” اعتیاد به عشق ” یک عبارت جالب روانشناسی است که هرکسی می‌تواند درگیر این مسئله شود. به‌طورکلی اعتیاد باعث به هم خوردن نظم زندگی می‌شود و انسان را از زندگی نرمال دور می‌کند. برای همین، “اعتیاد به عشق” برخلاف اسم به‌ظاهر قشنگش می‌تواند مخرب باشد.

“اعتیاد به عشق” چیست؟

علاوه بر عبارت اعتیاد به عشق، می‌توانیم از عبارت‌هایی مثل “علاقه افراطی نسبت به دیگران” یا “علاقه ناهنجار” استفاده کنیم.

فرد معتاد به عشق، خودکنترلی زیادی ندارد و گاهی این موضوع آن‌قدر گسترش می‌یابد که همه زندگی‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد و علاقه‌اش نسبت به فعالیت‌ها و کارهای دیگر خیلی کم می‌شود.

اعتیاد به عشق منحصراً به جنس مخالف تعلق ندارد. “اعتیاد به عشق” می‌تواند مربوط به اطرافیان ما مثل پدر و مادر، برادر و … باشد.


همچنین بخوانید:۵ کار که زوج ها باید در هر ماه حتما برای حفظ رابطه زناشویی انجام دهند !


“اعتیاد به عشق” علائم و نشانه‌هایی زیادی دارد. اگر موارد کمی از این نشانه‌ها را در خودتان دیدید. زیاد نگران نشوید اما اگر چندین مورد را مشاهده کردید؛ در این صورت حتماً به یک متخصص مراجعه کنید.

عشق

علائم و نشانه‌های اعتیاد به عشق

۱-وقتی همسرتان از شما می‌خواهد که کمی از هم دورباشید، خیلی ناراحت می‌شوید.

این موضوع یعنی شما به همسرتان خیلی وابسته هستید و نمی‌توانید از او دور شوید. ظاهر ماجرا بسیار رمانتیک و زیبا است؛ اما به قول ابن‌سینا هر چیزی زیادش سم است. عشق و علاقه نیز چنین است و زیادش خوب نیست. اگر شما نیز این‌چنین هستید احتمالاً اعتیاد به عشق دارید. در مواقع افراد مضطرب می‌شوند و استرس بر آن‌ها غالب می‌گردد. در همین زمان فرد نمی‌تواند در کارهای روزانه‌اش را انجام دهد و در زندگی دچار مشکلات زیادی می‌شود. اگر با این موضوع مواجه شدید به یک روانشناس مراجعه کنید.


همچنین بخوانید: عشق یا منطق ؟ راز ازدواج ایده آل چیست ؟ 


 اعتیاد به عشق

۲-با تعیین حریم خصوصی از طرف همسرتان، ناراحت می‌شوید و نمی‌توانید آن را قبول کنید.

اول‌ازهمه باید قبول کنید که هر شخصی حتی افرادی که به آن‌ها نزدیک هستید؛ مثل همسرتان، دوستان صمیمی‌تان و … نیز دارای حریم شخصی هستند. حریم شخصی، یک حریم کاملاً شخصی است و مرز این حریم برای افراد مختلف متفاوت است. این مرز برای همه وجود دارد. لطفاً در مرحله اول از کلمه مرز نترسید و این کلمه را درک کنید. در هر رابطه سالمی این مرز وجود دارد اما کم و کیف‌شان به دو طرف بستگی دارد پس حریم خصوصی و مرزبندی یک مسئله ناراحت‌کننده یا غیرمنطقی نیست. متأسفانه افراد معتاد به عشق نمی‌توانند با این موضوع کنار بیایند و اغلب این موضوع باعث ایجاد تنش و دلخوری می‌شود و فرد در شرایط بد روحی قرار میگیرد و در ادامه، استرس اجازه انجام فعالیت‌های روزمره را به فرد نمی‌دهد؛ چون ذهنش درگیر است.


همیچنین بخوانید: ۹ موضوع که حتما باید قبل از ازدواج در مورد آن ها با شریک زندگی خود صحبت کنید ؟


در مواردی مشاهده‌شده که طرفین رابطه برای فرار از این مرزها به‌صورت ناخواسته به‌تمامی درخواست‌ها طرف مقابل پاسخ مثبت می‌دهند و سعی می‌کنند تا از موقعیت‌هایشان استفاده ابزاری کنند. برای مثال در رابطه بین زوجین، ممکن است یکی از طرفین حتی وقتی‌که شرایط رابطه جنسی نیز نداشته باشد، به درخواست همسرش جواب مثبت بدهد درواقع او با این کار سعی در حفظ موقعیت خودش دارد و می‌خواهد از آن مرز و حریم خصوصی مستثنا باشد.

مسلماً بازهم افراد از اعتیاد به عشق آسیب می‌بینند.


همچنین بخوانید: ۹ اشتباه رایج در زندگی مشترک که باعث سرد شدن رابطه شما می شود !


۳-اعتقاد به ایده آل ساز بودن عشق

این عبارت کمی گنگ است؛ پس بهتر است کمی دراین‌باره شفاف‌سازی کنیم.

افرا معتاد به عشق فکر می‌کنند که در هر مسئله و مشکلی عشق و علاقه‌شان به‌طرف مقابل می‌تواند همه‌چیز را حل کند؛ اما این‌طور نیست درست است که عشق و علاقه می‌تواند مسیر حل مشکلات را هموار کند ولی به‌تنهایی باعث بیشتر شدن مشکلات می‌شود. گاهی افراد به خاطر این مشکلات آستانه تحملشان خیلی کم می‌شود و دچار فرسایش روحی می‌شوند. اگر شما نیز چنین فکری می‌کنید یا این مسئله روبه‌رو شده‌اید احتمالاً اعتیاد به عشق دارید.


همچنین بخوانید: آیا عشق با ازدواج از بین می رود ؟


۴-ابراز علاقه ظاهری به انجام کارها و فعالیتهایی که طرف مقابل از آن خوشش می آید.

در افراد معتاد به عشق مشاهده شده است که این افراد برای جلب توجه طرفشان، سعی میکنند که به فعالیت های مورد علاقه طرف مقابل توجه کنند و در این حالت آن طرف نیز به این افراد توجه بیشتری میکند. این کار گاهی با نام فداکاری و اسم هایی مانند این خطاب میشود، اما باید بدانیم که اسم این کار تظاهر است. تظاهر و دورویی باعث آسیب به رابطه طرفین میشود؛ و حتی شما از این موضوع نیز ممکن است رنج ببرید چون از خود واقعی تان فاصله میگیرد وهمیشه باید از نقاب های شخصیتی استفاده کنید.

دوستان، اول‌ازهمه باید تفاوت‌های فردی را درک کنید. هر شخصی علایق و تفکراتی دارد که آن فرد را از دیگران متمایز می‌کند شما نیز چنین هستید و اگر بخواهید کاملاً شبیه همسرتان یا هرکس دیگری شوید طبیعتاً دچار سختی می‌شوید. قبل از خواندن ادامه مطلب در صورت تمایل این ۱۰ بیت از جامی را در رابطه با همین موضوع بخوانید.


همچنین بخوانید: آیا امکان دارد همزمان دو نفر را دوست داشته باشیم؟


زاغی ازآنجاکه فراغی گزید

رخت خود از باغ به راغی کسید

نادره کبکی به جمال تمام

شاهد آن روضه فیروزه فام

هم حرکاتش متناسب به هم

هم خطواتش متقارب به هم

زاغ چو دید آن ره و رفتار را

 و آن روش و جنبش هموار را

بازکشید از روش خویش پای

 در پی او کرد به تقلید جای

بر قدم او قدمی می‌کشید

وز قلم او رقمی می‌کشید

در پی القصه در آن مرغزار

رفت بر این قاعده روزی سه چار

عاقبت از خامی خود سوخته

رهروی کبک نیاموخته

کرد فرامش ره و رفتار خویش

ماند غرامت‌زده از کار خویش


همچنین بخوانید: ۶ نشانه که هشدار می دهند شما در زمان مناسب برای ازدواج نیستید!


۴-در گیر شدن در راوبط عاطفی گوناگون

افرادی که به عشق اعتیاد دارند تمایل بسیار زیادی برای ابراز عشق علاقه به اطرافیانشان مثل همسر، دو‌ست، پدر و مادر و … دارند. این افراد اگر کمی از این افرادی که به آن‌ها علاقه دارند دور شوند مضطرب می‌شوند؛ و نمی‌توانند تمرکز کنند. ناراحتی به سراغشان می‌آید و دقیقا شرایطی مثل اعتیاد به مواد (ازلحاظ ذهنی و روحی پیدا می‌کنند). بهترین راه برای این دوستان این است که در مرحله اول از این افراد کمی فاصله بگیرند در این مدت تحت‌فشار روحی زیاد خواهند بود ولی بهتر است که تحمل کنند. درصورتی‌که در این کار موفق نشدند. بهترین راه مراجعه به یک روانشناس است.

۵-افراط و تفریط در رابطه عاطفی یا جنسی و عدم کنترل آن‌ها

افراد معتاد به عشق گاهی نمی‌توانند در رابطه‌شان تعادل برقرار کنند. گاهی به سمت افراط یا تفریط عاطفی و گاهی به سمت افراط یا تفریط جنسی می‌روند. این باعث سست شدن رابطه‌شان با همسرشان می‌شود؛ و گاهی باعث دلخوری‌هایی نیز می‌شود و اگر این مسئله ادامه پیدا کند ممکن است کار به‌جاهای بدتری نیز برسد.

۶-داشتن ترس غیرمنطقی و نابجا در مورد تنها شدن

افراد معتاد به عشق، در مرحله‌های بالاتر دچار ترس‌های شدیدی درباره تنها شدن و از دست دادن عزیزان می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها همیشه نگران باشند؛ و از زندگی‌شان لذت نبرند و از داشتن حست خوب نسبت به سایرین محروم باشند.


همچنین بخوانید: رابطه ی جنسی در صبح یا شب ؟ ۶ راهکار برای حل این کشمکش در زوج ها


۷- وسواسی شدن

 دوستانی که دچار اعتیاد به عشق می‌شوند؛ در مواردی مشاهده‌شده نسبت به انجام‌ کارهایشان حتی جزئی‌ترینشان دچار وسواس می‌شوند. این افراد سعی می‌کنند ازنظر خودشان بگذرند و اولویتشان نظر طرف مقابل می‌شود. حتی گاهی این وسواس را نسبت به افراد که با همسرشان در ارتباط هستند؛ نیز دارند. آن‌ها همیشه می‌خواهند همسرشان با آن‌ها در ارتباط باشد و هم خودشان و هم همسرشان را اذیت می‌کنند.

۸- تلاش برای ادامه دادن رابطه تمام‌شده

هر رابطه‌ای می‌تواند بنا بر دلایل بسیاری تمام شود؛ اما اگر یکی از طرفین اعتیاد به عشق داشته باشد، تمام کردن این رابطه بسیار مشکل خواهد بود. این فرد می‌خواهد هر جوری که شده این رابطه را زنده کند و ادامه دهد. این افراد در صورت تمام شدن رابطه‌شان، دچار آسیب‌های روحی بسیاری می‌شوند. بازهم عشق و علاقه اضافی می‌تواند انسان را نابود کند.

۹-وابستگی عاطفی شدید

عشق به عبارتی مخفف “علاقه شدید قلبی” است؛ اما گاهی این عشق از شدت مجاز نیز فراتر می‌رود و فرد همه چیز را در عشق میبیند. هیچ کاری جز با گذاراندن وقت با همسر یا هر کسی که به آن علاقه دارد؛ لذت‌بخش نمی‌شود. این باعث می‌شوند که فرد نتواند که کارهای دیگری پردازد؛ چون این کارها حس خوبی به او نمی‌دهند.

در برخی موارد این وابستگی ریشه بیولوژیک نیز پیدا می‌کند. در بعضی موارد مشاهده‌شده که ترشح هورمون‌هایی مثل “دوپامین” و “اکسی تونین” افزایش فراوانی داشته است.

همچنین بخوانید:

اشتباهات رایج در پیام دادن که باعث از بین رفتن روابط تان می شوند !

6 عادت رایج که باعث از بین رفتن اعتماد در رابطه ها می شوند!