استفاده از شوینده ها خطر آسم در کودکان را افزایش می دهند، مخصوصا شوینده های معطر و اسپری ها! این خطر در سه سال اول زندگی کودک بسیار تهدید کننده تر خواهد بود. مطالعات مختلف معمولا به تاثیر مواد شوینده بر ریه های بزرگسالان می پردازندف اما مطالعه ای به تازگی روی تاثیر این مواد روی کودکان زیر 3 سال پرداخته است.



این کودکان 80 تا 90 درصد وقت خود را در خانه می گذرانند و ریه ها و پوست آنها به طور ویژه در مواجهه با مواد شیمیایی آسیب پذیر تر است، زیرا سرعت تنفس شان بالاتر است و تماس منظم با سطوح خانگی دارند.

این مطالعه ی طولی 3,400 کودک را از زمان جنینی تا 3 سالگی مورد بررسی قرار داده است. از مادران این کودکان خواسته شد تا دفعات استفاده از مواد شوینده را گزارش کنند، حتی موادی مثل خوشبو کننده ی هوا. 

چگونه استفاده از شوینده ها خطر آسم در کودکان را افزایش می دهد؟

نتایج مشخص کرد که استفاده زیاد از محصولات تمیز کننده با 37 درصد خطر ابتلا به آسم در سن سه سالگی همراه بود. جالب است که هیچ ارتباطی بین استفاده از محصولات تمیز کننده و خطر ابتلا به آتوپی به تنهایی پیدا نشده است. آتوپی حساسیت آلرژیک عمومی است و از طریق تست های آلرژی پوستی ارزیابی می شود.

مکانیزم پیشنهادی که این یافته ها در بر دارد این است که مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیز کننده به سلولهای خط لوله دستگاه تنفسی از طریق مسیرهای التهابی ذاتی آسیب میرسانند و نه به مسیرهای آلرژیک اکتسابی. “

محققان معتقدند خطر ابتلا به آسم در ارتباط با اختلالات توسعه میکروبیوم ناشی از افزایش استفاده از محصولات تمیزکننده است. با این حال، محصولات معطر و اسپری با بیشترین میزان بروز مشکلات تنفسی مرتبط بودند. این نشان می دهد که این ارتباط را می توان با ترکیبات آلی فرار در هوا استنشاق کرد و باعث ایجاد پاسخ ایمنی در مجاری هوایی کودک شد.

بدیهی است که نمی توان به طور کلی از شوینده ها استفاده نکرد، اما مداخلات کوچکی می تواند احتمال ابتلا به آسم در کودکان یا بزرگسالان را کاهش دهد. اقداماتی مانند انتخاب مواد شوینده ای که رایحه های قوی ندارند و اسپری نیستند. 

بوی سالم یک خانه اصلا بوی خاصی نخواهد بود، از خوشبو کننده ها استفاده نکنید!

در ادامه بخوانید: