از بین بردن ترس کودک از دکتر

بسیاری از کودکان از دکتر و پرستار و حتی محیط درمانی می ترسند، اما علت آن چیست؟ راهکار از بین بردن ترس کودک از دکتر رفتن چیست؟ در این مطلب ما در پی پاسخ گویی به این سوالات خواهیم بود. اما قبل از هرچیزی باید بگویم ابتدا ترس کودک تان را درک کنید، از گریه کردن و یا جیغ زدن او عصبانی نشوید و او را سرزنش نکنید زیرا با این رفتارتان همه چیز را بدتر خواهید کرد.

اولین کاری که باید انجام دهید آرام کردن خودتان است. کودک تان را در آغوش بگیرید و با محبت رفتار کنید. شما با رعایت بعضی نکات می توانید ترس کودکتان از دکتر را از بین ببرید و حتی از ایجاد این ترس جلوگیری کنید.

الگوی خوبی باشید!

زمانی که خودتان از دکتر رفتن اجتناب می کنید و از آمپول و سرم می ترسید، قطعا کودک تان هم از شما الگو برداری می کند. پس ابتدا سعی در از بین بردن ترس خودتان داشته باشید. وقتی خواهر و برادر بزرگ تر او و یا خودتان می خواهید به ملاقات دکتر بروید کودک تان را هم با خود ببرید. این باعث می شود کودک کمی با محیط و اقداماتی که در آن صورت می گیرد، آشنا شود و متوجه شود که دکتر فردی عادی و حتی خوب و مهربان است که هدفش کمک کردن است. به او بگویید که چقدر خوب شد که به دکتر مراجعه کردید و خیلی حالتان بهتر شده است.


همچنین بخوانید:اگر کودک رابطه ی جنسی پدر و مادرش را دید ، چه باید کرد؟


همراهش باشید و از او حمایت کنید!

ابتدا سعی کنید آرام باشید و اضطراب نداشته باشید، زیرا کودکان در متوجه شدن حالات و احساسات شما استاداند.اگر کودکتان حضور شما را حس کند و محبت تان را دریافت کند، اضطراب و ترس او کاهش پیدا می کند. ممکن است از دکتر فقط بخاطر اینکه یک غریبه است بترسد، پس او را روی پای خود بنشانید تا حضور شما ترس از غریبه را از بین ببرد. ممکن است از اینکه دکتر به بدنش دست می زند و یا لباسش را در می آورد احساس اضطراب کند، از دکتر بخواهید که اجازه بدهد شما لباسش را در آورید و به او بگویید که دکتر می خواهد چه کند. اگر می بینید رفتار دکتر نامناسب و خشن است، حتما دکتر کودک تان را عوض کنید.

او را برای همه چیز آماده کنید، سرد بودن گوشی دکتر که برای شنیدن صدای قلبش روی سینه یا پشت او می گذارد، زبر بودن چوبی که داخل دهان او می گذارد و …. هر وسیله یا اسباب بازی که مورد علاقه ی اوست همراه خود داشته باشید. قرار ملاقات با دکتر را از قبل با منشی سر ساعتی مشخص، تعیین کنید تا مجبور نباشید مدت زیادی پشت در اتاق دکتر بنشینید، زیرا شنیدن صدای گریه ی کودکان دیگر باعث اضطراب کودک تان خواهد شد.


همچنین بخوانید:با ۱۰ فایده یوگا برای کودکان آشنا شوید !


از دکتر و آمپول به عنوان ابزار تهدید استفاده نکنید!

بسیاری از والدین آمپول را به یک ابزار برای آرام کردن بچه هایشان در مواقع بازیگوشی تبدیل کرده اند. جالب توجه این است که از گریه کردن و جیغ زدن کودک شان در مطب دکتر شاکی می شوند و کودکشان را سرزنش می کنند! این کار بسیار غلطی است، این ترسی که با تهدید کردن در او ایجاد کرده اید، حتی در بزرگسالی هم گریبان گیر کودکتان خواهد بود. پس هرگز این کار را انجام ندهید و برای آرام کردن کودکتان دست به هر کاری نزنید، این به ضرر او و شما تمام خواهد شد!

از قوه ی تخیل کودکتان استفاده کنید و با او بازی کنید!

کودکان قوه ی تخیل فوق العاده ای دارند و دائما در بازی هایشان در حال وانمود کردن هستند. وانمود می کنند که سوپرمن یا موجودی ترسناک هستند، با این کار سعی می کنند خود را قوی جلوه دهند. برای کودکتان کتاب یا اسباب بازی مربوط به دکتر ها را بخرید و یا به سادگی دراز بکشید و به کودکتان بگوید که شما را معالجه کند و وانمود کند که یک دکتر است. و یا عروسک هایش را معاینه کند. تمام مراحل معاینه ی دکتر را در بازی طی کنید و در آخر به او بگویید ممنون دکتر، حالم خیلی بهتر شد شما فرشته ی نجات من هستید.


همچنین بخوانید:شکستگی استخوان در کودکان در فصل بهار بیش تر می شود !


کاملا صادق باشید و دروغ نگویید!

وقتی قصد دارید او را به دکتر ببرید، به دروغ نگویید که می خواهیم برویم پارک یا هرجای دیگر. صادقانه به او بگویید که می خواهید او را پیش دکتری ببرید تا حالش را سریع خوب کند. اگر امکان دارد به او آمپول بزنند یا آزمایش بگیرند او را از قبل آماده کنید و به دروغ نگویید که اصلا درد ندارد، حقیقت را بگویید: آمپول درد دارد اما سریع از بین می رود و باعث بهبودی حالش خواهد شد.

بخاطر رفتارش در اتاق دکتر از او قدردانی کنید!

می توانید قبل از رفتن به درمانگاه یا مطب دکتر، به کودکتان بگویید که بعد از آنجا به پارک می رویم (یا هرکار دیگری که او را خوشحال می کند). و یا بعد از ملاقات دکتر به او بگویید: بخاطر اینکه خیلی قوی بودی و رفتار خوبی داشتی باید جشن بگیریم، دوست داری به پارک برویم؟

ممکن است به خواندن این مطالب هم علاقمند باشید: