برای اینکه از اثرات مضر آفتاب در امان باشیم چه در هوای آفتابی و چه در هوای ابری باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم. بنابراین باید چه فاکتورهایی را در انتخاب صحیح کرم ضد آفتاب مناسب در نظر بگیریم ؟

همان طور که از فواید آفتاب با خبر هستیم باید از ضرر های آفتاب و اشعه های uva ،uvb نیز مطلع باشیم .

اثرات مضر آفتاب

قبل از هر چیز می خواهم در مورد اشعه uv صحبت کنم.همه ما بارها اسم این اشعه را شنیده ایم ولی آیا می دانیم این اشعه چیست ؟

ما در معرض دو اشعه ساطع شده از آفتاب قرار می گیریم اشعه های UVA ،UVB که هر دو سبب پیری پوست می شوند.اشعه UVB، در واقع برای ما بسیار مهم است زیرا باعث تحریک ویتامین D می شود که ویتامین D از انواع بیماری ها پوست و سرطان جلوگیری می کند.اشعه UVB در مقایسه با اشعه UVA سریع تر باعث آفتاب سوختگی می شود اما اگر در اندازه مورد نیاز به پوست برسد برای سلامتی مفید است.اشعه UVA در مقایسه با اشعه UVB در طول روز بیشتر است.

مسئله دیگر این است که علاوه بر پوست، باید از چشمانمان نیز در مقابل آفتاب محافظت کنیم.اگر چشمان حساسی دارید بدون عینک آفتابی مناسب از منزل خارج نشوید.یکی دیگر از اشعه های UV این است که با نفوذ به لایه های زیرین پوست سبب از بین رفتن کلاژن پوست می شود و زمانی که پوست کلاژن از دست می دهد ضعیف شده و شادابی خود را از  دست می دهد و رفته رفته چروک می شود. البته رنگ پوست نیز فاکتور مهمی در جذب اشعه های نور آفتاب است برای مثال افرادی که پوست روشن تری دارند اشعه های آفتاب را بیش تر جذب می کنند و ریسک ابتلا به سرطان پوست در این افراد بیشتر است.

عامل حفاظت کرم های ضد آفتاب چیست؟

پس از بررسی اثرات مضر آفتاب به بررسی کرم های ضد آفتاب ،نحوه انتخاب و نحوه استفاده از آنها می پردازیم.بر اساس تحقیقات انجام شده ما از کرم های ضد آفتاب به درستی استفاده نمی کنیم.قبل از هر چیزی نیاز به یاد گیری اصطلاحات و نوشته های بر روی کرم ضد آفتاب را داریم.اغلب با واژه ی SPF بر روی کرم های ضد آفتاب برخورد کرده ایم.SPF نشان دهنده مدت زمانی که که کرم ضد آفتاب از پوست در مقابل اشعه های آفتاب محافظت می کند.به عنوان مثال اگر SPF کرم ضد آفتاب 15 باشد یعنی 10برابر بیش تراز زمانی که از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اید از پوست شما محافظت می کند.یعنی اگر شما از کرم ضد آفتاب استفاده نکرده اید پوست شما در 15 دقیقه دچار آفتاب سوختگی می شود.

انتخاب صحیح کرم ضد آفتاب بر اساس رنگ پوست

فاکتور مهم دیگر در انتخاب صحیح کرم ضد آفتاب نوع پوست صورت است. اگر پوست صورت شما روشن است پس به راحتی دچار آفتاب سوختگی می شوید و بهترین گزینه برای شما استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 50 است. اگر رنگ پوست شما متوسط است بهترین گزینه برای شما استفاده از کرم هایی با SPF 30 است و مهترین نکته انتخاب کرمی است که علاوه بر اشعه UVA از پوست در مقابل اشعه UVB نیز محافظت کند.

مقدار مصرفی کرم های ضد آفتاب بر روی پوست

برای آنکه فایده های کرم ضد آفتاب مشخص شود باید به مقدار یک قاشق چایی خوری به صورت و گردن مالیده شود.

بهترین زمان استفاده از کرم های ضد آفتاب

بر اساس تحقیقات انجام شده حتی بهترین کرم های ضد آفتاب نیز فقط به مدت 2 ساعت می توانند از پوست محافظت کنند. بنابراین هر 2 ساعت یک بار باید کرم ضد آفتاب را تمدید کرد.اما بهترین زمان استفاده از کرم ضد آفتاب 25-30 قبل از خارج شدن از منزل است.

نحوه ی استفاده کرم ضد آفتاب بر روی پوست

یک باور اشتباه وجود دارد که ما فکر می کنیم که کرم ضد آفتاب باید به خورد پوست برود. نحوه درست استفاده از آن این است که کرم بر روی پوست بماند و آن را به آرامی بر روی پوست مالش دهیم.

انتخاب صحیح کرم ضد آفتاب بر اساس نوع پوست

قبل از خرید کرم ضد آفتاب نوع پوست خود را بشناسید اگر دارای پوست چرب هستید از کرم هایی استفاده کنید که oil  free باشند و اگر پوست حساسی دارید از کرم های مخصوص پوست خود استفاده کنید.

در ادامه بخوانید : چگونه با راههای طبیعی و آسان در منزل از دست آکنه و جوش رها شویم ؟