انیمه های راه یافته به اسکار از سال ۲۰۰۱ تاکنون

با معرفی انیمه های راه یافته به اسکار و آنهایی که نامزد یا برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شده اند، با ما همراه باشید. اسکار بهترین انیمیشن سال، از سال 2001 به عنوان یکی از بخش های این جشنواره اعلام شد و همانطور که همگی آگاهیم، تعدادی از انیمه های ژاپنی بوده اند که به عنوان نامزد دریافت این جایزه، رقبای سرسختی محسوب می شده اند.

در این لیست، انیمه های راه یافته به اسکار معرفی می شوند. ترتیب معرفی این آثار، از قدیم به جدید است.

۱. شهر اشباح/ Spirited away

کارگردان: هایائو میازاکی

نویسنده: هایائو میازاکی

اقتباسی از: مستقل

سال انتشار: 2001

ژانر: ماجراجویی، ماوراء الطبیعی، درام

مخاطب: افراد بالای 5 سال

حضور در اسکار: هفتاد و پنجمین دوره

وضعیت: برنده جایزه بهترین انیمیشن سال

شهر اشباح، عنوانی است که نیازی به معرفی ندارد. اثری به شدت تحسین شده و محبوب میان مخاطبان و منتقدان، که برای بسیاری از ما، خاطرات درخشانی را رقم زده است. این انیمه، اغلب به عنوان یکی از برترین آثار دنیای انیمیشن ها شناخته می شود.


همچنین: موسیقی متن انیمه Spirited Away را گوش کنید!


همانطور که اکثر ما می دانیم، داستان شهر اشباح راجع به دختری به نام چیهیرو است که هنگام نقل مکان به محل زندگی جدیدش همراه با خانواده، به شهری متروکه برخورد می کند. در آن شهر، والدین او بعد از خوردن غذا تبدیل به خوک می شوند و حالا چیهیرو می ماند و ماجراجویی او در شهری که متعلق به اشباح و موجودات ماوراء الطبیعی است؛ شهری که دیگر قدرت دست آدم ها نیست…

شهر اشباح، که یکی از بهترین انیمه های راه یافته به اسکار است، موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال شد، با انیمیشن های خاطره انگیز دیگری شامل: سیاره گنج، عصر یخبندان، لیلو و استیچ، و اسپیریت رقابت کرد.

۲. قلعه متحرک هاول/ Howl’s moving castle

کارگردان: هایائو میازاکی

نویسنده: هایائو میازاکی

اقتباسی از: رمان اثر دایانا واین جونز

سال انتشار: 2004

ژانر: فانتزی، ماجراجویی، عاشقانه، درام، اکشن

مخاطب: همه سنین

حضور در اسکار: هفتاد و هشتمین دوره

وضعیت: نامزد جایزه بهترین انیمیشن سال

انیمه زیبای قلعه متحرک هاول، اثری شگفت انگیز است که با موسیقی خاطره انگیز و دوست داشتنی جو هیسایشی، همواره در دلهای ما جایگاه ویژه ای دارد. قلعه متحرک هاول، برعکس منبع اقتباسی خود، روی وقایع جنگ تمرکز کرده است. این انیمه، راجع به دختری جوان به نام سوفی است که در مغازه کلاه فروشی خانوادگی اش مشغول به کار است. یک روز، زنی مرموز، زمانی که سوفی تنها بود، وارد مغازه می شود و او را با طلسمی، از دختری جوان، به پیرزنی ۹۰ ساله تبدیل می کند. این انیمه، ماجراهای سوفی را دنبال می کند که چگونه با شرایطی که برایش پیش آمده، زندگی اش را می گذراند.


همچنین: موسیقی متن انیمه Howl’s Moving Castle را گوش کنید! شاهکاری از درام‌ها


رقبای این انیمه، والاس و گرومیت، و عروس مرده بودند که سرانجام والاس و گرومیت، عروس مرده و قلعه متحرک هاول را پشت سر گذاشت و به قله سعود کرد.

۳. باد برمی خیزد/ The wind rises

انیمه های راه یافته به اسکار

کارگردان: هایائو میازاکی

نویسنده: هایائو میازاکی

اقتباسی از: مانگا، داستان کوتاه اثر تاتسوئو هوری

سال انتشار: ۲۰۱۳

ژانر: درام، تاریخی

مخاطب: افراد بالای ۱۳ سال

حضور در اسکار : هشتاد و ششمین دوره

وضعیت: نامزد اسکار بهترین انیمیشن سال

سومین اثر حاضر در این لیست که سومین انیمه تولید شده توسط میازاکی در این لیست نیز هست! انیمه ای که به جنگ می پردازد و اینطور که معلوم است، میازاکی چندان از آن راضی نیست. اما در هر صورت، به عنوان انیمه ای خوب و زیبا شناخته می شود.


همچنین بخوانید: انیمیشن های برنده اسکار ؛ بهترین انیمیشن های دهه را بشناسید!


این انیمه، با انیمیشن های دیگری شامل: فروزن، من نفرت انگیز 2، کرودها، و ارنست و سلستین رقابت کرد و فروزن در آخر اسکار را برنده شد. (هرچند من شخصا فکر می کنم انیمیشن هایی بهتر از فروزن هم برای دریافت این جایزه وجود داشته اند!)

جالب است بدانید در “گاردین”، از این اثر به عنوان داستان نفسگیر عشق و جنگ یاد شده است.

۴. داستان شاهدخت کاگویا/ The tale of Princess Kaguya

کارگردان: ایسائو تاکاهاتا

نویسنده: ایسائو تاکاهاتا، ریکو ساکاگوچی

اقتباسی از: برگرفته از داستان ژاپنی بامبوشکن

سال انتشار: 2013

ژانر: ماجراجویی، فانتزی، دارم

مخاطب: همه سنین

حضور در اسکار: هشتاد و هفتمین دوره اسکار

وضعیت: نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال

انیمه داستان شاهدخت کاگویا، اثر ایسائو تاکاهاتای مرحوم که او را با آثاری مثل انشرلی، مدفن کرم های شبتاب، هایدی و… می شناسیم، است که موفق شد نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال شود.

این انیمه، از یک داستان قدیمی برگرفته شده است؛ داستان این انیمه، راجع به بامبوشکنی است که یک روز دختربچه ای مرموز را پیدا می کند. و این دختربچه، همان شاهدخت کاگویاست که در ادامه، داستان او روایت می شود. جالب است بدانید که انیمه داستان شاهدخت کاگویا، به خاطر طراحی های زیبایش مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است.


همچنی بخوانید: انیمه دفترچه مرگ Death note اثر بهتری می شد اگر…


رقبای این انیمه در اسکار سال ۲۰۱۵، انیمیشن شش قهرمان بزرگ، چگونه اژدهای خود را تربیت کنید ۲، و عروسک های جعبه ای بوده اند که در انتها، انیمیشن شش قهرمان بزرگ موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

۵. وقتی مارنی آنجا بود/ When Marnie was there

انیمه های راه یافته به اسکار

کارگردان: هیروماسا یونه بایاشی

نویسنده: هیروماسا یونه بایاشی

اقتباسی از: مستقل

سال انتشار: 2014

ژانر: درام، بخشی از زندگی

مخاطب: همه سنین

حضور در اسکار: هشتاد و هشتمین دوره اسکار

وضعیت: نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال

سومین سال متوالی که اثری از استودیو جیبلی در اسکار حضور داشت. انیمه بسیار زیبای وقتی مارنی آنجا بود، اثری شگفت انگیز و سرشار از احساسات است که با داستان خود، شما را به همراه خود می کشاند.


همچنین بخوانید: بهترین موسیقی‌های متن استودیو جیبلی Studio Ghibli را گوش کنید!


این انیمه، راجع به دختری دوازده ساله و تنها به نام آناست که مبتلا به بیماری آسم است. مادر آنا، او را به نزد یکی از اقوام در یک روستا می فرستد تا آنا بتواند مدتی در هوای مناسب آنجا استراحت کند. آنا، که قبلا همیشه تنها بود و هیچ دوستی نداشت، در آن روستا با دختری سرزنده و شاد به نام مارنی آشنا می شود، آنها دوستی صمیمانه و زیبایی را آغاز می کنند؛ اما در ادامه آنا متوجه رازی درباره مارنی می شود…

رقبای انیمه وقتی مارنی آنجا بود، انیمیشن هایی شامل انومالیسا، بره ناقلا، درون و بیرون و پسر و دنیا بوده اند. که سرانجام، درون و بیرون، اثر برجسته پیت داکتر موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال شد.

۶. میرای (آینده)/ Mirai

انیمه های راه یافته به اسکار

کارگردان: مامورو هوسودا

نویسنده: مامورو هوسودا

اقتباسی از: مستقل

سال انتشار: 2018

ژانر: درام، ماجراجویی

مخاطب: همه سنین

حضور در اسکار: نود و دومین دوره اسکار

وضعیت: نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن سال

انیمه میرای، اثر مامورو هوسودا، انیمه ای جالب راجع به پسربچه ای است که به تازگی صاحب خواهر کوچکتری به نام میرای شده است. همانطور که همگی انتظار داریم، از جایی به بعد، حسودی های این برادر شروع می شود؛ اما کل داستان این نیست. داستان زمانی عجیب می شود که این پسربچه، با نسخه دبیرستانی خواهر کوچکش ملاقات می کند.

انیمه میرای، تجربه جالبی است و می تواند برای مخاطبان کم سن و سال بسیار جذاب باشد. جالب است بدانید با اینکه این انیمه موفق به دریافت جایزه اسکار نشد، ولی در گلدن گلوب موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن بلند سال شد.

رقبای این انیمه در اسکار، دو شاخ به نام های شگفت انگیزان 2 و مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی بوده اند. علاوه بر آن دو، میرای رقبای دیگری داشته است: جزیره سگ ها و رالف اینترنت را خراب می کند. که در آخر انیمیشن مرد عنکبوتی از همه جلو زد و موفق شد جایزه اسکار بهترین انیمیشن سال را دریافت کند.

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید. نظر شما راجع به این انیمه ها چیست؟ به نظرتان چه انیمه های دیگری لایق حضور در بخش بهترین انیمیشن سال اسکار را داشته اند؟ با ما در میان بگذارید!

در صورت تمایل می‌توانید کانال نماشای، کانال یوتوب و کانال اینستاگرام مجله وارونه رو دنبال کنید!

در ادامه بخوانید:

پنج دلیل برای تماشای انیمه attack on titan ؛ یکی از برترین انیمه‌های تاریخ

انیمه چیست؟ سوالی که برای همه شما پیش آمده است! 

6 انیمه شبیه Your name ؛ فراز و نشیب هایی از جنس هم