این سوال به یک مسئله ی اساسی تبدیل شده است، آیا شما تا به حال به این فکر کرده اید که دلیل استفاده ی بیش از حد از گوشی چه می تواند باشد؟  بسیاری از افراد حس می کنند کنترلی بر استفاده شان از موبایل ندارند و نمی توانند آن را کنار بگذارند. از طرفی زمانی که از آن استفاده نمی کنند مضطرب و پریشان می شوند.

بسیاری استفاده ی بیش از حد از گوشی را تهدیدی برای زندگی اجتماعی شان می دانند و این استفاده ی بیش از حد با فعالیت های دیگرشان تداخل پیدا می کند.

چقدر از اظهارات بالا در مورد شما نیز صدق می کند؟ آیا فکر می کنید بیش از حد از گوشی هوشمند خود استفاده می کنید؟ اگر چنین است، به نظر شما دلیل آن چیست؟

اپلیکیشن ها و عملکردهای مختلفی که گوشی های هوشمند در اختیار انسان ها قرار می دهند، باعث می شوند که بسیار مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، ویژگی هایی مانند بازی ها و یا توانایی برقراری ارتباط با دیگران، میزان بالایی از لذت یا رضایت کاربران را فراهم می کند. با این حال، این طیف گسترده ای از عملکرد ها و فعالیت ها منجر به افزایش احتمال «اعتیاد به گوشی های هوشمند» شده است.


همچنین بخوانید: وسواس چک کردن گوشی را چگونه کنار بگذاریم؟ 


استفاده ی بیش از حد از گوشی

دلیل استفاده ی بیش از حد از گوشی

Chongyang Chen و همکارانش پژوهشی را ترتیب دادند تا بفهمند چه چیزی باعث این رفتار می شود. با توجه به هدف مطالعه ی شان این رفتار را “وابستگی نابهنجار و وسواس اجباری به استفاده از گوشی های هوشمند” تعریف می کنند. افرادی که چنین رفتاری را دارند، موقعیت های زیر را تجربه می کنند:

  • استفاده از گوشی در این افراد ممکن است مانعی بر سر رویداد های مهم روزانه مثل کار کردن یا درس خواندن باشد.
  • آنها متوجه می شوند که نمی توانند میزان استفاده از گوشی های هوشمند خود را به طور داوطلبانه کاهش دهند.
  • گوشی های هوشمند آنها تبدیل به برجسته ترین ویژگی و یا ابزار زندگی آنها شده است.
  • در صورت عدم استفاده از گوشی های هوشمند، احساسات منفی ای را تجربه می کنند.

در این مطالعه دو سوال تحقیقاتی مورد توجه قرار گرفت. اولا، چه چیزی سبب ایجاد الگوهای مضر استفاده از گوشی های هوشمند می شود؟ ثانیا، با توجه به این که تفاوت های جنسیتی در رفتارهای مرتبط با تکنولوژی مانند استفاده از فیس بوک وجود دارد، در این مورد هم آیا تفاوت بین مردان و زنان وجود دارد؟

چه چیزی سبب ایجاد الگوهای مضر استفاده از گوشی های هوشمند می شود؟

پنج انگیزه دهنده ی احتمالی برای استفاده ی بیش از حد از گوشی های هوشمند از این قرار هستند:

  • ادراک لذت:  “استفاده از گوشی برای من لذت بخش است”
  • رابطه اجتماعی :  “دلیل من برای استفاده از گوشی هوشمند این است که با دیگران ارتباط برقرار کنم”
  • تنظیم خلق:  “از گوشی هوشندم استفاده می کنم تا نگرانی هایم را فراموش کنم”
  • سرگرمی: “دلیل استفاده ی من از گوشی اجتناب از سر رفتن حوصله است”
  • همرنگی: “دلیل استفاده ی من از گوشی لایک شدن توسط دوستانم است”

همچنین بخوانید: اشتباهات رایج در پیام دادن که باعث از بین رفتن روابط تان می شوند !


محققان انگیزه ی لذت، تنظیم خلق و خوی، سرگرمی و همرنگی پیدا کرده اند، به این معنی که اگر انگیزه و هدف افراد در استفاده از تلفن های هوشمند یکی از این چهار مورد باشد، بیشتر احتمال دارد الگوی استفاده ی بیش از حد را توسعه دهند.

به طور کلی، هرچند که آنها دریافتند که قویترین انگیزه تنظیم خلق است ( استفاده از گوشی هوشمند هنگام ناراحتی یا برای فراموش کردن مشکلات) با این حال، آنها متوجه شدند که انگیزه ی ارتباط اجتماعی ( استفاده از گوشی برای اجتماعی شدن یا بررسی آنچه دیگران انجام می دهند ) با اسفاده ی بیش از حد از موبایل مرتبط نیست.

تفاوت های جنسیتی

محققان همچنین مشاهده کردند که انگیزه های استفاده از تلفن های هوشمند بین زنان و مردان متفاوت است. انگیزه لذت و سرگرمی در زنان قدرتمند تر و انگیزه ی همرنگی در مردان قوی تر است. به عبارت دیگر، زنان بر انگیزه های ذاتی تأکید بیشتری دارند، در حالی که مردان بیشتر بر انگیزه های بیرونی متمرکز هستند.

به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان می دهد که انگیزه های این نوع رفتارها پیچیده است و تفاوت های جنسیتی در انگیزه ی این سوء استفاده مشابه سایر انواع رفتارهای اعتیاد آور است.

اما در نهایت بازهم این سوال مطرح می شود که چرا نمی توانیم داوطلبانه میزان استفاده از گوشی هوشمندمان را محدود کنیم؟

در ادامه بخوانید: چطور کمتر از گوشیم استفاده کنم؟ راهکارهای موثر برای ترک اعتیاد به گوشی