با بررسی ارتباط لباس و فرهنگ سوگواری در ماه محرم در خدمت شما عزیزان هستم ! ماه محرم و سوگواری برای امام حسین(ع) یکی از مهمترین مناسبت های شیعیان است، که در میان ایرانیان از جایگاه ویژهای برخوردار است.لباس سیاه یکی از عناصر لاینفک این ایام محسوب می شود. در این مقاله سعی داریم به ارتباط لباس به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه های فرهنگی، با مراسم سوگواری به ویژه در ماه محرم بپردازیم. بنابراین در ابتدا لازم است توضیحات مختصری در مورد سوگواری و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ، داده شود.

سوگواری به مثابه یک فرهنگ؛ سوگواری یکی از جنبه های فرهنگ اسلامی ـ شیعی را تشکیل می دهد و روشی برای جذب دلها به سوی آموزه های شیعه است. سوگواری به مرور زمان به یک فرهنگ تبدیل شد که درون فرهنگ شیعه قرار دارد و در ایران به دلیل زمینه ی آشنایی با سوژه ها و تراژدی هایی چون سوگ سیاویش این فرایند با سرعت بیشتری انجام شد.

فرهنگ سوگواری مانند بسیاری از فرهنگ های دیگر دارای ابعاد گوناگونی است. یکی از ابعاد فرهنگ سوگواری بعد هنری و زیبایی شناختی آن است. هنر سوگواری گستره وسیعی دارد و همه هنرهای مهم در عرصه عزاداری به کار گرفته شده است تا عمق مظلومیت و لطائف معنوی خاندان اهل بیت به ویژه امام حسین را نشان دهد.

البته توجه به بعد احساسی و عاطفی واقعه ای مثل عاشورا نباید باعث شود که ما از دیگر ابعاد و مضامین اصلی این قضیه غافل شویم. عاشورا دارای مفاهیم و پیام های انسان سازی چون مبارزه با ظلم و بی عدالتی، عشق و فداکاری است که توجه و باز نمایی آنها رسالت اصلی همه هنرمندانی است که در این زمینه فعالیت می کنند.

همانطور که گفته شد لباس سیاه یکی از مظاهر اصلی فرهنگ سوگواری است. پوشیدن آن نشانه اندوه و ابراز همدردی شیعه با خاندان اهل بیت(ع) عنوان شده است. چنانچه به لباس از منظر کارکرد های نمادینش نگریسته شود، می توان به اهمیت جایگاه آن به عنوان پدیده ای فرهنگی در سوگواری پی برد.

به همین منظور طراحی لباس به عنوان یکی از هنرهای کاربردی و همانند دیگر رشته های هنری می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد. با نگاهی ویژه و نو می توان از پتانسیل های این رشته هنری برای باز نمایی مفاهیم عاشورایی بهره برداری کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که لباس محرم به دور از تجمل گرایی و اسراف باشد و الگوی مناسبی را برای اشاعه فرهنگ دینی و عاشورایی فراهم آورد

همچنین بخوانید

نگاهی به آغاز مد گرایی در ایران !

نگاهی کوتاه به سوزن‌دوزی سنتی ایران

برجسته ترین تصاویر از سبک های مختلف فرهنگی در مد که باید ببینید

پیشنهادهای استایلی برای بانوان با حجاب در مهمانی های آخر هفته !