اندازه کهکشان راه شیری!!! قدمی در راستای تعیین قلمرو ها!!!

خیلی ها به این چیز ها فکر می کنند! به چیز هایی مثل اندازه کهکشان راه شیری ! این سوال ها در گذشته خیال پردازی بیش نبود! اما امروزه فضاشناسان به اندازه کهکشان راه شیری دست پیدا کرده اند!

وقتی درست وسط چیزی قرار بگیرید حدس زدن اندازه اش آسان می شود! این تنها یک مثال است که روش کار فضاشناسان بهتر درک شود! اگر بیرون از چیزی باشید اندازه گرفتن آن سخت تر می شود!



تخمین اندازه کهکشان راه شیری

تخمین اندازه کهکشان راه شیری اطلاعات بسیار جالبی به ما داده است! به نظر می رسد اندازه این کهکشان که مانند یک دیسک محاسبه می شود 260000 سال نوری باشد!

شاید هم کمی بیشتر یا کمی کمتر! اما درست آنسوی کمربند کویپر (kuiper belt) که تاثیر خورشید کمتر می شود ، جادبه و فشردگی راه شیری هم کمتر شده و تا جاییکه که ما نمی دانیم کجا، ادامه پیدا می کند!

اگر می پرسید چقدر بیشتر، باید بگویم تنها اندکی!!! بر اساس تحقیقات جدیدی که به تازگی در مجله ی arxiv  انجام شده این مقدار 1.9 میلیون سال نوری است!

کهکشان راه شیری بیشتر از آنچه ما فکر میکنیم بزرگ دارد!

خیلی چیز ها در این کهکشان هستند که ما نمی بینیم! درست در مرکز کهکشان سیاه چاله ای بسیار پر حجمی وجود دارد به نام  Sagittarius ! گاز ها و ستاره ها مدام به دور این سیاه چاله ی مرکزی در گردش هستند!

اگر می پرسید با وجود ندیدن این پدیده چطور از وجودش مطلع هستیم باید بگویم … سرعت ستاره های خارجی موجود در این دیسک گردنده از آنچه که باید باشد خیلی بالاتر است!

نیروی جاذبه بر این ستاره ها آنقدر زیاد نیست که این ستاره ها را با چنین سرعتی بگرداند!!! این نیروی این سیاه چاله ی پر حجم است که ستاره ها را با این سرعت می گرداند!

به عبارت دیگر این سرعت اضافه به خاطر انرژی سیاه چاله است!!!

این نیروی سیاه چاله است که کهکشان را مانند یک دیسک منسجم کنار هم نگه می دارد!!! اگر هم مستقیما انرژی سیاه و سیاه چاله ها را بررسی نمی کنیم دلیلش این است که قادر به دیدنش نیستیم! به همین علت است که از روی تاثیراتش بر سایر اجرام دنبالش می کنیم!!!

درست با همین متد اندازه ی راه شیری مشخص شد!!! تیم تحقیقاتی مورد نظر در ابتدا یک مدل کهکشانی از هاله ی انرژی سیاه و گاز های موجود در راه شیری درست کردند!

این مدل یک بار به تنهایی بررسی شد! برای بار دوم این مدل در کنار کهکشان های همسایه بررسی شد! این کهکشان ها نزدیک ترین کهکشان های همسایه ما هستند ! فاصله ی تقریبی این دو کهکشان از هم 2.5 میلیون سال نوری است!

پس آنقدر به هم نزدیکند که جاذبه شان روی هم تاثیر بگذارد!!! همین نیروی جاذبه موجب می شود کهکشان ما و این دو کهکشان همسایه در حدود 4.5 میلیون سال دیگر با هم برخورد کنند!

اندازه کهکشان راه شیری

با استفاده از این مدل ها و خیلی مدل های دیگر که همگی بر اساس هاله ی انرژی سیاه هستند چیز های زیادی اندازه گیری شد! مانند سرعت تابش ، سرعت چرخش اجرام در راه شیری  و تراکم این کهکشان!

همه ی این اطلاعات به فضاشناسان کمک کرده است که اندازه ی کهکشان راه شیری را تخمین بزنند!

علاوه بر این معلوم شد که اجرامی که خارج از هاله ی انرزی سیاه هستند با سرعت بسیار پایین تری در گردش هستند! مانند سیارک های کوتوله ای که آرام آرام در گردشند!

سرعت گردش سیاره و ستاره های داخل هاله با سرعت سیاره ها کوتوله مقایسه شد!

نتیجه چه بود؟ خوب مشخص است! سرعت گردش ناگهان پایین می آید!!! مرز کهکشان ما هم همین گونه مشخص شده است!!!

این را هم بگویم که علم همواره در حال پیشرفت است! این اندازه باید آپدیت شود و می شود!  خوبی این روش این است که به راحتی می توان اندازه ی سایر کهکشان را هم تخمین زد !

خیلی ها فکر میکنند مرز های کهکشان راه شیری  کاملا مشخص نیست! حد اقل نه به صورت فیزیکی!!! شاید این مرز در آینده میلیون ها سال نوری جا به جا شود!

اما تا به این جای کار توانسته ایم مرز کهکشان خودمان و 2 کهکشان همسایه را تعیین کنیم! این هم یعنی پیشرفت!!!