“اخبار موسیقی ایران”

سلام مجدد خدمت همه موزیک بازای ایران. با تمام سختی ها، گرونی ها و شرایط نامناسب فرهنگی کشور خوبه که هر هفته یه سری اتفاق خوب و رو به پیشرفت تو موسیقی کشور میوفته. این هفته شاهد اخباری از برگزاری اجرای فلوت سحر آمیز، جزییات کنسرت های علیرضا قربانی، موزیک ویدیوای از گروه ماکان بند و … بودیم.
با ما همراه باشید با اخبار هفتگی موسیقی ایران

خانه موسیقی میزبان اجرای اپرای فلوت سحرآمیز میشود

اخبار موسیقی ایران

به گزارش مجله وارونه به نقل از خانه موسیقی ایران، جلسه نمایش اپرا که شنبه ابتدای هر ماه در خانه موسیقی به همت، کانون خوانندگان کلاسیک برگزار می شود، روز شنبه هفت دی ماه به نمایش نمایش اپرای “فلوت سحرآمیز” اثر موتزارت اختصاص دارد.

شهلا میلانی(رئیس هیئت مدیره کانون خوانندگان کلاسیک) درباره این اپرا و ویژگی‌های آوازی آن از دیگر بخش‌های این برنامه است.

فلوت سحرآمیز اپرایی در دو پرده از “ولفگانگ آمادئوس موتزارت“، آهنگساز نامدار اتریشی، است که در سال 1791 خلق شده‌است. اپرانامه این اثر به زبان آلمانی و نوشته امانوئل شیکاندر است. فلوت سحرآمیز آخرین اپرای موتزارت است.

در این داستان، یک زوج جوان در تکاپو برای رسیدن به یکدیگر هستند و برای این هدف مجبورند از جانب زرتشت، که صاحب خرد و دانایی است، آزمون‌هایی را پشت‌سر بگذارند. 

جلسه قبلی نمایش این اپرا، دوم آذرماه به نمایش اپرای “کوراوغلو” ساخته “عزیر حاجی‌بیف” اختصاص داشت که بخش هایی از 5 پرده این اپرا برای حاضران به نمایش در آمد.

این برنامه روز شنبه ساعت 15 در سالن اجتماعات ساختمان شماره1 واقع در خیابان فاطمی غربی، نرسیده به جمالزاده، پلاک 270 برگزار می شود و ورود برای عموم علاقمندان آزاد است.

آغاز کنسرت‌های علیرضا قربانی در شهرستان‌ها، اعلام جزئیات کنسرت‌ها

اخبار موسیقی ایران

علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی که طی ماه های گذشته درگیر اجرای پروژه «با من بخوان» بود به منظور برگزاری چند کنسرت به شهرستان ها سفر می کند.

سوم دی ماه علیرضا قربانی خواننده‌ی  موسیقی ایرانی، در سالن همایش‌های بین‌المللی تبریز اجرا خواهد کرد. او پس از آن دهم دی‌ماه در تالار شهید رجایی قزوین به اجرای برنامه می‌پردازد و سیزدهم همان ماه نیز در اراک کنسرت می‌دهد.

در توضیح پروژه «با من بخوان» آمده است: «مراحل تولید موسیقی پروژه «با من بخوان» از یک سال قبل توسط حسام ناصری آغاز شد و ماحصل یک سال فعالیت او تولید آثاری شد که مجموعاً بیش از ۹۰ دقیقه بود.

البته او برای این پروژه تمرکز اصلی خود را روی تولید قطعات جدید قرار داد و چند اثر محبوب علیرضا قربانی که طی سال‌های گذشته منتشر شده بود را هم مجدداً تنظیم کرد.

یکی از نکاتی که در قطعات با من بخوان به وضوح مشخص بود این بود که تلاشی برای نمایش کاراکتر کاملاً متفاوتی از علیرضا قربانی وجود نداشت اما تلاش بر این بود که ضمن پایبندی به یک سری اصول موسیقی ایرانی و امضای همیشگی اجراهای علیرضا قربانی، تلفیقی مدرن رخ دهد.

همین تلفیق مدرن باعث شد تا کنسرت‌های «با من بخوان» در سعدآباد پذیرای مخاطبانی از طیف‌ها و سنین مختلف باشد.

علیرضا قربانی از اردیبهشت ماه سال ۹۸ بود که اجرای زنده پروژه “با من بخوان” را در تهران با برگزاری بیش از ۳۰ نوبت اجرا آغاز کرد که با توجه به تغییر رویکرد موسیقایی این خواننده در سبک کاری با طیف پرشماری از مخاطبان مواجه شد.

او در این مدت تعدادی از قطعات پروژه از جمله “نیست شو”، “بوی گیسو”، “روزگار غریب”، “پل”، “عقیق” و “الله مزار” را در دسترس مخاطبان قرار داد.

در آستانه اجراهای زمستانی ماکان بند اولین موزیک‌ویدیوی خود را منتشر کرد

اخبار موسیقی ایران

گروه موسیقی ماکان بند که قرار است به زودی در تهران کنسرت برگزار کند، به تازگی نخستین نماهنگ خود را منتشر کرده است. این اثر تصویری به تک‌‌آهنگ «ناخدا» اختصاص دارد.

اعضای گروه ماکان با قطعه «ناخدا» که چندی پیش منتشر کرده بودند به عرصه ویدیو وارد شدند و این اثر به کارگردانی پوریا بهرام‌نژاد تولید شده است. ویدیوی ناخدا از سوی موسسه آوازی نو منتشر شد.

آهنگ ناخدا از ماکان بند 28 مهرماه با تنظیم امیرمیلاد نیکزاد و حسین غمگین و مدیریت هنری یاشار خسروی منتشر شد. این اثر از جمله کارهای جدید ماکان بند بود که در اجراهای پاییزی آنها هم مورد توجه قرار گرفت.

اما اعضای گروه ماکان قرار است طی چهار شب متوالی در تهران به دیدار دوستدارانشان بروند. کنسرت‌های زمستانی آنها از دوم تا پنجم دی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی پایتخت و به همت موسسه آوازی نو برگزار می‌شود.

چهار شب اجرای این گروه در حالی روی صحنه می‌رود که اعضای ماکان بند طی ماه‌های اخیر تعداد اجراهای خود در تهران را نسبتاً کم کرده بودند و بیشتر روی برگزاری تور اجراهای خود در شهرهای مختلف ایران تمرکز داشتند.

علاقه‌مندان این گروه می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت «ایران کنسرت» مراجعه نمایند.


“بد نیست بخونی”

اخبار موسیقی ایران; هفته سوم آذر ۱۳۹۸ 

۵ راه برای تشخیص دادن گام موسیقی 

موسیقی متن فیلم AD ASTRA را گوش کنید؛آلبومی به شدت جذاب از مکس ریشتر،نیلزفرام و لورن بالفه

بهترین لپ تاپ‌ها برای کار روی موسیقی‌تان 

با ما همراه باشید با “اخبار موسیقی ایران”

کارن همایونفر موسیقی متن روز بلوا را می سازد

اخبار موسیقی ایران

فیلم سینمایی روز بلوا اولین همکاری کارن همایونفر با بهروز شعیبی را رقم خواهد زد. تازه ترین محصول‌ مرکز فیلم ‌و سریال سازمان اوج با نام روز بلوا برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر مراحل فنی خود را طی می کند.

کارن همایونفر موسیقی فیلم سینمایی روز بلوا جدیدترین اثر بهروز شعیبی را می‌سازد. تهیه کنندگی این اثر را محمدرضا تخت کشیان برعهده دارد.

روز بلوا چهارمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی پس از دهلیز، سیانور و دارکوب در مقام کارگردان است.

کنسرت گروه دف‌نوازان ماهور به مناسبت تولد 70 سالگی بیژن کامکار

بیژن کامکار

کنسرت گروه دف‌نوازان ماهور به مناسبت تولد 70 سالگی بیژن کامکار پنجشنبه 26 دی‌ در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود. در این برنامه حسین رضایی‌نیا سرپرستی گروهِ دف‌نوازان و ماهور روشن سرپرست گروه نی‌نوازان خواهد بود.

بیژن کامکار در سال ۱۳۲۸ در ارومیه به دنیا آمد. اولین فعالیت حرفه‌ای او در رادیو به‌عنوان خواننده بوده‌است.

اولین‌سازی که او برگزید تنبک بود اما پس از آن با سازهای ملودیکا و تار به نوازندگی در گروه خانوادگی کامکارها پرداخت.

در سال ۱۳۵۳ با ساز تخصصی تار وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشتهٔ موسیقی تحصیل کرد. او جزو بنیانگذاران گروه‌های شیدا و عارف بوده و در کنسرت‌ها و آثار متعدد به عنوان نوازنده و بعضاً خواننده این گروه‌ها حضور داشته ‌است.

شاید بتوان مهم‌ترین نقش وی در موسیقی ایران را وارد کردن ساز دف برای اولین بار به اجراهای عمومی دانست.

در هنگام عضویت در گروه شیدا به پیشنهاد محمدرضا لطفی از ساز دف در یکی از کنسرت‌های گروه استفاده کرد که با اقبال فراوان علاقه‌مندان مواجه شد و امروزه دف یکی از سازهای مهم در گروه‌های موسیقی ایرانی است و نوازنده‌گان فراوان در این رشته به فعالیت می‌پردازند.

حسین رضایی‌‌نیا نوازنده سازهای کوبه‌ای که در این اجرا سرپرستی گروه دف‌نوازان را به عهده دارد، درباره برنامه توضیح داد: این کنسرت به مناسب هفتاد سالگی استاد بیژن کامکار برگزار می‌شود و ایشان در این اجرا مقام خواننده و نوازنده با ما همکاری خواهند کرد.

وی افزود: کنسرت در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول شامل اجرای قطعات فارسی است و بخش دوم اجرا قطعات کردی را دربر می‌گیرد. این برنامه با اجرای سازهای دف و نی همراه است که من سرپرست گروه دف‌نوازان و ماهور روشن سرپرست گروه نی‌نوازان خواهد بود.

گروه دف‌نوازان کنسرت متشکل از آرین رضایی، نگار اعزازی، میلاد عباسی، سینا شهریاری و حسین شهمیری و گروه نی‌نوازان متشکل از فردین لاهورپور، حسن مکانیکی، مرتضی صنایعی و حسین قاسم‌زاده است.

خانه موسیقی نشست ماهیانه خود را برگزار میکند

اخبار موسیقی ایران

نشست ماهیانه خانه موسیقی ایران با اجرای کنسرت «روایتی از طنز های موسیقی تهران قدیم» روز پنجشنبه 28 آذرماه از ساعت 16 در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی(فرصت) برگزار می شود و ورود برای عموم علاقمندان آزاد است.

نشست ماهیانه خانه موسیقی روز پنجشنبه 28 آذرماه از ساعت 16 با اجرای کنسرت نمایش طنز «خانم آغا» (روایتی از طنز های موسیقی تهران قدیم) در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار می شود.

این کنسرت که توسط ارکستر نیایش به سرپرستی و نویسندگی علیرضا امینی اجرا می گردد به روایتی از طنز های عامیانه در موسیقی و ترانه های طنز و فکاهی تهران قدیم اختصاص دارد.

سابقه نشست های خانه به اوایل سال 89 بر می گردد که از آن زمان به طور منظم آخرین یکشنبه های هر ماه هنرمندان رشته های مختلف موسیقی در یک محیط صمیمی گرد هم آمده و بی تکلف به گپ و گفت می پردازند.

همچنین فرصتی پیش آمده تا درباره آخرین اتفاقات حوزه موسیقی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در این برنامه قرار است آثار از ابوالحسن صبا، جواد بدیع زاده، پرویز خطیبی و علیرضا امینی در قالب کنسرت نمایش طنز با عنوان «خانم آغا» اجرا شود.اخبار موسیقی ایران

رافائل میناسکانیان نوازنده‌ی برجسته‌ی پیانو در هفتاد و هشتمین سالروز تولدش نشان درجه یک هنری را دریافت کرد

اخبار موسیقی ایران

رافائل میناسکانیان در اجرای آخرش که پیام پهلوانیان (مدرس پیانوی دانشگاه دتمولد آلمان) به عنوان نوازنده مهمان حضور داشت آثاری از  باخ، برامس، بتهوون و شوبرت اجرا شد.

شرمین مهدی‌زاده مدیر برگزاری کنسرت پس از پایان اجرا در حالی که رافائل میناسکانیان در حال خداحافظی از مخاطبان بود، روی صحنه آمد و با اهدای یک دسته گل از حاضران در تالار وحدت خواست تا دقایقی را روی صندلی های خود بنشینند.

او پس از نمایش یک فیلم کوتاه چند دقیقه از مصاحبه استاد میناسکانیان ضمن قدردانی از حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، علی ترابی مدیرکل سابق دفتر موسیقی و سید محمد طباطبایی رییس شورای ارزشیابی هنرمندان کشور خطاب به تماشاگران گفت:

استاد رافائل میناسکانیان به هیچ وجه از سورپرایز و غافلگیری خوشش نمی آید؛ ولی ما مجبور شدیم تا این برنامه را اجرا کنیم و گرچه می دانیم استاد هنرمند شهرت‌گریزی هستند اما دوست داشتیم شرایطی را فراهم کنیم که در شب تولد استاد با حمایت دوستان وزارت ارشاد که در اجرای این غافلگیری همراه ما بودند، بالاترین نشان و درجه موسیقی کشور به این هنرمند ارزنده اهدا شود و امشب بسیار خوشحالیم که در شب تولد او نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم استاد رافائل میناسکانیان می شود. اخبار موسیقی ایران

استاد میناسکانیان از جمله هنرمندان شناخته شده موسیقی کشورمان است که در جوانی نزد کارل اولریش اشنابل و ایلونا کابوس به تکمیل و فراگیری دانش موسیقی و نوازندگی پیانو پرداخت و تحصیلات خود را در مدرسه جولیارد نیویورک ادامه داد. این نوازنده پیانو علاوه بر اجرای کنسرت، به تدریس نوازندگی پیانو در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول بوده است.