آیا تا به حال به چگونگی نوسانات خلقی و افسردگی و اضطراب در دوران بارداری تان فکر کرده اید؟ نوسانات خفیف طبیعی در دوران بارداری طبیعی است و زمانی که نوزاد متولد می شود، خود به خود از بین می روند. اما بعضی از خانم ها چیزی بیشتر از نوسانات خفیف خلقی را تجربه می کنند.

بله، در دوران بارداری هیجانات بالا و پایین می شوند. و این کاملا طبیعی است. بارداری زمان تغییر است و این تغییر می تواند سخت باشد. اما در هر 4 زن یکی از آنها چیزی را تجربه می کند که فراتر از نوسانات خلقی یا اضطراب و افسردگی است.

افسردگی پیش از زایمان

همه ی ما درباره ی افسردگی پس از زایمان شنیده ایم، اما کمتر درباره ی افسردگی یا اضطراب قبل از زایمان چیزی شنیده ایم. افسردگی و اضطراب اغلب در دوران بارداری شروع می شود و پس از تولد نوزاد ادامه می یابد. در واقع، اغلب زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان (80-50٪ از آنها) اولین بار در حین بارداری علائم افسردگی یا اضطراب را تجربه کردند.


همچنین بخوانید: هر آنچه درباره ی نشانه ها، دلایل و درمان افسردگی بعد از زایمان باید بدانید!


مشکل اینجاست که بسیاری از زنان مبتلا به افسردگی یا اضطراب بر این باورند که این تنها یک نوسان خلقی ساده است، و در نتیجه:

  • باور دارند که خلق شان به خودی خود بهبود می یابد.
  • درباره ی ناراحتی های خود با دکترشان صحبت نمی کنند.
  • آنها حمایتی برای کنترل کردن ناراحتی هایشان دریافت نمی کنند، زیرا خودشان درخواستی نمی کنند.
  • علائم آنها ممکن است در طول زمان بدتر شود و آنها احساس افسردگی، نگرانی و اضطراب بیشتری پیدا کنند.

تشخیص این حالت گیج کننده و البته رایج است!

بیش از 75 درصد از زنان، نمی توانند تشخیص دهند که این نوسانات خلقی ساده است یا چیزی بیشتر از آن. آنها نمی دانند که هیجانات و احساست شان طبیعی است و یا مربوط به بارداری می شود و آنها فقط نگران این هستند که به کودک شان آسیبی نرسد.


همچنین بخوانید: توکوفوبیا (Tokophobia) یا ترس از زایمان چیست؟


علاوه بر این، افسردگی و اضطراب می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. افسردگی و اضطراب در سطوح پایین، می توانند بسیار شبیه یک نوسان خلق ساده باشند.

پس تغییرات هیجانات و یا خلق تان را با پزشک تان درمیان گذاشته تا در صورت لزوم شما را به یک متخصص بهداشت روان ارجاع دهد. همانطور که به فکر سلامتی فرزندتان هستید، باید به فکر سلامتی خودتان هم باشید زیرا او به مادری سالم و با نشاط احتیاج دارد.

در ادامه بخوانید: