اثر ماری‌جوانا تا چه مدت در بدن می ماند؟ تتراهیدروکانابینول، ماده شیمیایی موجود در ماری جوانا یا گل که باعث می شود افراد احساس “های بودن” کنند، می تواند برای چند روز یا حتی چند هفته در بدن بماند.

مدت زمانی که این ماده شیمیایی در بدن می ماند یا در تست اعتیاد نشان داده می شود به عوامل زیادی بستگی دارد. این شامل:

  • بدن فرد چقدر چربی دارد
  • چندبار مصرف کرده است
  • چقدر مصرف کرده است
  • حساسیت تست اعتیاد

موادی مانند الکل ممکن است تنها در طی چند ساعت کاملاً از بدن ناپدید شوند. در مقایسه، گل یا ماری جوانا خیلی طولانی تر در بدن می ماند. آزمایش های مربوط به مواد می توانند تترا هیدروکانابینول یا همان THC را در ادرار، خون و مو برای مدت طولانی پس از استفاده تشخیص دهند، در حالی که آزمایش های بزاق تنها می توانند THC را در عرض چند ساعت بعد تشخیص دهند.

این به دلیل روش بدن برای متابولیزه کردن THC است. THC به چربی بدن میچسبد و این باعث می شود مدت زمان لازم برای بیرون کردن THC از بدن افزایش پیدا کند.



اثر ماری‌جوانا تا چه مدت در بدن می ماند؟ روشهای تشخیص ماری جوانا

تحقیقات در مورد میزان زمانی که یک آزمایش می تواند ماری جوانا را تشخیص دهد، طیف گسترده ای از میانگین ها را نشان می دهد. تحقیقات سال 2017 تشخیص یک رول یا یک نخ ماری جوانا را در حدود 3 روز تخمین زده است. این مطالعه تأکید می کند که تشخیص ها متفاوت هستند و بستگی به میزان دفعات کشیدن فرد دارد.

  • برای کسی که برای اولین بار ماری جوانا کشیده است، آزمایشات ممکن است در حدود 3 روز آن را تشخیص دهند.
  • برای کسی که سه یا چهار بار در هفته ماری جوانا می کشد، تشخیص تا 5-7 روز ممکن است.
  • برای افرادی که در روز یک بار یا بیشتر ماری جوانا مصرف می کنند، آزمایشات ممکن است آن را به مدت 30 روز یا بیشتر تشخیص دهند.

در ادامه بخوانید » ترک ماری جوانا ؛ راهکارهایی که ناممکن را ممکن می کنند! 

البته بازهم تشخیص ها با توجه به روش آزمایشات متفاوت خواهند بود:

  • آزمایش ادرار می تواند حدود 3 تا 30 روز پس از استفاده، ماری جوانا را در ادرار تشخیص دهد.
  • آزمایشات بزاق می توانند حدود 24 ساعت پس از استفاده، ماری جوانا را تشخیص دهند. برخی از آزمایشات بزاق تا 72 ساعت ماری جوانا را تشخیص داده اند.
  • تست های مو حساس ترین تست ها هستند و THC را تا 90 روز پس از استفاده تشخیص می دهند. با این حال، این آزمایشات، روغن موجود در پوست را که به مو منتقل می شود، آزمایش می کنند، بنابراین ممکن است گهگاه به طور نادرستی نتایج را مثبت نشان دهند. زیرا حتی در ارتباط بودن با کسی که ماری جوانا مصرف کرده است می تواند نتایج این تست را مثبت نشان دهد.
  • آزمایش خون می تواند THC را فقط برای 3 تا 4 ساعت پس از استفاده تشخیص دهد.

عواملی که در تشخیص اثر می گذارند!

عوامل بیشماری از جمله موارد زیر در تشخیص ماری جوانا تأثیر می گذارد:

حساسیت تست

آزمایش های حساس تر می توانند دوزهای پایین تر ماری جوانا را تشخیص دهند. آزمایشات شامل خون، ادرار، مو و بزاق است.

دوز THC

آزمایشات اعتیاد ماری جوانا به دنبال THC است، نه ماری جوانا. بنابراین مقدار THC که شخص مصرف می کند عامل مهمی است. اثرات THC تجمعی است. این بدان معناست که شخصی که طی چندین روز چندین بار ماریجوانا می کشد نسبت به کسی که یک بار مصرف کرده است، مقدار THC بالاتری مصرف کرده است، و بنابراین به احتمال زیاد نتایج تستش مثبت خواهد شد.

تشخیص قدرت دوز THC که فرد مصرف کرده است و همچنین میزانی که فرد احساس high بودن می کند قابل اطمینان نیست، زیرا تجهیزات آزمایشگاهی حساسی لازم است و عوامل متعددی به غیر از دوز THC می توانند احساس high بودن را تقویت یا تضعیف کند.

چربی بدن

از آنجا که چربی ماری جوانا را در خود ذخیره می کند، افرادی که غلظت چربی بیشتری در بدن دارند ممکن است ماری جوانا را کندتر از فردی که چربی بدن کمتری دارد متابولیزه کنند. 

شاخص توده بدنی (BMI) یکی از راه های قضاوت در مورد چربی بدن است. با این حال، از آنجا که وزن و بنابراین BMI با افزایش حجم عضلات افزایش می یابد، BMI اندازه گیری مناسبی از چربی بدن نیست.

جنسیت

به طور معمول، زنان نسبت به مردان چربی بدن بیشتری دارند. این بدان معنی است که زنان ممکن است ماری جوانا را کمی آهسته متابولیزه کنند. در ادامه بخوانید » تاثیر ماری جوانا بر رابطه جنسی خوب است یا بد؟

هیدراته بودن

کم آبی باعث افزایش غلظت THC در بدن می شود. در حالی که بعید است نوشیدن آب زیاد روی نتایج آزمایش اثر بگذارد، کمبود شدید آب ممکن است روی نتایج تاثیرگذار باشد.

ورزش

ورزش به طور قابل توجهی میزان سوخت و ساز THC را تغییر نمی دهد، اما می تواند در سریع تر خارج شدن THC از بدن موثر باشد.

با این حال باید توجه داشته باشید که ورزش کردن قبل از انجام آزمایش ممکن است تاثیرگذار باشد و غلظت THC را بدن افزایش دهد در نتیجه به احتمال بیشتری نتایج آزمایش مثبت خواهد بود. محققان معتقدند که ورزش ممکن است باعث شود سلولهای چربی THC را آزاد کنند. 

متابولیسم

برای اینکه آزمایش اعتیاد منفی باشد، بدن باید THC و همچنین مواد شیمیایی متابولیکی که به THC پیوند دارند را از سیستم بیرون کند. افراد با متابولیسم سریعتر معمولاً THC را سریعتر از افرادی که متابولیسم کندتر دارند دفع می کنند.

در ادامه بخوانید: