افراد ممکن است در موقعیت های مختلفی دچار کاهش میل جنسی شوند و این می تواند باعث نگرانی خودشان و همسرشان شود. در ادامه اصلی ترین دلایل کاهش میل جنسی را برایتان شرح خواهیم داد. با دانستن این دلایل احتمالی می توانید نگرانی هایی که می تواند شامل مسائل سلامتی، کاهش عشق و علاقه ی بین زوجین و … شود را رفع و یا به آنها رسیدگی کنید.

1- استرس

 افراد زمانی که در معرض استرس و فشار قرار می گیرند کارهای زیادی انجام می دهند. اما برانگیخته شدن میل جنسی معمولا یکی از این کارها نیست. استرس در محل کار، خانه یا در روابط می تواند برای هر فردی رخ دهد. یادگیری نحوه کنترل آن به روشی سالم واقعا مفید و لازم است. می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. در ادامه با ۷ ماده غذایی که باعث کاهش استرس می شوند آشنا شوید.

2- مشکل در رابطه با همسر

این مورد می تواند در بالای لیست از بین برندگان میل جنسی قرار بگیرد. برای زنان احساس نزدیکی و صمیمیت بخش مهمی از میل جنسی را تشکیل می دهد. و البته برای هر دو جنس بحث و جدل و دعوا، ارتباطات ضعیف، احساس خیانت و یا دیگر مسائل مربوط به اعتماد می تواند میل جنسی را نابود کند. برای حل این مشکلات می توانید به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.

همچنین با دلایل عدم اعتماد طرفین به یکدیگر در زندگی مشترک آشنا شوید.

3- الکل

کاهش میل جنسی

نوشیدن الکل به طور مداوم باعث خنثی شدن میل جنسی می شود. همچنین مست بودن شما می تواند عاملی برای از بین رفتن میل جنسی همسرتان نیز باشد. اگر مشکل سوء مصرف الکل دارید به روانشناس مراجعه کنید.

4- کم خوابی

آیا خیلی دیر می خوابید و یا خیلی زود از خواب بیدار می شوید؟ آیا با به خواب رفتن و یا ماندن در خواب مشکل دارید؟ هرچیزی که با خواب مناسب شما تداخل داشته باشد باعث کاهش میل جنسی می شود که علت اصلی آن خستگی است. روی عادات خواب خود کار کنید و اگر بهبودی حاصل نشد با پزشک مشورت کنید.  در ادامه با ۹ اشتباه رایج در مورد خواب آشنا شوید !

5- بچه داری

شما با پدر و یا مادر شدن میل جنسی تان را از دست نمی دهید. بلکه در واقع با دست و پا گیر شدن بچه ها، کمتر وقتی برای نزدیکی با همسرتان پیدا خواهید کرد. با استخدام یک پرستار بچه، میتوانید کمی وقت برای خود بخرید تا همانطور که پدر یا مادر خوبی هستید، همسر خوبی هم باشید. اگر این هم امکان پذیر نیست، می توانید هنگام استراحت و خواب کودک تان رابطه ی جنسی را امتحان کنید.


مرتبط: چرا بعد از بچه دار شدن رابطه زناشویی تان سرد شده است؟ 


6- مصرف دارو

بعضی از دارو ها باعث کاهش میل جنسی می شوند، که شامل:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای فشار خون
  • قرص های کنترل قند خون (برخی از مطالعات این تاثیر را ثابت کرده اند و برخی دیگر نه)
  • شیمی درمانی
  • داروهای ضد HIV
  • فیناستراید

تعویض داروها و یا دوز آنها می تواند کمک کند، اما باید توجه داشته باشید که هرگز بدون مشورت با پزشک در مصرف داروهایتان تغییری ایجاد نکنید.

7- تصویر بد از بدن خود

اگر شما بدن خود را زیبا بدانید بهتر میل جنسی تان برانگیخته خواهد شد. بدن خود را به هر شکلی که امروز هست دوست داشته باشید، حتی اگر درحال کار کردن بر روی تغییر شکل آن هستید. اینکه احساس خوبی درمورد خود داشته باشید می تواند خلق تان را بهبود ببخشد و میل جنسی تان را افزایش دهد. اگر همسرتان دچار این مشکل است و عزت نفس پائینی دارد، به او اطمینان دهید که او برای شما بسیار جذاب است.


همچنین بخوانید: چرا فکر می کنم زشت یا بدهیکل هستم ؟ با اختلال بدشکل انگاری بدن آشنا شوید!


8- چاقی

افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، میل جنسی شان اغلب کم است. این می تواند به دلیل عزت نفس پایین، لذت نبردن از رابطه ی جنسی و یا ناتوانی در عملکرد آنطور که میخواهند، باشد. روی احساسی که درباره ی خود دارید کار کنید و در صورت نیاز با یک مشاور صحبت کنید. همزمان می توانید برنامه ای برای کاهش وزن با مشورت پزشک داشته باشید.

9- مشکلات نعوظ

مردان مبتلا به ED (اختلال نعوظ) اغلب نگران این هستند که چگونه قادر به انجام رابطه ی جنسی خواهند بود؟ و این نگرانی می تواند میل آنها را از بین ببرد. ED می تواند درمان شود، پس به پزشک متخصص معالجه کنید.

10- کمبود تستوسترون

هورمون تستوسترون باعث تقویت میل جنسی در مردان می شود. با افزایش سن، ممکن است این هورمون کاهش یابد. بسیاری از عوامل از مشکلات در روابط گرفته تا اضافه وزن می تواند در کاهش تستوسترون در مردان موثر باشد. در نتیجه پاسخی که برای همه مناسب باشد در دست نیست و علت در هر فرد می تواند متفاوت باشد.


همچنین بخوانید: ۵ راهکار کارآمد و موثر برای درمان زود انزالی در مردان


11- افسردگی

کاهش میل جنسی

افسردگی می تواند لذت بردن از بسیاری چیزها را مختل کند که از جمله ی آنها رابطه ی جنسی است.این یکی از دلایل برای دریافت کمک است. اگر درمان شما شامل دارو است باید به پزشک خود بگویید که میل جنسی تان کاهش یافته، زیرا بعضی ( نه همه) داروهای ضد افسردگی باعث کاهش میل جنسی می شود. همچنین با روان درمانگر تان نیز در این باره صحبت کنید.

12- یائسگی

برای بسیاری از زنان، میل جنسی در دوران یائسگی کاهش می یابد. این تا حدودی مربوط به علائمی مانند خشکی واژن و درد در هنگام رابطه جنسی است. اما هر زن متفاوت است و ممکن است فرد با توجه به روابط با همسر، عزت نفس و سلامت کلی که دارد، بعد از یائسگی نیز زندگی جنسی بسیار خوبی داشته باشد. در ادامه بخوانید» هر آنچه که درباره ی اثرات روان شناختی یائسگی باید بدانید!

13-کمبود صمیمیت

رابطه ی جنسی بدون صمیمیت و نزدیکی می تواند میل به آن را از بین ببرد. برای بهبود این وضعیت می توانید در مواقعی به جز رابطه ی جنسی، بیشتر به همسرتان نزدیک شوید. با او صحبت کنید یا او را در آغوش بگیرید و راه هایی برای بیان عشق بدون داشتن رابطه جنسی پیدا کنید.

در ادامه بخوانید: چطور مایندفولنس یا ذهن آگاهی باعث افزایش صمیمیت در روابط می شود؟