اشتباهات رایج در پیام دادن ؛ 8 چیزی که هرگز نباید آنها را در پیام کوتاه بگویید!

اشتباهات رایج در پیام دادن ممکن است روابط ما را به خطر بیاندازند. آیا تا به حال پیامی را فرستاده اید که آرزو می کردید کاش آن را ارسال نمی کردید؟ آیا تا بحال پیامی دریافت کرده اید که، باعث گیجی، ناراحتی یا عصبانیت تان شده باشد؟ پیام کوتاه اشتباه ترین راه و بدترین راه برای ساختن یک رابطه و یا ترمیم آن است. در رابطه های رو در رو است که خیلی از مشکلات حل می شوند و یا روابط سالمی شکل می گیرند و رشد می کنند. به عنوان یک قاعده ی کلی همه ی مسائل مهم را برای دیدار های رو در رو بگذارید.


همچنین بخوانید: ۱۲ روش برای راحت تر بیان کردن چیزی که می خواهید!


اشتباهات رایج در پیام دادن

شکایت ها

هرگز چیزهایی مثل “به شما گفته بودم که تا کارم تمام نشده به من پیام ندهید” یا ” تو باید با پدر و مادر من مهربان تر باشی”  با پیام بیان نکنید. به دلیل اینکه مخاطبتان صدای شما را نمی شنود، نمی داند که مسئله چقدر برای شما مهم است. نمی داند که آیا شما خیلی عصبانی هستید و می خواهید رابطه ی تان را با او قطع کنید یا  که فقط کمی دلخور هستید و یا ….

حرفهای کنایه آمیز

مثل ” من می دانستم که شما دیر خواهید کرد” یا ” مثل همه ی مردها شما هم…”  حرف های کنایه دار و شکایت ها شاید وقتی که رو در رو گفته می شوند کمی خنده دار باشند ولی زمانی که با پیام گفته می شوند اصلا خنده دار نیستند و می توانند باعث گیجی مخاطب تان شوند. همچنین ممکن است بعدا که به پیام تان فکر کردید از آن پشیمان شوید. پس اگر حس کردید پیام تان محتوای منفی دارد، آن را ارسال نکنید.

توضیحات و عذر خواهی ها

پیام هایی مثل “من خیلی خسته بودم، نمی فهمیدم چه می گویی” و یا ” من فکر می کردم خوشحال می شوی اگر جلوی همکارانت تو را با مخفف اسمت صدا کنم” را ارسال نکنید. توضیحات و عذرخواهی ها پیچیده تر از آن هستند که بخواهید آنها را با پیام کوتاه بیان کنید. نوشتن به جای صحبت کردن هیچ لطفی برایتان ندارد. در عوض می توانید پیام تان را با این مضمون ارسال کنید: “من به تو یک معذرت خواهی بدهکارم، می توانیم امروز همدیگر را ببینیم؟ ” اینگونه شخصا وقت کافی را برای بیان توضیحات یا عذرخواهی تان دارید.

سوالاتی درباره ی رفتار مخاطب

سوالاتی مثل ” چرا دیروز جواب من را ندادی؟ ” یا ” از دست من عصبانی هستی؟”  به مخاطب تان فرصتی بدهید که بتواند توضیحات لازم را بدون اجبار پیام دادن به شما بدهد. برای پرسیدن اینگونه سوالات بهتر است مخاطب تان را رو در رو ببینید و یا حداقل با او تماس بگیرید.


همچنین بخوانید: شایع ترین دروغ ها در روابط زناشویی 


حرف های تعجب آور

حرف هایی مثل ” من از دانشگاه اخراج شدم ” و یا حرف های تعجب آوری که مثبت هستند، مثل  “من فکر می کنم که دوستت دارم” بهتر است به صورت رو در رو گفته شوند. و یا حداقل زمانی که از موقعیتی که خاطبتان قرار دارد مطمئن هستید و آن موقعیت را برای گفتن حرف تان مناسب می بینید، پیام تان را ارسال کنید.

حرف های مهم

مسائل سلامتی و یا مالی و … که اهمیت زیادی برای مخاطبتان دارند را با پیام کوتاه بیان نکنید. پیام دادن درباره ی مسائل مهم به هیچ عنوان جایگزین خوبی برای صحبت کردن درباره آنها نیست. اگر می خواهید مسائل سلامتی یا مالی را مطرح کنید، حتما تا دیدار رو در رو و ایجاد فرصتی برای صحبت درباره ی آنها صبر کنید.

اطلاعات شخصی

پیام هایی مثل عکس های خصوصی و یا اطلاعات کارت اعتباری و یا هرچیزی که دوست ندارید در فضای اینترنت پخش شود را ارسال نکنید. این حرف من بد بینانه نیست و کاملا حقیقت دارد، هکرها همه جا هستند و می توانند به اطلاعات شما به راحتی دسترسی داشته باشند. حتی بدون اطلاع یا اجازه ی شما. پس قبل از فرستادن پیام حتما این موضوع را در نظر بگیرید.


همچنین بخوانید: بخشش کلید داشتن ازدواج موفق نیست ، بلکه آن را بدتر می کند!!!


اسرار و رازها

پیام هایی مثل ” دوستم نمی داند که شوهرش با همکارش رابطه دارد، مواظب باش” و یا هر راز دیگر را با پیام کوتاه بیان نکنید.  فرض کنید که شخص دیگری پیام شما را به طور اتفاقی ببیند. پس برای اجتناب از این موقعیت های پر ریسک اینگونه پیام ها را ارسال نکنید.

برای بعضی از ما اهمیتی ندارد که چقدر مطلب و مقاله هایی بخوانیم که به ما می گویند، حرف های مهم را با پیام دادن بیان نکنیم. بازهم این کار را انجام می دهیم! اما واقعا چرا بازهم این کار را می کنیم؟ اکثر ما با صحبت کردن رو در رو درباره ی مسائل مهم مشکل داریم. و ترجیح می دهیم حرف های مان را با پیام دادن بیان کنیم. زیرا با پیام دادن مجبور نیستیم که در چشم های طرف مقابل مان نگاه کنیم و برای پاسخ گویی و عکس العمل نشان دادن هم وقت بیشتری داریم.

به شما توصیه می کنم اگر شخص مقابل برایتان با اهمیت است، حرف هایتان را رو در رو به او بگویید و برای حل مشکلات پیش آمده تلاش کنید. مطمئن باشید هرچفدر هم که بد عمل کنید، تاثیر آن بهتر از پیام دادن خواهد بود.

در ادامه بخوانید: