چرا اضطراب شبانه به سراغ آدم می آید؟ اضطراب یک احساس طبیعی انسانی است که با احساس نگرانی مشخص می شود. ممکن است در موقعیتهای استرس زا مانند روز اول یا مصاحبه شغلی، دچار اضطراب شوید. اما گاهی اوقات ممکن است اضطراب بیش از حالت معمول ادامه پیدا کند و در زندگی روزانه یا شبانه تان اختلال ایجاد کند.



یکی از شایع ترین زمانهایی که افراد دچار اضطراب می شوند، شب است. بسیاری از آزمایشات بالینی نشان داده اند که کمبود خواب می تواند محرک اضطراب باشد. همچنین تحقیقات حاکی از آن است که اختلالات اضطرابی با کاهش کیفیت خواب همراه است. درمان اضطراب شبانه و پرداختن به مشکلات خواب تان گام های مهمی در بهبود کیفیت زندگی تان است.

علائم اضطراب

اضطراب علائم بسیاری دارد و هر کس اضطراب را به طور متفاوتی تجربه می کند. علائم ممکن است در هر زمان از روز، صبح یا شب اتفاق بیفتد. علائم رایج اضطراب عبارتند از:

  • احساس عصبی بودن، بی قراری یا نگرانی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • مشکلات دستگاه گوارش

یکی دیگر از علائمی که افراد درگیر با اضطراب ممکن است تجربه کنند پانیک اتک است. در برخی موارد، حتی ممکن است از پانیک اتک شبانه بیدار شوید. حملات هراس شبانه علائم و نشانه های حملات هراس معمولی را دارند، فقط در هنگام خواب شما اتفاق می افتد. اگر حمله وحشت شبانه را تجربه کرده اید، آرام شدن و دوباره به خواب رفتن دشوار است.

دلایل اضطراب شبانه

به نظر می رسد مشکلات خواب و اضطراب با یکدیگر همراه هستند. کمبود خواب می تواند یک عامل اضطراب باشد، در حالی که اضطراب نیز می تواند به کمبود خواب منجر شود. تحقیقات علمی بسیار اندکی در مورد اضطراب شبانه وجود دارد. اما دلایل زیادی وجود دارد که می تواند اضطراب تان را هنگام شب بدتر کند.

ممکن است احساس کنید نمی توانید افکارتان را کنترل کنید و جلویشان را بگیرید. ممکن است نگران کارها و اتفاقات روزانه یا اتفاقات آینده باشید. این “استرس” درک شده می تواند باعث انتشار آدرنالین شود، که خوابیدن را بسیار دشوار می کند.

درمان اضطراب شبانه

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که یافتن یک روش درمانی مناسب برای اضطراب شما می تواند زمان ببرد. به همین دلیل، شما و پزشکتان احتمالا تصمیم می گیرید که از گزینه های مختلف درمانی استفاده کنید.

درمان شرایط زیربنایی

برخی شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند علائم اضطراب را ایجاد کند. آنها شامل موارد زیر هستند:

  • بیماری قلبی
  • پرکاری تیروئید
  • دیابت
  • درد مزمن
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • تومورهای خاصی از مغز

اگر هر یک از این شرایط باعث اضطراب شبانه تان می شود، پزشک ابتدا آنها را معالجه می کند.

روان درمانی

انواع بسیاری از روان درمانی وجود دارد که می تواند اضطراب را درمان کند. یکی از روشهای شناخته شده، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. CBT نوعی روان درمانی است که تغییر الگوهای فکری تان را برای بهبود رفتار و روحیه تان ترغیب می کند. براساس ADAA، دیدن نتایج با رویکرد CBT می تواند 12 تا 16 هفته طول بکشد.

دارو درمانی

در بسیاری از موارد، درمان اضطراب نیاز به یک رویکرد دوگانه دارد. یعنی هم روان درمانی و دارو درمانی در کنار هم استفاده می شوند تا بهترین نتیجه را کسب کنید. رایج ترین داروهای تجویز شده برای حملات اضطراب حاد، بنزودیازپین ها هستند. رایج ترین داروهای تجویز شده برای موارد طولانی مدت یا مزمن اضطراب، داروهای ضد افسردگی هستند.

در ادامه بخوانید: