پول به طور مداوم از گذشته تا به امروز تکامل یافته و شکل خود را تغییر داده است. امروزه در عصر تکنولوژی، ارز های دیجیتالی به مرور جایگزین پول ها و اسکناس های کاغذی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از ارز های دیجیتالی نوظهور به نام پای‌نتورک آشنا کنیم. امیدواریم این مطلب برایتان سودمند باشد!


همچنین بخوانید: فناوری BlockChain چیست؟ راهنمای گام به گام برای مبتدیان


پای‌نتورک چیست؟

ارز دیجیتال پای‌ نتورک یکی از ارز های دیجیتالی نوظهور است است که توسط سه تن از فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد به نام های نیکولاس کوکالیس، چنگ دیائو فن و وینسنت مک فیلیپ طراحی شده است که قابلیت استخراج ارز از طریق موبایل را به کاربران ارائه می‌دهد. پای یکی از رمزارز هایی است که به راحتی به شما اجازه استخراج را می‌دهد، اما باید بدانید که پای‌نتورک، پول رایگان ارائه نمی‌دهد بلکه یک پروژه بلند مدت است که موفقیت آن به مشارکت جمعی اعضای آن بستگی دارد. این پروژه شامل سه فاز است که هم اکنون در فاز دوم آن قرار داریم.

فاز اول: در این فاز بستر اپلیکیشن پای‌‎نتورک راه اندازی شد و  کاربران استخراج ارز را شروع کردند.

فاز دوم: در این فاز بستر بلاکچین پای و ند (نسخه کامپیوتری اپ پای) و پای اپس (بستر فروش اپلیکیشن و …) راه اندازی شد و در انتهای این فاز قرار است KYC کاربران شروع شود. منظور از KYC (Know Your Customer) احراز هویت کاربران و شناسایی آنها است که هم‌اکنون با اپ یوتی از طریق پاسپورت صورت می‌گیرد اما تیم اصلی قول داده اند که روش های دیگری را برای احراز هویت در نظر بگیرند. همچنین پس از KYC کاربران قادرند پای را انتقال دهند.

فاز سوم: در فاز سوم استخراج از طریق ند شروع می‌شود و همچنین ارز پای در صرافی ها قیمت گذاری می‌شود.

پای‌نتورک

دلیل بوجود آمدن ارز پای‌نتورک چیست؟

ارز دیجیتال پای‌نتورک، اهداف بسیار گسترده ای دارد از جمله این اهداف می‌توان به کارکرد ساده، سعی در ایجاد فضای انتقالات ارزی راحت تر و یوزرفرندلی بودن اشاره کرد.

کارکرد برنامه چگونه است؟

کار کرد این برنامه به گونه ایست که شما هر 24 ساعت باید وارد برنامه شوید و علامت صاعقه را بزنید تا استخراج شروع شود. همچنین برای افزایش سرعت استخراج می‌توانید آشنایان و دوستان خود را با کد دعوتتان به برنامه دعوت کنید. شما پس از سه دوره استخراج 24 ساعته قادر خواهید بود که دایره امنیتی تشکیل دهید و امنیت ارز های استخراج شده خود را تضمین کنید.

ارز دیجیتال پای نتورک برای تبادل و انتقالات از پروتکل توافق استلار (Stellar Consensus Protocol) یا SCP و توافقنامه بایزنتاین (Federated Byzantine Agreement) استفاده می‌کند. در نتیجه برای توضیح نحوه کار ارز دیجیتال پای نتورک باید این دو پروتکل را توضیح دهیم.

آیا پای‌نتورک کلاهبرداری است؟

درحال حاضر به طور قطع نمی‌توان بیان کرد ارز دیجیتال پای‌نتورک کلاهبرداری است، اما با توجه به دلایلی می‌توان به قابل اطمینان بودن این ارز شک کرد، شاید برخی بگویند:

نصب یک برنامه بر روی گوشی همراه ضرری برای کسی ندارد، ما پولی وارد آن نمی‌کنیم و حتی اگر تقلبی باشد، ما ضرری نمی‌کنیم.


همچنین بخوانید: فیسبوک Vs توییتر: نبرد بر سر آزادی بیان و تبلیغات سیاسی


اما در جواب آنان باید گفت: دسترسی به اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر بسیار با ارزش تر از پول است.

شعار سایت

اگر وارد وبسایت اصلی این ارز شوید، در نگاه اول با جمله : The First Digital Currency You Can Mine On Your Phone… که معنای آن : اولین ارز دیجیتالی که از طریق موبایل استخراج می‌کنید است، روبه رو می‌شوید. اما اگر استحضار داشته باشید اولین ارز دیجیتال که برروی گوشی استخراج را انجام می‌دهد، ارز دیجیتال الکترونیوم است. برخی این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند پروژه پای بسیار قدیمی تر از الکترونیوم است ولی تاکنون تیم اصلی تاریخ شروع پروژه پای را به طور رسمی اعلام نکرده اند و درحال حاضر این مشهود است که الکترونیوم اولین ارز دیجیتال است که از طریق موبایل استخراج می‌شود.

استخراج بدون اتصال به اینترنت

ارز دیجیتال ‌پای‌نتورک بدون نیاز به اینترنت استخراج می‌شود و نیازی نیست شما به اینترنت وصل باشید. عموما اگر بخواهیم ارز دیجیتال پای را بعنوان یک کوین در نظر بگیریمو، این ارز نیازمند یک بلاکچین است و این بلاکچین به اینترنت نیاز دارد ولی اگر این ارز دیجیتال را فعلا یک توکن رایگان در نظر بگیریم، باید بگوییم، نباید استخراج شود چرا که استخراج مختص به کوین است.

هدف نهایی پای‌نتورک، آسان کردن استخراج است!

هدف پای‌نتورک همان طور که در سایت ذکر شده ساده کردن استخراج است!

بیت کوین با هدف حل مشکل دو بار خرج کردن پول، سریع کردن انتقال پول، افزایش امینت حریم شخصی افراد و همچین شفافیت در بحث مالی بوده است. در یک کلام هدف بیت کوین، ذخیره و انتقال امن پول است.

اتریوم با هدف تبدیل شدن به یک سیستم جهانی آغاز به کار کرد.

هدف اصلی ریپل را میتوان انتقالات سریع و راحت تر بیان کرد.

هدف استلار را می‌توان آسان کردن پرداخت‌های بین افراد در سر تا سر جهان دانست.

اما هدف پای، تسهیل استخراج است! استخراج به تنهایی چه فایده‌اید خواهد داشت؟ در شبکه بیت کوین هم استخراج انجام می‌شود. اما این استخراج با هدف تامین امنیت شبکه است. هدف استخراج در شبکه پای چیست؟

این مورد با توجه به هدفمند بودن ارز همانطور که بالا اشاره شد، کاملا رد می‌شود.

پای‌نتورکآیا می‌توان به ارز دیجیتال پای‌نتورک اطمینان کرد؟

در گذشته اکانت توییتر ارز دیجیتال پای‌نتورک خالی بود و هیچ پستی نداشت. صفحه اینستاگرام پای‌نتورک فقط عکس‌ها و پست‌های وینسنت مک‌فیلیپ بود که کارش همین مدیریت شبکه‌های اجتماعی بود.همین علل باعث انتقاد و شک بسیاری متخصصین این حوزه شده بود؛ زیرا چنین وضعیتی نشان‌دهنده نبود شفافیت کافی در مورد ارز دیجیتال پای‌نتورک بود. اما خوشبختانه اکنون مشکلاتی که به آن اشاره شد رفع شده اند همچنین شبکه های اجتماعی این تیم فعال شده است و هر چند وقت یکبار ویدیو های آموزشی و خبری زیادی را پست می‌کنند.

ضمناً با آماده شدن بلاکچین پای‌نتورک و ند می‌توان گفت این تیم برنامه بزرگی دارد و صرفا قصد دزدی از اطلاعات را ندارد، البته ما به هیچ عنوان نمیگوییم شما می‌توانید از این اپلیکیشن استفاده کنید، ما فقط احتمالات را بررسی می‌کنیم تا شما عزیزان با آن ها آشنا شوید.

ند

ند ها یکی دیگر از بستر های انتقالات ارز پای هستند که بر خلاف اپلیکیشن پای‌نتورک بر روی لپ تاپ ها و کامپیوتر ها اجرا می‌شوند. ند ها مسئولیت تایید اعتبار تراکنش های هر کاربر را دارند، ند های مستقیما به بلاکچین پای‌نتورک از طریق نرم افزاری بنام داکر وصل می‌شوند و معاملات پای بر روی یک دفترچه الکترونیکی اعتبار سنجی می‌شوند.

امیدواریم این مطلب برایتان سودمند بوده باشد!

در آینده نچندان دور آموزش راه اندازی پای‌نتورک را هم به شما توضیح می‌دهیم.