احتمالا شما هم درباره ی اعتیاد به رابطه جنسی شنیده اید، اما شک های زیادی وجود دارد که آیا اصلا چنین اعتیادی وجود دارد یا نه. “اما این یک تصور غلط رایج است.” همانطور که اختلال خوردن فقط مربوط به خوردن و یا قمار پاتولوژیک فقط مربوط به پول نیست، اعتیاد به رابطه جنسی هم فقط مربوط به رابطه جنسی نیست.

به عبارت دیگر افرادی که اعتیاد به رابطه جنسی دارند، افرادی که فقط اشتیاق زیادی به رابطه جنسی دارند نیستند. در عوض، آنها مشکلات اساسی مثل: استرس، اضطراب، افسردگی، شرم دارند که اغلب رفتار جنسی آنها را مخاطره آمیز می کند. در واقع اینها مشکلات هسته ای هستند که شما در برخورد با یک فرد مبتلا به اعتیاد رابطه جنسی، آنها را مشاهده می کنید.


همچنین بخوانید: چرا مدام به رابطه جنسی فکر می کنم؟


اعتیاد به رابطه جنسی چیست؟

اعتیاد جنسی در نسخه آینده DSM-5، که برای تشخیص اختلالات روانی استفاده می شود، نخواهد بود. اما این بدان معنا نخواهد بود که این یک مشکل بسیار جدی نیست. روانشناسان بر این باورند که مردم به دنبال کمک هستند و نیازی به تشخیص بیماری برای کمک به آنها نیست، اگر رنج می برند، پس نیاز به کمک دارند.

 بسیاری از متخصصان اصطلاح “اختلال بیش فعالی جنسی” را به “اعتیاد جنسی” ترجیح می دهند. با هر اصطلاحی، به هر حال این اختلال مربوط به افرادی است که مدام درگیر رفتارهای جنسی هستند که به آنها و / یا خانواده هایشان آسیب می رسانند. برای مثال افرادی که مدام به تماشای فیلم هایی با موضوع جنسی می پردازند و یا رابطه های جنسی ریسکی و مکرر با پارتنرهای مختلف دارند.


همچنین بخوانید: دلیل عصبانیت، اضطراب و یا گریه بعد از رابطه ی جنسی چیست؟


این مسئله بسیار خطرناک است: زندگی شخصی، زندگی اجتماعی، شغل و سلامت آنها را با تهدید اچ آی وی / ایدز و سایر بیماری های منتقل شونده از راه رابطه جنسی را به خطر می اندازد. 

آنها در متوقف کردن رفتارهای جنسی شان ناتوان هستند. رفتارهایی مثل تماشای فیلم ها، رابطه با پارتنر های مختلف، عورت نمایی یا خود ارضایی و … آنها گرفتار این اعمال می شوند و مغز آنها مدام درگیر مسائل جنسی است. و این اغلب منجر به تنهایی و انزوای آنها می شود و شرم و درد بسیار شدیدی را تجربه خواهند کرد.

رید می گوید اغلب بحران آنها را متقاعد می کند که به دنبال درمان باشند. بحران هایی مثل مچ گیری همسرشان در حین عمل، اخراج شدن از کار یا بازداشت شدن برای درخواست جنسی از روسپی ها.


همچنین بخوانید: نکاتی که بعد از رابطه ی جنسی باید آنها را رعایت کنید !


اعتیاد به رابطه جنسی به لحاظ علمی

هیچ برآورد قابل اعتمادی از شیوع این اختلال وجود ندارد اما برخی مطالعات نشان می دهد که در مردان و بخصوص مردان همجنس باز بیشتر از زنان شایع است. علل این اختلال نیز ناشناخته هستند، و این یکی از دلایلی است که اصطلاح اختلال بیش فعالی جنسی (HD) ترجیح داده می شود. “ما نمی دانیم که مکانیزم های [مغز] مرتبط با اختلال بیش فعالی جنسی، عملکرد مشابهی با اختلال سوء استفاده ی مواد یا قمار پاتولوژیک دارند یا نه.

بیش فعالی جنسی می تواند به اختلال هایی که با اختلال وسواس فکری عملی مرتبط هستند، شبیه باشد. همچنین می تواند به سطوح غیر طبیعی دوپامین و یا سروتونین در مغز مرتبط شود. همچنین مشکلات مربوط به توجه، کنترل تکانه یا تنظیم عاطفی نیز ممکن است در این اختلال درگیر باشند.


همچنین بخوانید: آیا رابطه ی جنسی افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) از این اختلال تاثیر می پذیرد؟


” مدل ها یا نظریات بسیاری وجود دارد که می توانیم به کمک آنها وضعیتی که این افراد با آن درگیر هستند را درک کنیم و مدل اعتیاد فقط یکی از آنهاست.”

درمان اختلال بیش فعالی جنسی

تحقیقات زیادی درباره ی اینکه کدام درمان بهترین اثر را دارد، انجام نشده است. روانشناسان بیماران خود را تشویق می کنند تا افکاری که باعث رفتارهای مخاطره آمیز در آنها می شود را به چالش بکشند.

به عنوان مثال اگر مردی به من بگوید که من اشتیاق زیادی را احساس می کنم که نمی توانم کنترلش کنم، من با آن “نمی توانم” مقابله خواهم کرد. مثلا به او می گویم اگر اشتیاقت را ارضا نکنی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ فکر می کنی آلت تناسلی ات قطع خواهد شد؟ در واقع با این کار سعی می کنم کاری کنم که مراجعان به طور واقع بینانه تری به مسائل نگاه کنند.


همچنین بخوانید: فانتزی های جنسی ما از کجا می آیند !؟ با ذهن خود بیشتر آشنا شوید


مشاوره ی فردی و حضوری، گروه های پشتیبانی و داشتن یک برنامه مهم هستند.

شما احتیاج دارید با افراد دیگری که به این مشکل دچارند ارتباط برقرار کنید. باید بدانید که میخواهید چکار کنید و از چه کسی کمک بگیرید و اینکه اصلا چطور باید به احساسات تان توجه کنید. کار کردن با خانواده و گروه ها به طور رضایت بخشی می تواند باعث بهبود وضعیت شود.

در بعضی موارد، داروهایی که برای درمان اختلالات وسواسی-اجباری یا اختلالات کنترل تکانه استفاده می شود برای محدود کردن ماهیت اجباری اعتیاد جنسی استفاده می شود.

در ادامه بخوانید: با اختلال پارافیلیا (انحراف جنسی) و انواع آن آشنا شوید !!!