انیمه ارویگ و جادوگر

فیلم جدید استودیو جیبلی، یعنی انیمه ارویگ و جادوگر Earwig and the Witch راجع به دختربچه ای یتیم در اواخر قرن بیستم است که در انگلستان زندگی می کند. و یک روز، توسط یک جادوگر به فرزند خواندگی گرفته می شود.

ارویگ و جادوگر، محصول مشترک استودیو جیبلی و NHK محسوب می شود. این فیلم، حول دختربچه ای 10 ساله می گردد که باید خود را با شرایط جدیدی که برایش پیش آمده، وفق دهد و چیزهایی را راجع به گذشته اش کشف کند.

این انیمه، تا حدودی یادآور انیمه های قبلی جیبلی با حال و هوای جادو و جادوگری، از سرویس تحویل کیکی گرفته تا آقای داو و پرنسس تخم مرغی است. شاید بشود گفت که مثل “خواهر” یکی از آثار مشهور این کمپانی است.

در هر صورت، فیلم ارویگ و جادوگر، به خاطر استفاده از CGI در مقایسه با انیمه های مشهور و سنتی جیبلی، مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفته است.


همچنین بخوانید:

انیمه My little monster ؛ معرفی یک کمدی- عاشقانه ناب

مانگا Good night pun pun معرفی شاهکاری که خواندنش برای همه واجب است!


10/ منبع اقتباس انیمه ارویگ و جادوگر

انیمه ارویگ و جادوگر

فیلم ارویگ و جادوگر، برگرفته از کتاب کودکان با همین نام اثر دایانا واین جونز، نویسنده بریتانیایی است؛ که بعد از فوت او منتشر شد. نام ارویگ در نسخه ژاپنی، بر اساس ترجمه کائوروکو تاناکا، به “آیاتسورو” تبدیل شده است.

این اقتباس، اولین باری نیست که جیبلی به سراغ کتای های دایانا واین جونز رفته است. پیش از این، در سال 2004 با فیلم قلعه متحرک هاول، جیبلی اقتباسی از آثار این نویسنده انجام داد.


مرتبط: موسیقی متن انیمه قلعه متحرک هاول را گوش کنید! شاهکاری از درام ها


9/ استفاده جیبلی از CGI در Earwig and the witch

ارویگ و جادوگر، اولین فیلم جیبلی محسوب می شود که برای ساخت آن، از CGI استفاده شده است. اما اولین تلاش جیبلی برای استفاده از این قابلیت نیست. سایر پروژه ها از جمله سریال های تلویزیونی مثل Ronja, The robber’s daughter تلاش هایی برای استفاده از CGI در جیبلی بوده اند.

البته در این فیلم، استثانائاتی برای استفاده از این قابلیت وجود دارند. در تیتراژ پایانی، تصاویری که شاهدشان هستیم، با همان روش های سنتی به تصویر کشیده شده اند.


همچنین بخوانید: بهترین والپیپرهای انیمه بلیچ که حتما باید آنها را دانلود کنید! بخش اول


8/ کارگردان انیمیشن ارویگ و جادوگر

این فیلم، توسط گورو میازاکی، پسر بنیان گذار جیبلی، یعنی هایائو میازاکی کارگردانی شده است؛ که سومین اثر در کارنامه کارگردانی او محسوب می شود. دو فیلم دیگر در کارنامه او، انیمه Tales from the Earth sea و From upon on poppy hill هستند.

او علاوه بر کارگردانی، متن هایی برای آهنگ های فیلم نیز نوشت. او چنین کاری را در دو فیلم قبلی نیز انجام داده بود.

7/ Earwig and the witch دومین فیلم جیبلی برای تلویزیون

انیمه ارویگ و جادوگر

جالب است بدانید که این فیلم، دومین اثری است که جیبلی برای تلویزیون می سازد. اولین پروژه تلویزیونی جیبلی، امواج اقیانوس Ocean waves بود که حول یک تجدید دیدار می چرخید.


همچنین بخوانید: جوان ترین و بهترین استودیوهای انیمه سازی که سهم خاصی در صنعت انیمه دارند!


با اینکه فیلم ارویگ و جادوگر برای پخش از تلویزیون تائید شده بود، Toho برای آوریل 2021 یک اکران سینمایی را برنامه ریزی کرده است. که در این اکران، صحنه های حذف شده در پخش تلویزیونی نیز پخش خواهند شد.

6/ ماجرای ارویگ

در حالی که داستان های کودکان با محوریت یک یتیم چیز جدیدی نیستند، این داستان کمی پیچیده است: قهرمان داستان، ارویگ، که با نام اریکا ویگ نیز شناخته می شود، باهوش و ناقلا است و برایش راحت است تا کاری کند بقیه طبق میل او رفتار کنند. به طوری که از وقتی که به عنوان یک بچه کوچک در یتیم خانه زندگی می کرد، آنجا را روی انگشتش می چرخاند. به همین خاطر، او دوست ندارد که به فرزند خواندگی گرفته شود. گفته شده که ارویگ، یک قهرمان نامعمول برای فیلم های جیبلی است.

پیچیدگی دیگری که در داستان وجود دارد، این است که ارویگ یتیم نیست. و یکی از تنها نشانه هایی که از گذشته اش دارد، این است که مادر او، او را به همراه یک یادداشت، در یک یتیم خانه ترک کرده است. در آن یادداشت، مادر ارویگ گفته بود که 12 جادوگر به دنبال ارویگ هستند و اینکه او به دنبال دخترش خواهد آمد.

5/ سرپرستان جدید ارویگ

وقتی ارویگ 10 ساله ساله می شود، یک زوج عجیب و غریب به یتیم خانه می آیند و می خواهند که بزرگترین بچه ها را ببینند. و سرانجام، ارویگ را انتخاب می کنند و او، برخلاف میلش، مجبور می شود که با آنها برود.

وقتی ارویگ به خانه جدیدش می رسد، زنی که از حالا به بعد سرپرست او محسوب می شود، خودش را بلا یاگا معرفی می کند؛ جادوگری که می خواهد از ارویگ به عنوان یک خدمتکار استفاده کند. و خیلی هم عالی، در صورتی که ارویگ از او نافرمانی کند، با تنبیه دردناکی ممواجه خواهد شد. با این حال، ارویگ به امید اینکه بلا یاگا به او جادو یاد بدهد، با او موافقت می کند.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه های عاشقانه که حتما باید تماشا کنید! بخش دوم


از آن طرف، سرپرست دیگر ارویگ، مردی به نام مادریک است که ارویگ نمی تواند اذیتش کند. او، خروجی های خانه را با استفاده از جادو مسدود می کند.

4/ این جادوگرها قبلا یک گروه موسیقی داشته اند

انیمه ارویگ و جادوگر

ارویگ که در خانه جادوگرها زندانیا است، آخر سر یک نوار کاست با نام خودش روی آن پیدا می کند.

بعدا، مشخص می شود که بلا یاگا، ماندریک و مادر ارویگ، با همدیگر به ترتیب به عنوان درامر، پیانیست و خواننده اصلی در یک گروه موسیقی کار می کردند.

بعد از جدایی این سه نفر، ماندریک روی نوشتن تمرکز می کند و بلا یاگا، یک “جادوگر کرایه ای” می شود.

3/ یک گربه سخنگو هم هست

انیمه ارویگ و جادوگر

در فیلم ارویگ و جادوگر، یک گربه سیاه سخنگو به نام توماس نیز وجود دارد که عزیز بلا یاگاست. بعد از اینکه مشخص می شود توماس می تواند حرف بزند، این گربه به ارویگ کمک می کند تا جادو و طلسم را دون نیاز به بلا یاگا یاد بگیرد و بتواند در مقابل تنبیه های او، مقاومت کند. توماس، در خانه ای که ارویگ هیچ راه فراری از آن ندارد، تبدیل به اولین دوست او می شود.

خوب است بدانید در نسخه ژاپنی، صداپیشگی توماس بر عهده گاکوها مادا و در نسخه انگلیسی بر عهده دن استیون بوده است.


همچنین بخوانید: بهترین انیمه‌های ایسکای Isekai که حتماً باید آن‌ها را تماشا کنید! بخش اول 


2/ بسیاری از سوالات در انتهای فیلم پاسخ داده نمی شوند

نکاتی مثل اینکه ماندریک واقعا کیست، قضیه درگیری مادر ارویگ با آن جادوگرها چیست، یا اصلا حتی اسم مادر ارویگ، از سوالاتی هستند که در فیلم پاسخی برای آنها پیدا نمی کنیم.

البته بخشی از این اشکال، به دلیل پایبندی به منبع اقتباس است. هر چند باید به این نکته هم اشاره کنیم که شخصیت هایی مانند مادر ارویگ، نقش پر رنگ تری در فیلم، نسبت به کتاب دارند.

1/ اشاراتی به سایر پروژه های جیبلی و میازاکی

انیمه ارویگ و جادوگر

جالب است بدانید که در فیلم ارویگ جادوگر، اشاراتی به سایر محصولات استودیو جیبلی نیز وجود دارند. مثلا موقع تیتراژ پایانی، به نظر می رسد که ارویگ در جال تماشا کردن انیمه قلعه متحرک هاول است. که هر دو فیلم، همانطور که در بالا اشاره شد، اقتباسی از رمان های یک نویسنده هستند.

همچنین روزنامه ای در فیلم به نام “کاجینو دیلی” دیده می شود؛ که اشاره ای به استودیو کاجینو، استودیوی تابع جیبلی دارد. علاوه بر آن، کاجینو- کو، نام شهری است که مرکز فرماندهی جیبلی در آن قرار دارد.

در یکی از صحنه های ابتدایی، ارویگ در حال خواندن کتاب The hound of the baskervillers دیده می شود که از رممان های شرلوک هلمز است. جالب است بدانید که هایائو میازاکی، روی انیمه Sherlock Hound کار می کرده است. این انیمه، حاصل از همکاری ژاپن و ایتالیاست.


شما درباره اثر جدید استودیو جیبلی چه فکر می کنید؟ به نظرتان جیبلی در آینده هم استفاده بیشتری راز CGI خواهد کرد؟

در ادامه بخوانید:

معرفی آثار هایائو میازاکی؛ راوی داستان هایی بزرگسالانه در قالبی کودکانه