انفجار‌های سریع رادیویی (FRB)

دانشمندان اطلاعات جدیدی در مورد یک سیگنال تکراری از فضا کشف کردند. بیش از یک دهه است که دانشمندان در تلاش‌اند تا اسرار انفجار‌های سریع رادیویی (FRB) را کشف کنند. این پالس‌های رادیویی، ناگهانی و غیرقابل‌توجیه هستند که بیشتر در کهکشان‌های دور رخ می‌دهد.

این انفجار‌های عجیب‌وغریب که فقط برای چند میلی‌ثانیه طول می‌کشند. گاهی به‌صورت عجیب‌وغریب تکرار می‌شوند. فعلاً دلیل مشخصی برای FRBها وجود ندارد. البته نظریاتی مثل فعل‌وانفعالات پیروتکنیک ای بین ستاره‌های مطرح است اما فعلاً حد نظریه هستند.


همچنین بخوانید: چرا دولت‌ها در مورد موجودات فضایی دروغ می‌گویند؟


فکر کنم بهتر است توضیحی در مورد FRBها بدهم. تلسکوپ دائماً در حال دریافت امواج رادیویی هستند. این امواج معمولاً انفجارهایی هست که درجاهای مختلف  کیهان رخ می‌دهند. گروه خاصی از این امواج رادیویی که به FRBمعروف هستند ویژگی‌های عجیب و ناشناخته‌ای دارند. فعلاً هیچ دلیل ثابت‌شده‌ای درباره اینکه این امواج از کجا و چه علت فرستاده می‌شوند، وجود ندارد. البته نظریه‌هایی است اما فعلاً هیچ نظریه‌ای اثبات نشده است.

انفجارهای سریع رادیویی یا سیگنال‌های سریع رادیویی که توسط “دانکان لوریمر” در سال ۲۰۰۷ کشف شدند؛ تاکنون تکرار نمی‌شدند و این باعث می‌شد تا نتوان موقعیت فرستنده موج‌ها را پیدا کرد اما به‌تازگی سیگنال‌هایی پیداشده که تکرار می‌شوند.

این سیگنال که FRB 180916 نام دارد در طی یک دوره ۱۶ روزه دریافت می‌شود. (۴ روز دوره فعال و ۱۲ روز دوره غیرفعال)

این سیگنال در مقیاس‌های زمانی بسیار کوتاه می‌تواند ابزاری برای شناخت فضای فیزیکی اطراف منبع خودش باشد. با توجه به اطلاعات به‌دست‌آمده از این سیگنال احتمال می‌رود که منطقه ایجادکننده این سیگنال  در حدود ۱ کیلومتر باشد.

چیزی که باعث می‌شود تا FRB 180916 جذاب‌تر باشد این است که فاصله منبعش تا زمین ۴۵۷ میلیون سال نوری است. این فاصله نزدیک فاصله ثبت‌شده برای یک FRB است.


همچنین بخوانید: آیا انسانها می توانند در فضا زندگی کنند؟ “به زبان ساده”


مطالعه جدید ۱۰ برابر دقیق‌تر از مطالعات قبلی است. در مطالعه جدید جزئیات جالبی در مورد زاویه موقعیت قطبش (PAP)، زاویه‌ای که در آن نور قطبی شده انفجار، نوسان می‌کند؛ کشف‌شده است. در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه (کمتر ۱۰۰ میکروثانیه) تغییرات بسیار کمی PAP  مشاهده‌شده است. این می‌تواند یک سرنخ برای حل این معما باشد.

محققان فکر می‌کند که ستاره‌های نوترونی، ستاره‌های مرده بسیار متراکم، می‌توانند عامل FRBها باشند. این کره‌های گردان جرم بیشتری نسبت به خورشید دارند و بسیار  بی‌ثبات هستند. مجموعه این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا ستاره‌های نوترونی توانایی تولید FRBها را داشته باشد.

برخی از FRB ویژگی‌هایی دارند که این نظریه را تقویت می‌کنند. در مورد FRB 180916 یکی  از نظریات مطرح‌شده این است که یک سامانه شامل یک ستاره نوترونی و یک ستاره عظیم که دارای یک مدار ۱۶ روزه هستند می‌توانند با قرار گرفتن در نزدیکی هم که احتمالاً ۴ روز طول می‌کشد؛ باعث فعل‌وانفعالاتی شوند که این فعالیت‌ها باعث دریافت موج FRB 180916 زمین می‌شود.

همچنین بخوانید:

مدیر عامل شرکت همکار ناسا اعلام کرد: موجودات فضایی در بین ما زندگی می کنند!!!!