انواع سبزه و کاشت آن برای عید نوروز! دیگر چیزی تا آغاز شدن سال جدید و عید نوروز باقی نمانده است.سفره هفت سین یکی از رسومات زیبای ایرانیان است که نشان از سال نو و عید نوروز است.هر ساله ایرانیان با برپایی سفره های زیبای هفت سین و سبزه گذاشتن سال جدید را جشن می گیرند.ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سبزه و کاشت آن برای عید نوروز آشنا کنیم :

برای کاشت سبزه می توانید از انواع بذرها مانند گندم ،عدس ،ماش ،هسته پرتقال و… استفاده کنید.این نکته را فراموش نکنید که بذر مورد استفاده شما باید تازه باشد و از بذرهای مانده در خانه استفاده نکنید.

در ادامه بخوانید »

عید تهران کجا بریم؟ 

عید کجا بریم سفر؟ زیباترین شهرهای کشور برای سفر در نوروز 

کاشت انواع سبزه برای عید نوروز 

کاشت سبزه گندم برای عید 

قبل از هرچیز بهترین باید بگوییم بهترین زمان برای کاشت سبزه گندم 20 اسفند ماه است.

مراحل کاشت سبزه گندم 

ابتدا باید یک مشت گندم را خیس کنید و یک شب در میان به مدت دو روز آب آن را تعوبض کنید .

بعد از آن که کمی جوانه زد ،آن ها را درون دستمال مرطوب نخی بریزید تا جوانه در آمده و نوک آن سبز شود.

به طور مرتب دستمال را با اسپری آب خیس کنید.

سپس جوانه ها را به ظرف مورد نظر خود انتقال دهید و روزی 1-2 بار با اسپری بر روی آن ها آب بپاشید.

از زیاد آب دادن به سبزه ها خودداری کنید زیرا باعث گندیدن ریشه می گردد.

طرز کاشت سبزه عدس 

برای کاشت سبزه عدس که بسیار پرطرفدار نیز است فقط کافی است 2-3 هفته قبل از عید نوروز عدس ها رادرون کیسه ای ریخته و در کنار پنجره (آب و هوای معتدل ) قرار دهید و اجازه دهید چند روز درون آب بمانند.هر روز عدس ها را چک کنید که در صورت اتمام آب به آن ها آب اضافه کنید.

سپس دستمال مرطوبی را بر روی عدس ها بگذارید و مرتب بر روی آن ها آب اسپری کنید تا زمانیکه عدس ها جوانه بزنند.

بعد ار جوانه زدن عدس ها آن ها را به ظرف مورد نظر انتقال دهید و دستمال را بردارید.به مرطوب کردن سبزه ها ادامه دهید تا رشد کنند.برای رشد همزمان سبزه ها آن ها را در جایی پرنور قرار دهید و هر روز سبزه را به طرف های متفاوت بچرخانید.


در ادامه بخوانید :


کاشت سبزه ماش 

برای کاشت سبزه ماش با توجه به اندازه ظرف موردنظرتان ماش استفاده کنید.دقت کنید که دانه ماش بعد از خیس شدن دو برابر می شود.

دانه های ماش را از شب قبل درون ظرفی خیس کنید.سپس در فردای آن روز به صورت لایه ای نازک درون ظرف قرار دهید و دستمال مرطوبی بر روی آن قرار دهید.سپس هر روز دستمال را مرطوب کنید تا زمانیکه ماش ها جوانه بزنند.بعد از بلند شدن سبزه ها به اندازه یک سانتی متر دستمال را برذاشته و از این پس سبزه ها را مرطوب کنید.

البته هنگام آبپاشی دقت کنید که نباید آب زیادی درون ظرف جمع شود.اگر رشد سبزه ها زیاد است آن ها را به مکانی خنک تر و اگر کم است به مکانی گرم تر انتقال دهید.

سبزه عید با هسته پرتقال ،نارنج و یا لیمو 

برای تهیه سبزه عید با هسته پرتقال ،نارنج و یا لیمو باید ابتدا هسته های موردنظر را به مدت 48 ساعت در آب خیس کنید سپس بهد از 24 ساعت پوست هسته را بدون آسیب رسیدن به مغز آن جدا کنید.

سپس دوباره آن ها را درون آب قرار دهید.و بعد از 24 ساعت درون گلدان با خاک مناسب بکارید.و هر روز خاک را با اسپری خیس کنید.نور گلدان باید مناسب باشد.دانه ها بین 14- 30 روز جوانه خواهند زد.شما می توانید بعد از ذو سال آن ها را به نهال تبدیل کنید.