“اخبار موسیقی ایران”

همیشه موسیقی قسمتی جدا نشدنی از فرهنگ و هنر هر کشوری بوده و هست. ما قصد داریم هر هفته در این بخش اخبار موسیقی ایران و با شما به اشتراک بزاریم.

در این هفته ای که گذشت یعنی هفته سوم آذر ۱۳۹۸ شاهد انتشار خبرهایی از شهرام ناظری، خانه موسیقی ایران، تورج شعبانخانی، دوتار ایرانی، کوارتت کاسته، استاد رمضان سلمانی هست.

با ما همراه باشید.

انصراف شهرام ناظری از اجرای کنسرت در قونیه

انصراف-شهرام-ناظری-از-اجرای-کنسرت-در-قونیه

شهرام ناظری با انتشار بیانیه‌ای کوتاه علت انجام نشدن کنسرت امسال قونیه را چنین توضیح داده است:

امسال برای همدردی با درد و رنج زنان، مردان و کودکان کرد سوریه و به احترام مردم فداکار و نازنین کشورم کنسرت آذر ماه در قونیه را برگزار نخواهم کرد؛ چراکه مولانا سخنگوی وجدان انسانی و منادی صلح و دوستی در جهان است. او همواره درس خوبی، انسانیت و عشق را در هفتاد هزار بیت آواز کرده است.

شهرام ناظری هر ساله در اواخر آذر ماه مشتاقان و علاقمندان را به صورت رایگان به بزم مولانا دعوت میکرده است.

در این میان فاضل جمشیدی (خواننده) که قرار است مراسمی به مناسبت سالگرد درگذشت مولانا را در شهر خوی و بر سر مزار شمس تبریزی برگزار کند، از شهرام ناظری دعوت کرده است تا در این مراسم حضور داشته باشد.


جشن خانه موسیقی لغو شد

جشن خانه موسیقی لغو شد

خانه موسیقی ایران در پی وقوع حوادث اخیر کشور و به منظور ابراز همدردی با هموطنان داغدیده جشن بیستمین سالگرد تاسیس خود را که قرار بود اوایل ماه آینده برگزار شود، لغو کرد.

جشن بیستمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی قرار بود با تقدیر و تجلیل از چهره های پیشکسوت موسیقی و همچنین معرفی ششمین دوره دوسالانه آلبوم برتر موسیقی اوایل دی ماه در تالار وحدت تهران برگزار شود.

اجرای موسیقی در سبک های مختلف و معرفی استعداد های جوان موسیقی از دیگر برنامه های جشن سالانه خانه موسیقی بود.
لازم به ذکر است، معرفی برگزیدگان دوسالانه آلبوم برتر موسیقی در یکی از نشست های خانه موسیقی برگزار می شود که زمان و مکان آن به اطلاع عموم خواهد رسید.


تورج شعبانخانی در گذشت

تورج شعبانخانی در گذشت

تورج شعبانخانی،یکی از هنرمندان قدیمی عرصه موسیقی پاپ ایرانی و شاعر ترانه بهار بهار پس مدت‌ها بیماری درگذشت. وی متولد 1329 بود و فعالیت حرفه‌ای موسیقی خود را با موسیقی متن و آهنگسازی فیلم آدمک و معرفی فریدون فروغی شروع کرد.

او با بسیاری از هنرمندان موسیقی ایرانی نیز همکاری داشت و بعد از انقلاب به همراه تعداد معدودی از خوانندگان و هنرمندان در ایران ماند و در این سال‌ها ضمن آهنگسازی برای خوانندگان قدیمی، با هنرمندان بسیاری نظیر رضا آریایی، ناصر عبداللهی و محمدرضا عیوضی همکاری داشته‌ است.


“بد نیست بخونی”


با ما همراه باشید با “اخبار موسیقی ایران”

دوتار ایرانی جهانی شد

اخبار موسیقی ایران

در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در بوگوتا پایتخت کلمبیا، پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار که از سوی ایران ارائه شده بود، با کسب نظر موافق اعضای این کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

دوتار ایرانی یکی از مهم‌ترین و کهن ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است که طی قرن ها در گستره پهناوری از ایران نواخته می شده و هم اکنون نیز از جمله سازهای موسیقایی معاصر ایران است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با اشاره به ثبت جهانی مهارت‌های ساختن و نواختن دوتار به نام ایران این ثبت را یک موفقیت بزرگ برای ملت فرهنگ دوست ایران دانست و گفت:

مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در تمام مناطق استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران به صورت گسترده رواج دارد، دوتار جزو قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی این مناطق است. البته در جاهای دیگر ایران نیز می‌توان آن را پیدا کرد که افرادی به نوازندگی آن مشغول باشند.


کوارتت کاسته به تالار وحدت رسید

اخبار موسیقی ایران

اعضای کوارتت کاسته را احسان صدیق  نوازنده گیتار الکتریک، مازیار یونسی پیانو و آوا، سهیل پیغمبری نوازنده ساکسیفون، کلارینت و روزبه فدوی نوازنده درامز تشکیل می‌دهند. این گروه در اواخر سال ۱۳۹۱ تشکیل شد در آستانه انتشار سومین آلبوم خود، روز یکشنبه اول دی‌ماه ۱۳۹۸ تازه‌ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران برگزار خواهد کرد.


استاد رمضان سلمانی بردری، کهنسال‌ترین نوازنده دوتار شمال خراسان درگذشت

اخبار موسیقی ایران

رمضان سلمانی (بردری) در سال 1307 متولد شد، او دوتار را نزد «رحیم خان بخشی» فرا گرفت و از قدیمی‌ترین روایتگران موسیقی کرمانجی منطقه به شمار می رفت. او ساکن روستای بردر از توابع باجگیران بود و به همین خاطر او را بیشتر با نام رمضان بردری می شناختند.

استاد رمضان سلمانی بردری، دوتار نواز و یکی از گنجینه‌های موسیقی شمال خراسان روز پنجشنبه ۲۱آذر ۱۳۹۸ به دیار باقی شتافت.

نمونه اثر صوتی و تصویری استاد رمضان سلمانی در دو پرونده موسیقی ثبت شده در فهرست نمونه میراث ملموس یونسکو در کنار آثار اساتیدی چون مرحوم سمندریان و مرحوم حاج قربان سلیمانی و استاد عثمان محمدی دوست استفاده شده است.