جدید شما به راحتی می توانید سمپل های مورد علاقه تان را همانند سینت Serum وارد سینتی سایرز قدرتمند Wavetable کنید.  برای اضافه کردن سمپل های خود کافی است از کتابخانه صوتی ابلتون سمپل مورد نظر را بگیرد و درون سینت Wavetable بی اندازید.


Channel EP and Delay

ابلتون لایو 10.1 صاحب دو افکت جدید شده : Channel EQ و Delay. اکولایزر Channel EQ به عنوان یک اکولایزر منعطف و ساده با منحنی و gain ranges توصیف شده که مناسب برای انواع متریال صوتی است. با شکل فیلتر که سازگار با کنترل تنظیمات موسیقی / musical results است، به نظر می رسد این اکولایز در جایگاهی بین EQ Three (اکولایزر ساده) و EQ Eight (اکولایزر پیچیده) قرار می گیرد. با توانایی کنترل مستقیم بر روی فرکانس های بالا، پایین و میانه ، و یک نمایشگر فرکانس جم جور!

Delay نسخه ساده تر دو پلاگین قبلی ابلتون (Simple Delay و Ping Pong Delay) است. این پلاگین جدید هر دو افکت قبلی را با ارتقاء ویژگی ها در یک دیوایس جا داده، و کاربران می توانند ویژگی Ping Pong،Jump, Fade و Repitch modes را از طریق پنل جلویی این دیوایس فعال کنند.


Automation

در لایو 10 شاهد بهبود های جزئی اما کارآمد در بخش اتوماسیون انولوپ ها بودیم، و حالا این بهبود ها در لایو 10.1 نیز ادامه داشته و مهمترین بهبود اضافه شدن شکل های اتوماسیون از قبل طراحی شده است (باعث صرفه جویی در وقت میشن) برای استفاده از این شکل های از پیش طراحی شده کافیست در clip view و در حال ویرایش کلیپ،کلیک سمت راست کنید و این اشکال را انتخاب کنید. 

حالا می توانید اتوماسیون انولوپ ها را بکشید یا تکان دهید، این قابلیت به شما اجازه ساخت منحنی های پیچیده را میدهد، همچنین لایو 10.1 حالا می تواند منحنی های S و C شکل را تشخیص دهد در نتیجه شاهد انعطاف پذیری بهتری در این بخش خواهیم بود.

مقادیر نقطه های اتوماسیون حالا توسط صفحه کلید قابل تنظیم هستند و دیگر لازم نیست برای دسترسی به مقدار مورد نظر نقطه را با موس بالا و پایین کنید.


Zooming and scrolling

ابلتون همچنین چند بهبود را در بخش زومینگ و اسکرولینگ انجام داده، بالاخره می توانید بدون نیاز به Zoomout از بخشی که هستید، سایز پنجره Overview را بزرگ کنید و به کل پروژه نگاهی بیندازید.

قابلیت pinch to zoom هم به بخش کلیپ ویو اضافه شده در نتیجه با دستگاه های سازگار نظیر ترک پد مک بوک می توانید با حرکت دست زوم این یا زوم اوت کنید.


Track freezing with sidechains

حالا می توانید ترک هایی رو که شامل sidechains هستند فریز کنید، قبلا امکان فریز ساید چین یا گیت نبود ! این ویژگی برای نجات سی پی یو و افرادی که عادت به اضافه کردن ترک های زیاد دارند بسیار مناسب است.


VST3 Support

Live 10.1 پشتیبانی از فرمت VST3 را در خود جای داده، این فرمت اولین بار در سال 2008 و توسط کمپانی Steinberg معرفی شد. Steinberg پشتیبانی از فرمت VST2 را در نرم افزار آهنگسازی خود ریزن از سال 2013 و به منظور ترغیب توسعه دهندگان برای استفاده از فرمت جدید، متوقف کرد.

البته خوشبختانه ابلتون دست به این کار نزده و شما می توانید در لایو 10.1 از هر دو فرمت بهره ببرید. البته VST3 plugin قابلیت های جالبی نظیر چندین ورودی / خروجی میدی در یک پلاگین، و توانایی ساخت buss ورودی صوتی را به کاربران میدهد.


Export return and master effects

و در نهایت ابلتون ویژگی اکسپورت، تک ترک / single track و groups را با افکت های return و master در لایو 10 قرار داده است. 


Release date

ابلتون هنوز زمان انتشار ابلتون لایو 10.1 را مشخص نکرده اما شما می توانید با عضو شدن در برنامه بتا، نسخه بتا را نصب کنید برای اینکار کافیست به وبسایت Ableton  مراجعه کنید.

 

در ادامه بخوانید